۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸

سقای بی ریا:

تمدن نوین اسلامی رقیب تمدن غربی است

تمدن نوین اسلامی رقیب تمدن غربی است

نشست خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا، رئیس شورای علمی، مهدی ابوطالبی، رئیس دبیرخانه و فرزاد جهان بین، مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا رئیس شورای علمی دومین هفته تمدن نوین اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی، رئیس دبیرخانه علمی و دکتر فرزاد جهان‌بین مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار شد.

دکتر سقای بی‌ریا در این نشست گفت: فعالیت ما یک فعالیت باسابقه در تاریخ انبیاء است. این حرکت نو که به عنوان تمدن نوین اسلامی انجام می‌گیرد، یک ظرفیت حقیقی و واقعی دارد. رسول گرامی اسلام (ص)، دین اسلام را از طریق قرآن نشر دادند؛ گرچه مخالفین این کار باور نداشتند و ندارند و می‌گویند که اینها توانایی ندارند، ولی این ظرفیت‌ها واقعیت دارد. ما تمدن نوین اسلامی را به عنوان رقیب برای تمدن غربی قرار دادیم. اگر امروزه در دنیا بخواهیم بگوییم دو تمدن در دنیا وجود دارد، یکی تمدن غربی به سرکردگی آمریکا و لیبرالیسم است و دیگری تمدن اسلامی. کاری که ما شروع کردیم شبیه کاری است که حضرت موسی (ع) و هارون (ع) انجام دادند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن افزود: یک مسئله در تسلط مردم خیلی مهم است؛ تسلط بر سرزمین. تاریخ آمریکا را که بخوانیم، آمریکا به تدریج به نیمکره غربی مسلط شد. الان هم به خاطر شرایط جغرافیایی‌اش، کشورها نمی‌توانند بر آمریکا دست یابند. در جنگ جهانی دوم کشورهایی سرزمین از دست دادند، ولی آمریکا چیزی از دست نداد که به خاطر تسلط سرزمین بود. یک پادشاهی اگر بتواند به صورت درازمدت بر سرزمینی تسلط داشته باشد، می‌تواند دوام داشته باشد.

سقای بی‌ریا ادامه داد: امام خمینی(ره) وقتی صحبت می‌کردند بدون تکلف بودند، آنها حرف، محتوا و ساختار داشتند. وقتی که حضرت امام (ره) نهضتش را شروع کرد، شاه گفت ما به شما اجازه می‌دهیم به قم بروید و یک واتیکانی داشته باشید، امام (ره) نپذیرفت و گفت شاه باید برود، شاه یکی از مُهره‌های آمریکاست. در تاریخ آمریکا، دهها مناقشه در این سرزمین بوده است. امروز ثابت شده است که این فرق دارد. این آیات برای مقابله با رقیبان پندآموز است، ما باید به این مقابله خودمان ادامه دهیم. اگر آن ظرفیت عظیمی که در آموزه‌های اسلامی در اسلام و قرآن وجود دارد، می‌توانیم کل دنیا را با وعده‌هایی که به ما داده‌اند، تصرف کنیم. انقلاب ما این کلید را زده است. رهبر معظم ما این را می‌خواهد پیگیری کند. بعد از به وجود آمدن انقلاب ما، باید این انقلاب را با تمدن نوین اسلامی فراگیر کنیم. باید انقلابمان را در عالم فراگیر کنیم

رئیس شورای علمی دومین هفته تمدن نوین اسلامی همچنین تصریح کرد: ما با کمترین هزینه، همایش‌های متعددی را ایجاد کردیم و می‌توانیم افکار را به این سمت جذب کنیم، امسال، سال دوم این همایش است، مقالات زیادی به دست ما رسیده است. بحث در مورد ابعاد مختلف این موضوع فراوان و پیچیده است و یک زمینه نو است، خیلی در این زمینه کار نشده است. در منابع اسلامی خودمان، منابع زیادی داریم، اما باید کار شود. امسال هم متفکران مقالات زیادی در این زمینه نوشته‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی رئیس دبیرخانه علمی تمدن اسلامی اظهار داشت: دعوت علمی تمدن نوین اسلامی و کاری که دوستان در مؤسسه صدرا و دیگر دانشگاه‌ها شروع کردند، در درجه اول در جهت ترویج بحث گفتمان‌سازی در منابع علمی کشور بوده است. بحث، بحث جدید و نویی است. ما به دنبال تمدن جدیدی هستیم. طبیعتاً بحث‌های علمی آن هم در بحث نظریه‌پردازی و علمی پیش خواهد رفت. بحث‌ها وقتی مطرح می‌شود، نیازمند کارهای علمی نو است. این فضا باید گفتمان‌سازی شود. بحث تمدن نوین آرام‌آرام جای خودش را باید در بحث علمی باز کند. مهمترین رکن آن این بود که به تمدن نوین اسلامی پرداخته شود.

ابوطالبی ادامه داد: مهمترین رکن آن این بود که به تمدن نوین اسلامی پرداخته شود، نوآوری آن برای ما بسیار مهم بود، بحث‌های تاریخی خیلی زیاد است و کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده است، به همین جهت تمرکز به بحث نوین اسلامی را داشتیم. ما سال گذشته پنج اثر برگزیده داشتیم. این پنج جلد از حدود ۵۰ مقاله برگزیده بود. امسال برای بحث مقالات تأکید داشتیم از نویسندگان جدیدتر استفاده کنیم و تأکید ما بر این بود که مقالات جدیدتر را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: نکته مهم این است که ۷۰ تا ۸۰ درصد مقالات متفاوت از نویسندگان قبل است. برای همه خیلی مهم است که تعداد جدیدی از اصحاب قلم وارد این بحث شده‌اند. در مجموع امسال ما حدود ۷۰ مقاله دریافت کرده‌ایم. خیلی از چکیده‌ها را رد کرده‌ایم؛ مجموعاً از ۷۰ مقاله، ۵۸ مقاله را تائید کرده‌ایم. تقریباً همین تعداد مقالات را هم رد کرده‌ایم. در مجموع ما حدود ۷۵ مقاله رسیده داریم که این مقالات در ارزیابی علمی رسیدگی می‌شوند. چند مقاله سفارشی هم در دست کار داریم. پیش‌بینی ما این است که در این دوره هم حدود ۵۰ مقاله داشته باشیم که در مرحله چاپ باشد.

رئیس دبیرخانه علمی تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که روزی ۵۰ مقاله جدید و نو در این عرصه چاپ شود؛ عرصه تخصصی، علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی با این سه سطح، حدود ۵۰ مقاله قابل چاپ داریم. مقالاتی که به دست ما می‌رسد، در ۶ کمیسیون بررسی کرده‌ایم؛ اول بحث آینده‌پژوهی، دوم مطالعات تمدنی، سوم مبانی نظری، چهارم سیر تکمیلی در تمدن نوین اسلامی، پنجم کمیسیون چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی، ششم ظرفیت‌های موجود برای تمدن‌های نوین اسلامی. سعی بر این است که سفارش مقالات دسته‌بندی شود؛ در سال گذشته هم این اتفاق افتاد.

در ادامه فرزاد جهان‌بین مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی در مورد مراکز همکاری، پیش‌نشست‌ها، افتتاحیه، اختتامیه‌ و همایش‌های هفته گفت: هفته تمدن نوین اسلامی با مشارکت و همکاری چندین مرکز حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است و کارش را پیش می‌برد. مرکز پژوهشی صدرا، مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره)، پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فنون اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه شاهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه علامه طباطبایی؛ اینها مراکزی هستند که با کمک‌های علمی و فکری با ما همکاری می‌کنند. این همایشی نیست که در یک یا دو روز برگزار شود، بلکه متشکل از چندین همایش در نقاط مختلف کشور است.

وی افزود: قبل از این هفته ما ۱۸ پیش‌نشست برگزار کردیم؛ مؤسسه آموزشی امام‌خمینی (ره) مسئولیت کمیسیون ظرفیت‌ها را بر عهده دارد. سه عنوان دارد؛ چیستی و چگونگی تمدن اسلامی، نسبت مصلحت و تمدن نوین اسلامی، نسبت فقه و تمدن نوین اسلامی. کمیسیون چیستی و ماهیت تمدن اسلامی دو پیش‌نویس برگزار کرده است؛ اول تمدن اسلامی و دوم نقش امام خمینی (ره) در تمدن اسلامی. کمیسیون آینده‌پژوهی هم دو پیش‌نویس برگزار کرده است؛ ۱ـ نقش دانشگاه‌های جهان اسلام ۲ـ کار بسط تحلیل گفتمان در تبیین آینده تمدن اسلامی. سیر تکوین تمدن نوین اسلامی سه پیش‌نشست برگزار کرده است؛ ۱ـ بررسی تطبیقی و تحلیلی دوره‌های شکل‌گیری تمدن غرب با دوره‌های صورت‌بندی تمدن اسلامی. ۲ـ تکمیل فرآیند نوین اسلامی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای ۳ـ تحلیل گفتمان از منظر مطالعات تمدن‌ها.

جهان‌بین در مورد کمیسیون پیش‌نشست گفت: بررسی امکان استفاده از ظرفیت سادات در تمدن نوین و کارکردهای تمدن طب اسلامی و همچنین واکاوی فضای جغرافیایی در تمدن نوین اسلامی پیش‌نشست‌هایی داشته‌ایم و پیش‌نشستی هم در دانشگاه شاهد برگزار کرده‌ایم.

مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امسال افتتاحیه در دوم اسفند ماه در محضر آیت‌الله جوادی آملی همراه با رونمایی مجموعه مقالات اولین هفته تمدن نوین اسلامی برگزار خواهد شد. اختتامیه در ۹ اسفند در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد و سخنرانان آنان دکتر مهدوی‌کنی رئیس دانشگاه و دکتر سقای بی‌ریا هستند. در ۲۸ بهمن ماه همایش ظرفیت انقلاب اسلامی در شهر قم در تالار اجتماعات حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. در اول اسفند ماه همایش جایگاه و تمدن اسلامی در مشهد مقدس برگزار می‌شود. دوم اسفند ماه همایش آینده‌نگاری تمدن نوین اسلامی در شهر قزوین و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. چهارم اسفند ماه همایش چیستی و ماهیت نوین اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می‌شود. روز ارائه مقالات پنجشنبه پنجم اسفند ماه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعدازظهر خواهد بود. از مجموع ۳۰۰ مقاله دریافتی برای دبیرخانه همایش، ۸۶ مقاله مورد تجلیل قرار گرفته است و به ۶ مقاله برتر جوایزی هم اهدا خواهد شد.

کد خبر 3907200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha