۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳

ربیعی اعلام کرد:

توسعه فقط با صنعت فراهم نمی‌شود

توسعه فقط با صنعت فراهم نمی‌شود

وزیر کار با تاکید بر اینکه توسعه کشور فقط با صنایع بزرگ حاصل نمی‌شود، گفت: دودکش‌های بلند و فولادهای بزرگ تنها راه توسعه کشور نیست، بلکه پشم گوسفند هم می‌تواند موجب توسعه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در دومین نمایشگاه توانمندی‌های بخش تعاون با رویکرد صادرات با اشاره به اینکه ایجاد امکان و هم‌افزایی درون‌بخشی همواره یکی از برنامه‌هایی بود که در بخش تعاون آسیب‌شناسی کردیم، گفت: یکی از موارد این است که تعاون در میان تعاونی‌ها کم است و برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند تعاون را غنی‌تر کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید در بخش توسعه، نگاه ما فقط به تولیدات و صنایع بزرگ باشد، افزود: معتقدم یک پشم گوسفند می‌تواند موجب توسعه کشور شود؛ حتی محصول نخود هم می‌تواند محوری برای توسعه باشد، اما اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم دودکش‌های بلند، فولادهای بزرگ و سدها، محور توسعه هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه خیلی از صنایع مانند صنایع‌دستی به اندازه نفت برای کشور ارزش افزوده دارد، گفت: بنابراین موضوعاتی که تعاون‌گران در آن هستند، می‌تواند زمینه رشد و توسعه باشد، به شرطی که تعاون برقرار شود.  

ربیعی با بیان اینکه از برنامه‌های ما تا پایان سال این است که این نمایشگاه را به طور مجازی، دائمی کنیم، اظهار داشت: ما تالار گفتگو را برای تعاون‌گران به طور روزانه ایجاد می‌کنیم تا آنها نمایشگاه را رصد کنند و بتوانند اتصالات مورد نظر خود را ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما هنوز پیرامون تعاون، نیاز به گفتگوهای بیشتری داریم، گفت: تعاون در کشور ما از گذشته یک سیرِ مفهومی داشته است؛ به طوری که سنتی‌ترین تعاون در بخش قنات و آبیاری بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متأسفانه در دوران جدید دچار انقطاع تاریخی شدیم و برخی تعاونی‌هایی که جمع شدند تا تبدیل به یک بانک شوند، از بین رفتند؛ اما تعاونی‌هایی که به دنبال جمع پول خُرد مردم و وام‌دهی به آنها بودند، هنوز پابرجا هستند.

ربیعی با انتقاد از عملکرد یک تعاونی در نظام پولی و بانکی گفت: متأسفانه عملکرد این بانک به ما هم لطمه زد؛ زیرا اصلاً تعاونی نبود، بلکه می‌خواست مانند بخش خصوصی عمل کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه برای گسترش بخش تعاون، باید تشکل‌ها را قوی کنیم، گفت: تعاون‌گران باید به فلسفه اجتماعی خود برگردند و باید به سمت تولیدات ارزان با مزیت بالا بروند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان تعاونی‌های مربوط به گردشگری را در روستاها راه‌اندازی کرد، گفت: در سال جاری، ۶۷ درصد از اشتغال در بخش خدمات، ۲۶ درصد در بخش کشاورزی و ۷ درصد در بخش معدن، گاز، نفت و سایر صنایع بوده است که این نشان می‌دهد با وجود رشد برخی صنایع، اما سهم آن بسیار کم است.

ربیعی، توسعه اجتماعی را برنامه جدی دولت دانست و گفت: متأسفم که برخی از افراد متوجه اجرای سیاست‌های رفاهی از سوی دولت نمی‌شوند و معیشت مردم را به سیاست‌های رفاهی متصل می‌کنند؛ در صورتی که سیاست رفاهی ما توانمندسازی متکی بر تعاونی‌ها بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اگر سیاست‌های رفاهی دولت نبود، قطعاً شرایط بسیار سخت‌ می‌شد، گفت: اجرای طرح تحول سلامت و بیمه‌کردن فقرا و افراد نیازمند، یکی از مهمترین اقداماتی بود که دولت انجام داد و بسیار در این طرح موفق شد.

کد خبر 3871532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha