۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳

دستاوردهای ۳۸ ساله انقلاب در خراسان شمالی

وقتی اقتصاد مقاومتی با اقدام وعمل همراه می‌شود/ پشتکار لازمه کار

وقتی اقتصاد مقاومتی با اقدام وعمل همراه می‌شود/ پشتکار لازمه کار

بجنورد- مردمی کردن اقتصاد یکی از ارکان و الزامات اقتصاد مقاومتی است به همین سبب مردم نیز اقدام و عمل را با اقتصاد مقاومتی همراه کردند و نشان دادند که با این فرمول می‌توان مشکلات را حل کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محبوبه عبدی: با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت  استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت. ظهور چنین تفکری آن‌هم در منطقه خاورمیانه که ازلحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، سبب شد تا نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی و عدم پیروزی استکبار درزمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه‌های دیگر کشیده شد، یکی از این عرصه‌ها که خصوصاً در سال‌های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است.

«اقتصاد مقاومتی»  واژه‌ای است که پس از تحمیل تحریم‌های جدیِ اقتصادی غرب علیه ایران به وجود آمد که تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب، ارائه دادند، ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید، می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد. «

در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹، ایشان «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی می‌کنند و نهادینه شدن تفکر اقتصاد مقاومتی را در راستای مقابله با فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش و حرکت به‌سوی پیشرفت، لازم می‌دانند.

در چند سال اخیر نیز با قرار گرفتن کشور در شرایط خاص اقتصادی، مقام معظم رهبری، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را باهدف استفاده از توان داخلی و مقابله با تحریم‌ها، به مسئولان ابلاغ کردند.

تأکید رهبری در سال‌های اخیر بر جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، روشن‌کننده اهمیت موضوع است؛ موضوعی که بر مردمی شدن اقتصاد تأکید دارد و به همین سبب، منجر به ورود خانواده‌ها به فعالیت‌های تولیدی و استفاده از توان داخلی شده است.رهبر انقلاب امسال را نیز به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند تا اهمیت این موضوع بیش‌ازپیش روشن شود.

تأکید رهبری در سال‌های اخیر بر جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی، روشن‌کننده اهمیت این موضوع است؛ موضوعی که بر مردمی شدن اقتصاد تأکید دارد و به همین سبب، منجر به ورود خانواده‌ها به فعالیت‌های تولیدی و استفاده از توان داخلی شده است.

این مهم نقش بسزایی در دور شدن کشور از اقتصاد متکی به نفت ایفا می‌کند؛ بنابراین فرمول «اقتصاد مقاومتی» به‌عنوان یک الگوی پیشرفت در اقتصاد خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است و درصورتی‌که با تلاش و پشتکار همراه شود، می‌تواند چرخ‌های زندگی را تحرک بخشد و در کمترین سطحِ خود، سبب اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای یک خانواده شود.

در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی سه فعالیتی می‌پردازیم که بر پایه توان مردم و با استفاده از فرمول اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی به بار نشسته است که البته این نوشتار، توصیفِ تنها بخش کوچکی از ده‌ها فعالیتی است که در جای‌جای این خطه از کشور دنبال می‌شود.

پرورش ماهی 

حسن مصور از اهالی روستای اُتر آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد که توانسته است با تفکر اقتصاد مقاومتی، در زمین زراعی خود به فعالیت پرورش ماهی بپردازد و در کنار آن، از فرصت ذخیره آب در استخر استفاده و کار کشاورزی خود را نیز رونق دهد.

وی که به پرورش ماهی‌های سرد آبی مشغول است در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به آب‌وهوای منطقه، ماهی قزل‌آلا برای رشد و پرورش در این منطقه مناسب است، چراکه دمای مناسب برای این نوع ماهی، زیر ۲۵ درجه است.

وی بابیان اینکه در ابتدا توانستم استخر خود را با مساحت ۱۴۰ مترمربع احداث کنم، تصریح می‌کند: این استخر هفت تُن ظرفیت دارد که طی هشت ماه ماهی‌ها، حدود ۱۴ هزار قطعه ماهی، تولید و روانه بازار می‌شود.

مصور، بازار فروش ماهی را رضایت‌بخش توصیف می‌کند و می‌افزاید: برای فروش تولیدات خود مشکلی نداریم و علاوه بر بازار استانی، در ساری، بندر ترکمن و برخی از شهرهای شمالی کشور نیز بازار فروش داریم که رعایت اصول درست در پرورش ماهی، سبب موفقیت در کارمان شده است.

وی مهم‌ترین اصل در کارهای تولیدی و کار پرورش ماهی را علاقه و پشتکار می‌داند و می‌گوید: آب کافی، زمین مناسب و هوای خوب از الزامات موفقیت در این کار است که داشتن دانش مربوطه نیز راه را هموار می‌کند.

این کارآفرین در خصوص آموزش‌هایی که در رابطه با پرورش ماهی فراگرفته است نیز می‌گوید: شرکت در چند دوره کلاس‌های آموزشی نظام‌مهندسی، بازدید عملی از طرح‌های این حوزه، مشاوره و کسب تجربه از افراد موفقی که در این حوزه مشغول هستند، زمینه‌های لازم برای ورود به این فعالیت را در من ایجاد کرد.

مصور، از پیشرفت کار خود توضیح می‌دهد و اظهار می‌کند: درآمدی که از این راه کسب می‌کنم، نیازهای اقتصادی یک خانواده را پاسخ می‌دهد، چراکه با احداث این استخر، توانستیم کار کشاورزی خود را هم رونق دهیم و درختان گلابی و آلوی باغمان را هم با آب استخر آبیاری کنیم.

وی بابیان اینکه پرورش ماهی در اراضی درجه ۳ و ۴ که غیرقابل استفاده در امر کشاورزی هستند، صورت می‌گیرد می‌افزاید: فعالیت در کار تولیدی برای ما ایجاد انگیزه کرده است تا به فکر توسعه باشیم و به همین منظور، استخر دیگری با مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در بخش دیگری ازملک خود در حال ساخت داریم.

پرورش قارچ

داوود تذکر، تولیدکننده‌ای است که با تفکر اقتصاد مقاومتی و تلاش و پشتکار توانسته است با ایجاد  فضایی در حیاط منزل خود، به فعالیت تولید و پرورش قارچ بپردازد و با اشتغال‌زایی برای خود و خانواده‌اش، از پیچ‌وخم مشکلات اقتصادی عبور کند.

وی درباره این فعالیتش به خبرنگار مهر می‌گوید: به دلیل علاقه‌ای که به کار تولید داشتم، پرورش قارچ را باهدف کارآفرینی و کسب درآمد برای خود و خانواده‌ام انتخاب کردم.

تذکر، بابیان اینکه نزدیک به چهار سال است که در این کار اشتغال دارم، می‌گوید: فعالیت خود را با سالنی به مساحت ۲۵ مترمربع، آغاز کردم و اکنون این فضا دو برابر شده است.

وی بابیان اینکه برای شروع کار تولیدی باید تلاش و پشتکار داشت و از همان ابتدا انتظار سودآوری نداشت، اظهار می‌کند: محصول تولیدی از مرغوبیت خوبی برخوردار است به همین دلیل می‌توانم محصولم را باقیمت واقعی به فروش برسانم.

وی البته از اینکه محصول تولیدی‌اش در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های استان، با برچسب شهر دیگری به فروش می‌رسد، گلایه می‌کند و می‌گوید: باوجوداینکه محصول تولیدی در استان، کیفیت بهتری نسبت به سایر شهرهای خارج از استان دارد اما متأسفانه بازاریابی در این خصوص ضعیف است.

این تولیدکننده بجنوردی می‌افزاید: اگر می‌خواهیم تولیدکنندگان داخل استان، به کار خود امیدوار شوند و برای توسعه آن تلاش خود را افزایش دهند، مردم و مسئولان هم باید حمایت کنند تا ما نیز با اعتماد بیشتری بتوانیم محصول تولیدی خود را تبلیغ کنیم و به فروش برسانیم.

مشکل عمده تولیدکنندگان قارچ، نبود کارخانه کمپوست سازی در استان است و ما ملزم هستیم تا کمپوست خود را از شهر دیگر و باقیمت بالاتری تهیه کنیموی با اشاره به اینکه برای محصول تولیدی، خود بازاریابی می‌کنیم، می‌افزاید: یک هفته قبل از برداشت، به فروشگاه‌هایی که قارچ می‌خرند، میزان تولید خود را اطلاع می‌دهیم و درنهایت، محصول خود را دربسته بندی‌های یک کیلویی و باقیمت مناسبی به فروش می‌رسانیم.

تذکر، کمپوست مرغوب و مدیریت صحیح را از عوامل افزایش کیفیت قارچ، می‌داند و می‌گوید: هر دوره تولید قارچ، ۷۵ روز طول می‌کشد و به‌طور میانگین در هر دوره ۳۲۰ کیلوگرم قارچ برداشت می‌کنیم.

وی هزینه تهیه کمپوست برای یک سالن ۲۵ مترمربعی را یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیان می‌کند و می‌افزاید: مشکل عمده تولیدکنندگان قارچ، نبود کارخانه کمپوست سازی در استان است و ما ملزم هستیم تا کمپوست خود را از شهر دیگر و باقیمت بالاتری تهیه کنیم.

تذکر، با اشاره به اینکه استفاده از کمپوست درجه سه، سبب زردی و افت کیفیت قارچ می‌شود، عنوان می‌کند: اما کمپوست درجه‌یک، ماندگاری و مرغوبیت قارچ را افزایش می‌دهد که به‌تبع  آن برای تهیه این نوع کمپوست نیز هزینه بیشتری باید بپردازیم.

گلیم‌بافی

نارنج شاکری بانوی کارآفرین بجنوردی است که در حوزه تابلو فرش و گلیم‌بافی فعالیت می‌کند و علاوه بر اینکه توانسته است باهمت و اراده، گلیم خود را از آب بیرون بکشد، سبب اشتغال‌زایی ده‌ها بانوی دیگر هم شده است.

این هنرمند در خصوص نحوه آشنایی و ورود به این فعالیت به خبرنگار مهر می‌گوید: از سال ۷۶ با آموزش‌هایی که فراگرفتم، بافت تابلو فرش را شروع کردم و سال ۸۰ نیز کارگاه بافندگی خود را راه‌اندازی کردم و علاوه بر آموزش به کارآموزان، به تولید و فروش محصولات خود مشغول شدم.

وی بابیان اینکه سرمایه ابتدایی من در سال ۸۰ برای راه‌اندازی کارگاه، ۸۵ هزار تومان بود، اظهار می‌کند: آن زمان با پنج بافنده کار خود را شروع کردم که بارونق گرفتن فعالیت و تلاش و پشتکار، در حال حاضر تعداد بافنده‌ها به ۶۰ نفر رسیده است.

صنایع‌دستی و تابلو فرش، یک فعالیت بومی است و به خانواده‌ها برای کسب درآمد، کمک زیادی می‌کند چراکه خانم‌های خانه‌دار می‌توانند در کنار کارهای خانه، در این حرفه نیز فعالیت داشته باشندوی می‌افزاید: صنایع‌دستی و تابلو فرش، یک فعالیت بومی است و به خانواده‌ها برای کسب درآمد، کمک زیادی می‌کند چراکه خانم‌های خانه‌دار می‌توانند در کنار کارهای خانه، در این حرفه نیز فعالیت داشته باشند و سفارش بافت گلیم بگیرند، همان‌طور که در همین کارگاه، خانم‌هایی هستند که از این راه زندگی خود را می‌چرخانند.

شاکری در خصوص درآمد و سود حاصل از بافت تابلو فرش و گلیم می‌گوید: درآمدی که حاصل می‌شود، بستگی به نوع بافت دارد و اگر بخواهیم تابلو فرش را مستقیماً به فروش برسانیم، سود خوبی دارد.

این کارآفرین حوزه اقتصاد مقاومتی با اشاره به دوره‌هایی که برای آموزش تابلو فرش به هنرجویان ارائه می‌دهد، می‌گوید: آموزش صفرتا صد تابلو فرش ۲۰ روز زمان می‌برد و بعدازآن، فرد می‌تواند سفارش بگیرد و وارد بازار کار شود و به درآمد و سود برسد.

شاکری اضافه می‌کند: اما قالیبافی فرق می‌کند، چون نقشه‌خوانی و کارهای تخصصی دارد که فراگیری آن سه ماه زمان می‌برد و برای بافت گلیم هم حدود دو ماه زمان لازم است تا فرد آموزش‌های لازم را فرابگیرد و بتواند سفارش قبول کند.

وی بابیان اینکه با حمایت از فرش دستباف، ۶ شغل ایجاد و رونق بخشیده می‌شود، اظهار می‌کند: نخ‌ریسی، رنگرزی، طراحی، بافندگی و فروش ازجمله فعالیت‌هایی است که در این حرفه به آن پرداخته می‌شود و در صورت رونق، برای افراد زیادی می‌تواند اشتغال‌زایی کند.

وی درباره بازاریابی تولیدات خود می‌گوید: فروش تابلو فرش‌ها باواسطه صورت می‌گیرد و درواقع به شرکت‌هایی که در این زمینه تجارت می‌کنند، همکاری خود را اعلام می‌کنیم و بعد از اتمام سفارش‌ها، به‌صورت درصدی سود حاصل را دریافت می‌کنیم.

این بانوی صنعتگر و تولیدکننده بابیان اینکه شغل گلیم‌بافی و تابلو فرش، در کنار خانه‌داری، به اقتصاد خانواده کمک می‌کند، به بانوانی که به دنبال کسب درآمد و اشتغال هستند، می‌گوید: این فعالیت علاوه بر اینکه سبب آرامش خیال و ذهن می‌شود، سوددهی خوبی هم برای خود و خانواده به همراه می‌آورد که چرخ اقتصاد خانواده را می‌چرخاند.

وی با تأکید بر لزوم اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، اظهار می‌کند: افراد تحصیل‌کرده در انتظار کار دولتی نباشند، بلکه بادانش خود وارد کار تولید شوند تا با تفکر اقتصاد مقاومتی و همت و اراده، بتوانند منبع درآمدی برای خود کسب کنند.

کد خبر 3900807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha