۱۵ مهر ۱۳۸۵، ۱۱:۱۵

استاد عباس اخوين در گفتگو با مهر :

خوشنويسي همواره با مذهب عجين بوده است

خوشنويسي همواره با مذهب عجين بوده است

هنر خوشنويسي از ديرباز با دين و مذهب ما عجين بوده و در واقع غالب كتاب‌هاي غني و ارزشمندي كه امروز بر جاي مانده نشانگر حضور پر رنگ خوشنويسي در سال‌هاي گذشته بوده است.

استاد عباس اخوين، هنرمند خوشنويس و رئيس مركز كتابت و تعليم، در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اين مطلب گفت: "سي اثر از دانش آموختگان مركز كتابت و تعليم خوشنويسي در چهاردهمين نمايشگاه قرآني امسال ارائه شده كه نشان از فعاليت هاي پربار اين مركز دارد. گرچه امروز هنر خوشنويسي ايران از حمايت هاي دولتي و پشتيباني هاي مادي و معنوي بي بهره مانده، اما مركز كتابت و ساير انجمن هاي مرتبط سعي مي كنند تا در زنده نگه داشتن اين هنر بكوشند."

وي درباره تعامل خوشنويسي و ادبيات كهن ايران نيز افزود: "اين دو از ديرباز با يكديگر همگون و همسايه بوده اند و اگر خوشنويسي ما امروز به نقاط درخشاني دست يافته، به دليل همجواري با ادبيات به خصوص عرفان و حماسه بوده است. البته در حال حاضر با ورود رايانه و ابزارهاي مدرن، نرم افزاري به نام كلك وارد خوشنويسي شده كه هنرمندان با آن آثاري چون شاهنامه فردوسي و ديوان پروين اعتصامي را به رشته تحرير درآورده اند. اين كار گرچه با دست انجام نمي شود، اما باز هم مي توان آن را در تثبيت هنر خوشنويسي تاثيرگذار دانست."

اخوين تصريح كرد: "اخيرا بعد از گذشت 10 سال امتحان مدرسين خوشنويس در سطح كشور برگزار شد كه از ميان هشتاد شركت كننده، پنج خانم و يازده آقا برگزيده شدند. اين برگزيدگان بعد از سپري كردن مراحل اوليه در انجمن خوشنويسان ايران به ترتيب ارجحيت به تدريس مي پردازند. با اين وجود مشاهده مي كنيم كه وضعيت مالي مدرسان خوشنويسي تعريف چنداني ندارد. اين مسئله نيز به اختصاص نيافتن بودجه به خوشنويسي برمي گردد."

اين هنرمند خوشنويس ادامه داد: "البته بارها وام هايي از وزارت ارشاد براي مرتفع كردن مشكلات اين حيطه پرداخت شده، اما چون دولت به شكل مداوم از اين مقوله حمايت نكرده مسلما بعد از مدتي وضع دوباره به همان حال برگشته است. اين بي توجهي در حالي است كه خوشنويسي و اساسا خط با دين ما عجين بوده است. از سال ها پيش بيشتر كتاب هاي غني ادبي و مذهبي به خصوص قرآن كريم با خوشنويسي آميخته بوده، با اين حال به خط به آن شكلي كه بايد توجه نمي شود."

رئيس مركز كتابت و تعليم كه داور بخش خوشنويسي در چهاردهمين نمايشگاه قرآن نيز هست، در ادامه خاطرنشان كرد: "استاد علي راهجيري در بخش نستعليق، محمدحسين عطارچيان و مجتبي ملك زاده در بخش شكسته و عبدالصمد صمدي در خط نسخ و ثلث و من در بخش هيئت داوران پنج اثر از ميان آثار نستعليق و سه اثر شكسته را به عنوان آثار برگزيده نمايشگاه قرآن انتخاب كرديم. كيفيت برتر، نوع نگارش خط هاي درشت، خط چليپا و كتابت معيار ما براي گزينش اين آثار بوده و اسامي برگزيدگان روز اختتاميه اعلام مي شود."

برگزاري يك نمايشگاه گروهي آثار خوشنويسي از فعاليت هاي اخير مركز كتابت و تعليم به شمار مي رود. قرار است بيست و هشت بانوي خوشنويس تا پايان مهرماه آثار شكسته نستعليق و نسخ و ثلث خود را به مدت يك هفته در گالري شمس به معرض نمايش بگذارند.

کد خبر 390564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha