۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

گردشگری پایدار گلستان نیازمند تغییر نگرش است

گردشگری پایدار گلستان نیازمند تغییر نگرش است

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از توسعه پایدار گردشگری به عنوان گردشگری مسئولانه نام برد و گفت: این نوع گردشگری در گلستان نیازمند تغییر بینش و نگرش است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد صبح چهارشنبه در همایش بین المللی توسعه گردشگری مبتنی بر ظرفیت فرهنگی اقوام اظهار کرد: امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت با گردش مالی و حجم سرمایه‌گذاری چشمگیر و همچنین یک پدیده فرهنگی و اجتماعی که در مسیر جهانی شدن است، مرزهای کشورها، قاره‌ها را در نوردیده است.

وی افزود: ضرورت برنامه ریزی برای توسعه گردشگری و درک اهمیت آن باعث شد مجمع عمومی سازمان ملل سال ۲۰۱۷ میلادی را به‌عنوان سال جهانی «گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه» نام‌گذاری کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: این نام‌گذاری از یکسو بر اجماع جهانی برای توسعه گردشگری و نفع‌بری متقابل همه مردم جهان و از سوی دیگر، درک الزامات «پایداری» در این مسیر تاکید دارد.

وی اضافه کرد: این رویکرد با میثاق جهانی مصوب برای سال ۲۰۳۰ در قالب اهداف توسعه پایدار هم راستا است و به موجب آن، گردشگری در سه گروه از اهداف توسعه پایدار شامل «رشد اقتصادی مداوم، پایدار و همه جانبه اشتغال‌زایی کامل و کارآمد و ایجاد مشاغل معقول جهت همگان»، «تولید و مصرف پایدار» و «حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها و منابع دریایی جهت توسعه پایدار» استلزام یافته است.

نجفی نژاد تاکید کرد: بنابراین، بر همه دست‌اندرکاران و ذینفعان واجب است که با رویکرد سیستمی به همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی این پدیده جهان‌گستر بپردازند. منافع و مزیت‌های کوتاه مدت و بلندمدت را در کنار عوارض و پیامدهای نابسود احتمالی آن برآورد کنند و با رویکردی راهبردی و آینده نگر بکوشند ضمن بهره برداری از قوت‌ها و فرصت‌های موجود و آتی در عرصه گردشگری، ضعف‌ها و تهدیدهای حال و آینده را کاهش داده و یا مرتفع سازند.

تاکید بر ظرفیت سازی گردشگری در بلندمدت

وی با تاکید بر اینکه این مهم، نیازمند ظرفیت‌سازی در بلندمدت است، تصریح کرد: گردشگری پایدار ضمن بهره‌مند کردن نسل کنونی از مزایا و منافع چندگانه گردشگری، نفع بری نسل‌های آتی را برای بهره‌مندی از موهبت‌ها و منابع به خطر نمی‌اندازد و پاسدار فرهنگ و ارزش‌های جوامع  بوده و با محیط زیست سازگار است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع گردشگری پایدار با نفع‌رسانی متوازن از طریق کارآفرینی و تحریک اقتصاد محلی به مدد رونق‌بخشی به کسب ‌و کارهای سنتی و همچنین زایش کسب ‌و کارهای جدید، توسعه اجتماعی عادلانه را تسهیل می‌کند.

وی بیان کرد: گردشگری پایدار دغدغه‌ی «رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، شمول اجتماعی، کاهش فقر و اشتغال، بهره‌وری منابع، تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست، ارزش‌های فرهنگی، میراث و تنوع و درک مشترک، صلح و امنیت» را دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین گفت: در واقع توسعه گردشگری پایدار خطر تهدیدها و مخاطرات ضمنی یا تلویحی گردشگری نظیر تخریب محیط زیست، تهدید میراث فرهنگی از طریق انتقال شبیخون‌وار و ضمنی ارزش‌های فرهنگی همراه با گردشگران، تمرکز غیرآمایشی سرمایه‌گذاری در مناطق گردشگرپذیر، وابستگی شکننده اقتصادی جوامع به درآمدهای ناپایدار و نوسان‌پذیر و نظایر آن را کاهش می دهد.

تاکید بر تغییر نگرش و ذهنیت‌ها

وی از گردشگری پایدار به عنوان گردشگری مسئولانه نام برد و افزود: در پی ترویج گونه‌های گردشگری همانند بوم‌گردی، گردشگری قومی، گردشگری مبتنی بر طبیعت، گردشگری اصیل، گردشگری فرهنگی و... تحقق گردشگری پایدار بیش از همه چیز، نیازمند تغییر بینش ها و نگرش‌ها به گردشگری و توسعه فرهنگ گردشگری پایدارگرا از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی به ویژه به مدد رسانه‌های جدید با ماهیت «شبکه‌سازی اجتماعی» است.

وی افزود: همایش بین‌المللی «توسعه گردشگری پایدار مبتنی بر ظرفیت فرهنگی اقوام» که با محوریت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، با همکاری موسسات و سازمان‌های متعددی طرح ریزی و اجرایی شده است؛ نمونه‌ای از اقدام مشترک برای تحقق گردشگری پایدار در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این همایش تاکید ویژه‌ای به ظرفیت‌های فرهنگی اقوام و جوامع محلی به عنوان مقتضیات و ملزومات توسعه پایدار در کنار توجه به ظرفیت و جاذبه ارزشمند در حوزه گردشگری دارد.

به گفته نجفی نژاد امید است یافته‌های ارائه شده در قالب مقالات و نیز گفتمان شکل‌گرفته در فرآیند طراحی و اجرای این همایش، دست‌آورد ارزشمندی را برای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری، فرهنگ‌سازی و مدیریت امور گردشگری را در پی داشته باشد.

کد خبر 3908007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha