منيژه آرمين كه اخيرا نماد ميدان تجريش را در قالب كتيبه اي به اتمام رساند، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: "از مدت ها پيش بنا به پيشنهاد شهرداري منطقه يك براي حفظ هويت محله هاي قديمي تصميم به ساخت اين اثر گرفتم كه به شكل نقش برجسته و سفال ارائه شده است. معتقدم سفال به واسطه ويژ گي هايي كه دارد مي تواند در فضاهاي شهري قابل ارائه باشد."
وي افزود: "سفال همچنين قابليت همگوني با عناصر طبيعت را نيز دارد و در برابر سرما و ساير موارد فرسايشي نيز مقاوم تر عمل مي كند.گذشته از اينها سفال مي تواند با عبور از كانال هاي بصري شهروندان به خوبي با آنها ارتباط برقرار كند و به لحاظ رواني بر اذهان مخاطبان تاثيرات بسزايي بگذارد. فراموش نكنيم پيشينه سفالگري ايران همواره درخشان و قابل تامل بوده است. اين هنر هنوز نزد نسل جوان ناشناخته مانده است."
اين هنرمند تصريح كرد: "با اين حال تصور مي كنم اساسا پديده هاي هنري در رشد فكري جامعه نقش مهمي را ايفا مي كنند. امروز ناآگاهي از سفالگري باعث شده عامه مردم تصور درستي از اين هنر نداشته باشند و سفالگري را تنها محدود به ظروف و كاسه بشقاب بدانند. در حالي كه سفال با وجود تكنولوژي روز جايگاه مستقلي را در كانال هاي صنعتي، سنتي و هنري ايجاد كرده است."
وي گفت: "در حال حاضر تنديس هايي كه در سطح شهر به چشم مي خورند، به لحاظ ابعاد هنري جايگاه شايسته اي دارند. اما شهروندان به واسطه نداشتن تمرين بصري قادر به درك ويژگي هاي آنها نيستند. من در جريان ساخت اين اثر سعي كردم فرهنگ ايراني را دستمايه كار خود قرار دهم و اثري كاملا مطابق با هويت هاي اسلامي و سنتي بسازم. طرح اين كتيبه ملهم از فرش ها و گليم هاي ايراني بوده و تلفيقي از نقش برجسته و سفال است. ساخت اين كتيبه دو سال به طول انجاميد. در اين مدت از هنرمندان و صاحب نظران هنري مشورت گرفتم و تمام سعي خود را به كار بستم تا پديده اي فرهنگي ارائه دهم."
آرمين خاطرنشان كرد: "با اين حال تصور مي كنم اگر شهرداري به نهادينه شدن فعاليت هايي از اين دست توجه و استقبال بيشتري نشان دهد طبعا مي توانيم تغييرات مثبتي در چهره شهري مان ايجاد كنيم. نماد ميدان تجريش بعد از اتمام با سه رويكرد طبيعت، مذهب و معماري مورد توجه شهروندان واقع شد. تكنيك كاربردي اين اثر تكنيكي ويژه است. به اين شكل كه شيوه هايي نو را در ساخت برجستگي هاي اثر به كار بردم."
اين هنرمند ادامه داد: "همچنين با استفاده از اختلاف سطح اثر را به شكل چندبعدي درآوردم. بطوري كه از تمام زوايا قابل ديدن باشد و از قطعات بزرگ نيز استفاده كردم تا كار به هنگام قرارگرفتن در كوره خرد نشود. آنچه براي من باعث خوشحالي است نظر مساعد شهروندان بعد از پايان اثر بود. شهردار تهران نيز با مشاهده اين نماد، حفظ هويت ايراني را از مهم ترين ويژگي هاي آن عنوان كرد."
اين هنرمند در حال حاضر به ساخت اثري به نام معراج مشغول است. اين اثر درونمايه اي مذهبي عرفاني دارد و در قطع هشتاد سانت در يك متر ساخته مي شود و قرار است بعد از شركت در بي ينال سفال امسال، در سطح شهر به معرض نمايش گذاشته شد.
نظر شما