۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر:

ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور به آمریکا اقدامی «نمادین» است

ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور به آمریکا اقدامی «نمادین» است

پروفسور «پیتر ای هال» معتقد است که اقدام ترامپ در منع ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا نمادین است و خروج از پیمان ترانس پاسیفیک، نفوذ آمریکا در جهان را تضعیف می کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: «دونالد ترامپ»  بعد از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا دست به اقداماتی زده که هر یک از این اقدامات در حد خود جنجالی و مناقشه انگیز بوده اند.

ترامپ به یکی از قول‌هایی که در کارزار انتخاباتی خود داده بود عمل کرد و روز دوشنبه فرمان خروج از پیمان شراکت ترانس پاسیفیک را امضا کرد. او همچنین اعلام کرد که مالیات و هزینه‌های شرکت‌های آمریکایی کاهش خواهد یافت.

رئیس جمهوری جدید امریکا بر این باور است که به جای شرکت در پیمان‌هایی چون شراکت ترانس پاسیفیک، بهتر است آمریکا وارد مناسبات دوجانبه با کشورهای عضو این پیمان شود و هدف از این کار افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا باشد.

اقدام جنجالی دیگر ترامپ صدور فرمان توقف یک‎ماهه صدور ویزا برای شهروندان ایران و شش کشور دیگر بود. بر اساس این دستور، ورود پناه‎‏جویان سوری به ایالات‌متحده ممنوع می‎شود و صدور ویزای مهاجرتی و غیرمهاجرتی برای شهروندان کشورهای سوریه، عراق، ایران، یمن، سودان، سومالی و لیبی به مدت ۹۰ روز متوقف خواهد شد.

پروفسور «پیتر ای هال» استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد ایالات متحده در گفتگو با خبرنگار مهر اقدامات دولت ترامپ را حرکات نمادین دانسته که باعث کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در جهان می شود. متن گفتگو پیش روی شماست.

*دستور اجرایی ترامپ در مورد منع اتباع هفت کشور مخالفتهایی زیادی را باعث شد. دلیل این اقدام چیست؟ برخی استدلال می کنند در آمریکا حدود ۴۵ میلیون نفر دارای گرایش مسیحی - صهیونیست هستند و این اقدام برای جلب نظر آنهاست،  نظر شما چیست؟

واقعیت این است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده فردی پوپولیست است. فردی است که می خواهد قدرت را از ساکنین واشنگتن گرفته به همه مردم آمریکا دهد.قصد وی از  مجموعه  فرمانهایی اجرایی که  در هفته گذشته صادر کرده این است که به رای دهندگان خود نشان دهد، به قولهایی که در طی مبارزات انتخابی خود داده پایبند است. از آنجایی که ترامپ در طی مبارزات انتخاباتی خود دارای گرایشات ضد اسلامی آشکار بوده و همواره از تروریسم اسلامی حذر داشته است، اقدامات وی نشان می دهد که در مورد این موضوعات جدی است. به نظر من این اقدامات بیشتر جنبه نمادین داشته و به احتمال خیلی زیاد تروریسم را هدف قرار نخواهد داد. گرچه این اقدامات سیاست واقعی دولت ترامپ نیست و بیشتر جنبه نمادین دارد، وضعیت را بدتر خواهد کرد و باعث بیچارگی بیشتر مردم جهان و آمریکا خواهد شد.

*توجیه ترامپ در مورد منع ورود اتباع هفت کشور به ایالات متحده آمریکا، ارتباط این کشورها با تروریسم است.  با فرض درست بودن این منطق آیا نباید کشور عربستان نیز در آن لیست باشد؟

فرمانهای اجرایی ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد تا به عنوان سیاستگذاری داخلی یا خارجی واقعی دولت وی قلمداد شودهمانطور که اشاره نمودم فرمانهای اجرایی ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد تا به عنوان سیاستگذاری داخلی یا خارجی واقعی دولت وی قلمداد شود. قرار نگرفتن عربستان در این لیست بیشتر نشان دهنده «سیاست دوست و دشمن» است که در طی تاریخ امریکا همواره توسط رهبران این کشور به کار رفته است. در امریکا برخی گروهها یا کشورها به عنوان دشمن تعریف شده اند در حالیکه اساس و دلیل قانع کننده ای برای این نوع تعریف وجود ندارد. متاسفانه حرکات نمادین دارای پیامدهای واقعی و بد است که تاکنون توسط دولت جدید مورد توجه قرار نگرفته است.

*ترامپ از پیمان ترانس پاسیفیک خارج شد، در حالی که این پیمان زمینه مهار چین و نفوذ آمریکا در آسیا را مهیا می کرد. آیا اقدام ترامپ در بلندمدت به نفع چین و افول هژمونی آمریکا در آسیا نخواهد بود؟

واقعیت این است که خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک نفوذ این کشور در جهان را تضعیف می کنداین سوال، تضادی اساسی را در سیاست های دولت جدید آمریکا افشاء می کند. هدف رهبران دولت جدید این است که بار دیگر آمریکا را بزرگ و قدرتمند سازند. در مورد خروج آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک باید ابعاد داخلی و بین المللی آن را مورد توجه قرار داد. از لحاظ داخلی دولت می خواهد با خروج از پیمان ذکر شده، زمینه ایجاد مشاغل بیشتر توسط آمریکایی را فراهم کند به همین دلیل سیاست های تجاری حمایتی را دنبال می کند. اما باید گفت که این اقدام نفوذ آمریکا در سطح جهانی را تضعیف خواهد کرد. نفوذ آمریکا در جهان تاکنون بر حمایت پایدار از متحدان بین المللی و ترویج سیستم تجاری آزاد توسط شرکت های موفق آمریکایی متکی بوده است. بنابراین در سطح بین المللی سیاست های تجاری دولت ترامپ خطری جدی برای منافع این کشور ایجاد کرده و نفوذ آن را در تمامی مناطق جهان کاهش خواهد داد. سیاست های مهاجرت دولت ترامپ که در تضاد با ارزشهای کهن آمریکا است، شهرت و پرستیژ و قدرت نرم  ایالات متحده  در سطح جهانی را کاهش خواهد داد.

*برخی معتقد هستند مشی ترامپ، مرکانتلیستی و مبتنی بر حمایت گرایی اقتصادی است. از سوی دیگر رژیمهای تجاری بین المللی از عوامل تثبیت قدرت هژمونیک آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بوده است. اگر این منطق پذیرفته باشد آینده قدرت آمریکا در نظام بین الملل چگونه خواهد بود؟

با خروج ایالات متحده از TPP به دلایل مختلف نفوذ آمریکا در آسیا کاهش خواهد یافت. چین در حال حاضر تلاش می کند خلاء ایالات متحده در آسیا را پر کرده و از این فرصت به نحو احسن استفاده کند. باید گفت که در جهان معاصر، روابط تجاری بسته بحرانی برای قدرت یک کشور محسوب می شود. باید گفت که ارتش و نیروی نظامی قوی جایگزین مناسبی برای روابط تجاری آزاد نیستند. پیش بینی آینده قدرت آمریکا در نظام بین الملل و به ویژه در آسیا، چگونگی حفظ نفوذ آمریکا در آسیا و ارتقاء روابط تجاری این کشور با کشورهای آسیایی با خروج ایالات متحده از TPP واقعا سخت است. با این وجود برخی از موضوعات TPP برای قشرهایی از مردم آمریکا دارای جاذبه نیست.

*به نظر شما رویکرد ترامپ نسبت به روسیه ایران و عربستان چگونه خواهد بود؟

به طور دقیق ما نمی دانیم «دونالد ترامپ» و تیمش از چه رهیافتی مقابل این کشورها استفاده خواهند کرد. در حال حاضر به نظر می رسد که ما سیاست خارجی بر اساس لفاظی های رهبران سیاست خارجی داریم و پیش بینی سیاست خارجی و داخلی واقعی دولت جدید تقریبا غیر ممکن است.

کد خبر 3895764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • دوست IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
      0 0
      آیا ترامپ قصد داشته امضایش رابه رخ سایر ین بکشد یاقصد داشته بگوید امضایک دیکتاتور ناآگاه باید این مدلی شکل بالاباشد