به گزارش خبرنگار هنري "مهر" بهروز دارش هنرمند اعزامي ايران به دو سالانه ونيز در نشست خود در موزه هنرهاي معاصر كه روز گذشته برپا شده بود ضمن تعريف از اثر ويدئو اينستال عباس كيارستمي درنمايشگاه نگاه معنوي دررابطه با چيستي و ماهيت اين نمايشگاه گفت : بايد توجه داشت معنويت واژه وسيع و فرا موضعي است . هنگام استفاده از اين واژه با يد توجه داشت كه تنها بخشي از معنويت ، معنويت ديني است در حالي كه درمعنايي وسيع تر مي توان به كاربرد معنويت در سطح جهان انديشيد .
وي دررابطه با تفاوت كاربري واژه معنويت در گستره هاي متفاوت گفت : اين تصور درست است كه معنويت در دين به خوبي توسعه يافته است ولي در چيزهاي ديگري هم مي توان به جستجوي آن پرداخت . درواقع معنويت مي تواند به معناي بالابردن روحيه و صفات انساني باشد و از اين منظر از دين مستقل مي شود .
وي ادامه داد : با اين تعريف مي توان معنويت را حتي در ساختار اومانيته غربي نيز جستجو كرد و به افكار و آراي روشنفكران و فيلسوفان اروپايي نيز رجوع كرد . براي مثال ژان ژاك روسو معنويت را در گرايش به طبيعت معني و تفسير مي كند در حالي كه هايدگر از اين مقوله برداشت و نگرشي هستي شناسانه ارائه مي كند .
دارش در ادامه سخنان خود در ارتباط با برپايي نمايشگاه نگاه معنوي افزود : نمايشگاه نگاه معنوي اگر مراد از معنويت تنها هما ن معنويت ديني باشد بايد گفت اين نمايشگاه با ديدگاههايي مدرنيستي گزينش شده است و همين عامل باعث ناكارآمدي آن مي شود زيرا مقولات مدرنيسم و اين نوع معنويت دو مقوله مغاير اند و از درون ديدگاه مدرنيستي هرگز نمي توان به اين گونه از معنويت دست يافت .
وي گفت : اين نمايشگاه در تداوم جريان مدرنيسم قرار مي گيرد . در واقع در هنگام بازبيني اين نمايشگاه همه چيز را درراستاي اطمينان بخشي به مخاطب مبني بر اينكه همه چيز بر سر جاي خود است و هنوز بر پيكر مدرنيسم خلل و ضربه اي وارد نشده است مي يابيم . اصرار بر ادامه اين ديدگاه بدون درنظر گرفتن فضاي بينامتني بوجود آمده درهزاره جديد، تنها نوعي فضاي گلخانه اي را به هنر تحميل مي كند و راه به جايي ندارد .
دارش سپس با استثنائي خواندن اثر كيارستمي گفت : با توجه به كيفيت بالاي اثر كيارستمي ترجيح مي دهم به عنوان يك هنرمند به تفسير اثر وي بپردازم تا آنكه بخواهم دررابطه با آثار خودم صحبت كنم زيرا اثر كيارستمي را اثر در خور توجه اي يافته ام كه مجال بحث و بررسي كاملي را در مقوله معنويت آن هم د ر سطحي بسيار گسترده و فرامتني فراهم مي كند .
وي ادامه داد : ويدئو اينستال كيارستمي نگرش و زيبايي شناسي جديدي ارائه مي كند كه در رابطه مستفيم با هستي شناسي است و در وراي ارزيابي هاي موجود در هنر قرار مي گيرد زيرا با مسائل سياسي و راهبردي رايج در اثار هنري ، خود را درگير نكرده است بلكه به دروني ترين مسايل وجود پرداخته است . اين اثر در كل مجموعه اي از صور خيال است كه مسئله وجود را وراي مسائل جامعه شناسي ، زيست شناسي و ... مطرح كرده است . در واقع هنرمند در اين اثر نهايت و اوج ديدگاه پديدار شناسانه و هستي شناسانه خود را ارائه كرده است .
دارش توضيح داد : يكي از ويژگي هاي اثر كيارستمي در تصوير برداري به روش سياه و سفيد بوده است زيرا هنگامي كه مي خواهيم از فضاي پديدار شناسانه وجود حرفي به ميان آوريم خواه ناخواه وارد مقوله اي مي شويم كه ما را به ناخود اگاه فرو مي برد و در اين حالت است كه استفاده از روش سياه و سفيد از تاثير دوچنداني برخوردار است .
وي در توضيح اثر كيارستمي افزود : بايد توجه داشت اين اثر از دو بعد زيبايي شناسي متفاوت برخوردار است . در واقع اين اثر در دو سويه بصري و صوتي عمل مي كند و كنش بين آنها مفهوم را كامل مي كند .
وي ويژگي تصويري اين اثر را در جلوه آبستره آن دانست و افزود در اين حالت اين صوت است كه محمل ساخت و انتقال مفهوم شده است .
نظر شما