۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰

رئیس بنیاد سعدی عنوان کرد؛

آموزش آنلاین فارسی به خارجی‌ها نیازمند بودجه و نیروی متخصص است

آموزش آنلاین فارسی به خارجی‌ها نیازمند بودجه و نیروی متخصص است

رئیس بنیاد سعدی از فعالیت این بنیاد برای ایجاد یک نرم‌افزار جامع آنلاین آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها خبر داد و گفت: به نتیجه رسیدن این کار نیازمند بودجه قابل توجه و نیروی متخصص است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین افتتاحیه سومین گردهمایی موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به همت بنیاد سعدی صبح امروز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محل بنیاد ایران شناسی در تهران برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی در ابتدای سخنانش در آیین گشایش این گردهمایی بعد از ادای احترام به ساحت حضرت معصومه(س) و ذکر نام و یاد میرزا تقی‌خان امیرکبیر که امروز سالروز قتل او توسط عمال ناصرالدین شاه به شمار می‌رود، او را یک ایران دوست حقیقی خواند و در ادامه نیز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع مصلحت نظام را تسلیت گفت و یادآور شد: ایشان از ستون‌های انقلاب اسلامی بودند و من فقدان ایشان را به مقام معظم رهبری ملت ایران و جمع حاضر در این گردهمایی تسلیت می‌گویم و برای ایشان علو درجات را آرزو می‌کنم.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه با اشاره به اینکه این بنیاد چهار ساله شده است، به برگزاری دو گردهمایی موسسه‌های فعال در حوزه زبان فارسی در جهان در سه سال گذشته توسط بنیاد متبوعش اشاره کرد و با اشاره به تفاوت‌های همایش سوم با دو نشست قبلی گفت: امسال تعداد بیشتری از موسسات داخلی و خارجی در این همایش شرکت کرده‌اند و زمان برگزاری این گردهمایی نیز به جهت فراهم شدن فرصت برای استادان زبان فارسی در دانشگاه‌های خارجی جهت شرکت در تعطیلات سال نو میلادی، از آذر ماه به دی ماه منتقل شد.

وی همچنین با اشاره به میزبانی بنیاد ایران‌شناسی از این گردهمایی در دوره سوم گفت: همانگونه که اسلام شناسی مستلزم دانستن زبان عربی است، ایران شناسی هم مستلزم دانستن زبان فارسی است. بسیاری از جوانانی که در دوره‌های آموزشی زبان فارسی در جهان شرکت می‌کنند، مسیر ایران شناسی را برای آینده علمی خودشان انتخاب کردند و بر این اساس پیوند و همکاری بنیاد سعدی با بنیاد ایران شناسی امری طبیعی است.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه در بیان پشینیه و ضرورت شکل‌گیری این بنیاد، این مسئله را یکی از آرزوهای شخصی خود عنوان کرد و گفت: آن مقدار که بنده با زبان فارسی آشنایی داشته و دارم و تاریخ و ادبیات این زبان و قلمرو گسترش آن در طول تاریخ، آگاه هستم، می‌دانم مشکلی که در کار آموزش این زبان در جهان وجود داشته مانع از گسترش آن در جهان بوده است و به عبارت بهتر حق زبان فارسی بدون وجود چنین بنیادی ادا نمی‌شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک اشکال ساختاری در این زمینه وجود دارد؛ اینکه ما مسئله آموزش زبان فارسی در جهان را در حد یک اداره یا حداکثر یک اداره کل با چند نفر کارشناس بخواهیم تدوین کنیم، اشتباهی بزرگ و منشاء همه اشکالات است.

حدادعادل که در جمع مسئولان موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان سخن می‌گفت، افزود: بنابراین از سال ۱۳۸۵ فکر تاسیس بنیاد سعدی را دنبال کردم و این بنیاد چهار سال قبل کار خودش را رسما آغاز کرد. در این مدت روز به روز اعتقادم به ضرورت تاسیس این بنیاد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: بنیاد سعدی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و ریاست عالی آن را رئیس جمهور برعهده دارد. رئیس هیات امنای بنیاد سعدی هم، معاون اول رئیس جمهور است و وزرای ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت خارجه، علوم و چند نهاد دیگر در آن عضویت دارند.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه مسئله آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم، مسئله جدیدی است که شاید حدود نیم قرن از شکل گیری آن گذشته باشد، گفت: در کشور ما هم نزدیک به سه دهه از شروع فعالیت آن در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما باید بدانیم که آموزش زبان دوم اقتضائات خودش را دارد؛ چراکه شیوه یادگیری زبان مادری با شیوه یادگیری زبان دوم متفاوت است. تحقیقات زیاد بر اساس روانشناسی یادگیری، زبان شناسی و سایر مهارت‌های تعلیم و تربیت و مباحث مربوط به معرفت شناسی و فلسفه در این حوزه دخیل است و ما نمی توانیم از این مسئله به عنتوان رشته تخصصی غافل باشیم.

وی گفت: ما نباید دلمان را به این خوش کنیم که برای گسترش زبان فارسی کافی است یک استاد ادبیات کتابی در حوزه آموزش زبان فارسی برای خارجی‌ها بنویسد. این مسئله مربوط به صد سال پیش بود. امروز روش‌های آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها باید برگرفته از نظریه‌های علمی و آکادمیک روز باشد. ما چنین درکی از وظیفه‌ای که برعهده مان گذاشته شده است، داریم.

حدادعادل در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف این بنیاد، فعالیت‌های حوزه معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی را برای مسئولان موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان تشریح کرد و از جمله با اشاره به تالیف کتاب های درسی و انواع نرم افزارهای مکتوب و مجازی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در این معاونت یادآور شد: سالانه حدود ۲۰ گروه از کشورهای مختلف جهان به ایران سفر می کنند تا دوره‌های آموزشی کوتاه مدت زبان فارسی را بگذرانند که هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان فارسی چندی پیش برای فارسی آموزان خارجی برگزار شد.

رئیس بنیاد سعدی همچنین از برگزاری ۱۸ دوره آموزشی تربیت معلم زبان فارسی برای فارسی آموزان خارجی در بنیاد متبوعش در یکسال گذشته خبر داد و گفت: در کنار این فعالیت ها ما از امکانات فضای مجازی هم برای گسترش زبان فارسی استفاده می‌کنیم که یکی از کارهای اساسی در این حوزه ایجاد یک برنامه نرم‌افزاری برای آموزش فعال زبان فارسی از طریق فضای مجازی است که البته در دست اقدام است البته این کار هم بودجه قابل توجهی می خواهد هم تخصص های کافی را می‌طلبد.

وی در تشریح فعالیت‌های معاونت بین الملل بنیاد سعدی هم گفت: بنیاد سعدی در خارج از کشور نمایندگی مستقل ندارد، اما مطابق اساسنامه، رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، نمایندگان بنیاد سعدی هم هستند.

حدادعادل همچنین خطاب به مسئولان موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان یادآور شد: بنیاد سعدی برای این به وجود نیامده که جای موسسات فعال کنونی را بگیرد. شما در چهار سال گذشته شاهد بودید که ما هیچ گونه مزاحمتی برای هیچ موسسه ای ایجاد نکرده‌ایم بلکه سعی کرده‌ایم راهگشا باشیم. ما از گسترش موسسات فعال در بخش دولتی چه در بخش خصوصی در حوزه آموزش زبان فارسی به خارجی ها استقبال کرده‌ایم.

رئیس بنیاد سعدی همچنین با ابراز خرسندی از گرایش روبه رشد دانشگاه‌های کشور برای ایجاد مراکز و کرسی‌های آموزش زبان فارسی دانشجویان خارجی، دانشگاه‌های فردوسی مشهد، الزهرا، شیراز، اصفهان، علامه طباطبایی، تهران، همدان و کرمانشاه را از جمله دانشگاه‌هایی عنوان کرد که مراکز مستقلی برای آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها ایجاد کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تدوین آزمون استاندارد بسندگی و تعیین سطح زبان فارسی برای خارجی‌ها در بنیاد سعدی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به زودی ایران هم مانند برخی دیگر از کشورها که برای زبان رسمی و ملی خود آزمون تعیین سطح برگزار می‌کنند، این آزمون را برگزار کند.

همچنین در این گردهمایی رضا مرادصحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در سخنانی تاسیس این بنیاد را از مهمترین تحولات دهه چهارم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: شاید این بنیاد می بایست سال‌ها قبل از این و حتی در زمان جنگ ایجاد می‌شد؛ چراکه ما می دانیم که بیش از ۳۰ بنیاد مشابه در کشورهای مختلف وجود دارند که کار معرفی زبان ملی خودشان را در سراسر جهان انجام می دهند که از جمله آنها می توان به موسسه گوته در آلمان، موسسه کنفوسیوس در چین، بنیاد سروانتس در اسپانیا و بنیاد یونس امره در ترکیه نام برد.

وی همچنین از حضور ۴۱ موسسه فعال در آموزش زبان فارسی در جهان در گردهمایی امروز خبر داد و مسئله محوربودن و برگزاری سه نشست تخصصی را از ویژگی های سومین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان عنوان کرد.

در پایان این برنامه از چند اثر جدید بنیاد سعدی و بنیاد ایران شناسی از جمله کتاب استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی و کتاب لذت خواندن رونمایی شد.

کد خبر 3872586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha