کتاب «سیاست گذاری های حقوق بشر در خاورمیانه» منتشر شد

کتاب «سیاست گذاری های حقوق بشر در خاورمیانه» منتشر شد

کتاب «سیاست گذاری های حقوق بشر در خاورمیانه» به قلم دکتر «مهدی ذاکریان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب تازه ترین نوشتار دکتر مهدی ذاکریان درباره موضوع سیاستگذاری و برنامه ریزی های حقوق بشر در منطقه خاورمیانه است.

به باور نگارنده این کتاب، معماهای حقوق بشر پس از بهار عربی حل ناشدنی است، مگر اینکه منطقه خاورمیانه با یک رنسانس بزرگ روبرو شود.تحولی که مبنای آن مدارا و رواداری بوده و بتواند سه راس مثلث فرد، دولت و جامعه در منطقه خاورمیانه را متقاعد به رعایت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کند. در عین اینکه حق بر صلح و توسعه هم مورد تاکید است.

  در این کتاب نویسنده مبانی سیاستگذاری عمومی را تشریح می کند و توضیح می دهد در فرایند یک سیاستگذاری بهینه چگونه می توان به متقاعد ساختن فرد، جامعه و دولت در دستیابی به حقوق بشر در خاورمیانه دست یافت.

این کتاب دین، مذهب، قومیت و فرهنگ ملت های خاورمیانه را عوامل همزمان تایید کننده و رد کننده حقوق بشر در خاورمیانه می داند. به باور وی تفسیر و تعریف واحدی از حقوق بشر در مذهب و فرهنگ و قومیت های خاورمیانه وجود ندارد.

این امر سبب نادیده گرفتن حقوق بشر و به اتلاف رفتن سرمایه های حقوق بشری خاورمیانه شده است. جامعه دانشگاهی خاورمیانه نیز در این کتاب مورد نقد جدی قرار می گیرد. نقد نویسنده به شماری از دانشگاهیان منطقه از آن جهت است که برخی از آنان به محل های استبداد و نقض حقوق بشر تبدیل شده اند. طبیعی است هنگامی که الگوهای علمی فاسد شوند، حقوق بشر می میرد و استبداد و اقتدارگرایی ریشه دارتر می شود.

لازم به ذکر است که این کتاب از سوی انتشارات «خرسندی» و به زبان فارسی به چاپ رسیده است. پیشتر کتاب «همه حقوق بشر برای همه» از سوی همین نویسنده به چاپ رسید.

کد خبر 3883965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha