به گزارش خبرگزاری مهر، طبق برنامه هر ساله نشست کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با برگزاری نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر با حضور اعضای این کمیسیون و برگزارکنندگان جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجر، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره، رحمت امینی، حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، حسن ریاحی، غلامرضا اسلامی، محمدعلی رجبی، مجید شریف زاده، اسماعیل آذر، محمدحسین نیرومند و محمدعلی خبری در این جلسه کمیسیون حضور داشتند.
مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجر در ابتدای این نشست گفت: امسال توقع جامعه هنری و جشنواره کمی بالاتر رفته و رویکردی جدی تر پیدا کرد.ه است می توان بی تکلف گفت که تا پیش از این جشنواره تجسمی جدی گرفته نمی شد اما ما مسیری را در پی گرفتیم که این جشنواره کمی جدی تر گرفته شود .
دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: در جشنواره امسال که در دو بخش برگزار می شد ۱۰۳ اثر از میان ۶ هزار اثر دریافتی به نمایش در آمد و در کنار این موضوع ما پروژه های هنری را که توسط شورای هنری ارائه شده بود در برنامه خود جای دادیم و هنرمندانی که تجربیات ارزشمندی داشتند به جشنواره دعوت شدند.
آقایی گفت: ما در فرهنگسرای نیاوران بخش ملل و نمایشگاه مفاخر را برگزار می کنیم. در روز افتتاحیه با ابتکاری که آقای ملانوروزی از جشنواره هفتم در انداخت که به نوعی تولیت حوزه تجسمی هستند، همزمان با معرفی حامیان این حوزه که امسال هم برگزار شد به دنبال ایجاد یک جریان حامی هستیم.
آقایی گفت: این زیر ساخت ها به نظر می رسد که در مسیر بهبود شرایط جشنواره استاندارهایی را به خودش گرفته است.
مجید ملانوروزی مدیر کل هنر های تجسمی وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت: موضوعی که در حوزه تجسمی دارد اتفاق می افتد این است که ما یک تفکیک رشته ای داریم. بی ینال نقاشی، گرافیک، عکاسی داریم و اگر جشنواره ای هم هست این جشنواره ها به صورت تفکیک شده صورت می گیرد.
وی ادامه داد: ما شانزده جشنواره داریم که توسط بخش خصوصی و عمومی انجام می شود که همه این ها تفکیک شده است و اگر مبنی بر برگزاری نمایشگاه خوشنویسی است دیگر نقاشی خط هم در آن جای نمی گیرد.
رییس موزه هنرهای معاصر گفت: اما در ۱۳۰ بی ینال مطرح دنیا هیچ کدام از این شاخه ها تفکیک شده نیست و یک بی ینال آرت است مانند ونیز و شانگهای.
ملانوروزی گفت: مرزهای علوم انسانی هم این روزها برداشته شده است. این جشنواره فجر تنها جشنواره ای است که شاخص های خودش را دارد و اولین جشنواره ای است که در ایران مبنی بر آرت است.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که در ایران این رویداد را به جشنواره ملی بدل کنیم. یک زمانی در ایران بی ینال هنر تهران را که همه رشته ها در آن وجود داشت برگزار می کردیم از این منظر جشنواره تغییراتی پیدا کرده و هویت خود را به دست آورده است .
جمشید حقیقت شناس مدیر هنری جشنواره هم گفت: وقتی ما وارد این جشنواره شدیم مخاطب اصلی جامعه تجسمی خود هنرمندان این حوزه بودند بود و این اشکال بزرگی بود. قرار شد که مخاطبانمان را عوض کنیم و فضایی را برای مردم که مصرف کنندگان واقعی این آثار هستند ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس ما کسانی که به ظاهر اساتید بودند و سال ها در جشنواره حضور داشتند به بخش آثار اساتید تغییر دادیم. ما در واقع جشنواره را اثر محور کردیم و فکر کردیم اگر قرار باشد از کسی دعوت کنیم باید آثاری را به نمایش بگذاریم که مردم ما با آن ارتباط بر قرار کنند و این دهان به دهان بچرخد و مخاطبان بیشتری را به موزه بکشیم.
این هنرمند نقاش گفت: ما دهه ای به نام فجر داریم که در آن اتفاق بزرگی افتاده چقدر خوب می شد که این رشته هایی که در قالب هنرهای تجسمی وجود دارد این ها همه دست به دست هم بدهند و یک جشن بشوند و از آن حالت جزیره ای در بیایند؛ کاری که ما دو سال است در حوزه تجسمی می کنیم اما باز هم این کفایت نمی کند.
حقیقت شناس بیان کرد: ما باید جشن بزرگی داشته باشیم که وقتی مردم وارد شهر می شوند این آثار را ببینند نه از طریق چراغانی کردن بلکه از طریق زیرساخت های هنری و پیشنهادات هنرمندان. امروز هنرمندان پتانسیل های بسیاری دارند که در یک ظرف کوچک مثل بنای ساختمان نمایشگاه در یک فضای نمایش تئاتر یا کنسرت به درستی آزاد نمی شود.
در ادامه این نشست اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه نهمین جشنواره تجسمی فجر دیدن کردند.
نظر شما