۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۱۷

از سوی دفتر نشر معارف؛

کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» به چاپ دوم رسید

کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» به چاپ دوم رسید

کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» (بررسی انتقادی کتاب ابتذال مرجعیت شیعه اثر محسن کدیور) نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» (بررسی انتقادی کتاب ابتذال مرجعیت شیعه اثر محسن کدیور) نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

این پژوهش، نقد و بررسی کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه»، اثر محسن کدیور است. این نوشتار نخست در قالب سلسله مقالات در «جرس» انتشار یافت و بعداً در قالب کتاب الکترونیکی در فضای مجازی از سوی وب‏سایت رسمی نویسنده منتشر شد. نویسنده در این نوشتار میکوشد تا با ارائه برخی استنادها و استدلالها، اجتهاد و مرجعیت آیتالله خامنه ای را نقد و نفی کند.

«ارتقای مرجعیت شیعه» در چهار بخش و سه پیوست سامان یافته است: بخش اول به کلیات و بیوگرافی آقای کدیور می‏پردازد. بخش دوم، انگیزه‏های آفرینش «ابتذال مرجعیت شیعه» و عواملِ مؤثر بر متن را به اختصار می‏کاود. بخش سوم، مهم‏ترین اصول و شبهات حاکم بر نوشتار آقای کدیور را گزارش و پاسخ می‏دهد. بخش چهارم نیز تراز کنونی فقاهت آیت‏الله خامنه‏ای و بُرد جهانی و ابعاد فرامذهبیِ مرجعیت ایشان را روایت می‏کند.

روانشناسی ریزش در حوزه های علمیه، زخم هایی مثل خوره و تکرار تاریخ با دو نامه عناویه سه پیوست این کتاب هستند.

حسن علی پور وحید در بخشی از کتاب می نویسد: «نویسنده محترم «ابتذال» [محسن کدیور] هدف نوشتار را انتقاد از مرجعیت رهبر انقلاب اسلامی معرفی میکند؛ ولی بارها عدالت و صلاحیت بسیاری از مراجع و مجتهدان معاصر شیعه را نیز زیر سؤال میبَرد. هرچند آقای کدیور رویکرد خود را تحقیق و تفقّه میخواند؛ ولی خواننده به راحتی انگیزه سیاسی نیرومند و مسلّطی را مییابد که در پسِ واژگان، سطرسطر و صفحه صفحه کتاب را مدیریت میکند و جریانی مصمم و خستگی ناپذیر میآفریند تا وثاقت و صلاحیت فقهی همه مراجع و فقهایی را که همراه و حامیِ نظام اسلامی هستند، مخدوش جلوه دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «دیالکتیک ذهنیِ مسلط بر «ابتذال مرجعیت شیعه» و نوشتار مکمّل و همزاد آن یعنی «استیضاح رهبری» در تعامل با عواملی چون «دشمنی» با نظام اسلامی به شدت تأثیر پذیرفته، تغییر و تحولات درونی آن، متأثر از مؤلفه هایی اینچنین تعریف و تحلیل می شود. منطق، ذهن و زبانِ غالب بر متن «ابتذال مرجعیت شیعه» اتهام و انتقام نسبت به مرجعیت و مجتهدان شیعه را پی میگیرد. دشمنی آشکار با نظام اسلامی، پرده ای میان ذهن نویسنده و واقعیت می کشد و مانع از درک و دیدن حقایق میشود. از این رو، «ابتذال مرجعیت شیعه» به شدت فضای فیلترینگ را گذرانده و لجاجت و انکار واقعیت در شمار فیلترهای قدرتمندی است که بر سر راه یکیک گزاره ها نشسته و مانع از ورود و خروج آزاد اطلاعات و داده ها میشود.»

نویسنده بیان می کند: منطق حاکم بر «ابتذال مرجعیت» محتوا را به گونهای سامان می بخشد که خواننده باید از مفاهیم نهفته و لایه های میانی متن، به تفکر جهتدار و مدیریت شده از سوی محافل خاص برای مرجعیت شیعی هدایت شود. کتاب در فرجام خویش مدلی از مرجعیت را الگوسازی و به جامعه شیعی ارائه می دهد که قلّه آن آقای منتظری و برخی از منتقدان و معارضان نظام اسلامی است. خواننده با مرور متن، بارها این یافته را در ذهن و بر زبان خویش جاری می بیند که «عناصر و انگیزههای غیرمعرفتی، روزنه ها را بر ورود و خروج عوامل معرفت و فقاهت مسدود ساخته اند و سرنوشت استدلالها و استنتاج ها را عواملی جز علم و معرفت تعیین می کند». «ابتذال مرجعیت شیعه» معرکهای است برای تقویتِ نظریه معرفت شناسیِ «تأثیر ساحات غیرمعرفتی بر ساحت معرفت» و دست یازیدن مؤلفههای غیرمعرفت بر معرفت در یک متن به ظاهر علمی.

چاپ دوم کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» در ۲۰۸ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۵۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است. این ناشر پیش از این سه کتاب «حماسه سرخ»، «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقد دیدگاه های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی) و «اسلام رحمانی، تحلیلی بر مبانی و مولفه ها» را از همین نویسنده منتشر کرده است.

دفتر نشر معارف در راستای نقد دیدگاه های روشنفکران دینی و نواندیشان غربگرا تاکنون کتابهای «شبهات قرآنی: تأملی در نظرات دکتر سروش درباره قرآن» (نوشته محمدعلی رضایی اصفهانی)، «سروش، دین و نواندیشی» (نوشته عبدالحسین خسروپناه و حسن پناهی آزاد)، «حکومت حکیمانه: نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت مهدی حائری یزدی» (نوشته آیت الله محمد مومن قمی)، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان» (نوشته شهریار زرشناس)، «سیاست نامه: نامه های سیاسی ـ تاریخی» (نوشته مسعود رضایی شریف آبادی)،«آیات وحیانی، پندار شیطانی» (نوشته علی کاظمی) و... را منتشر کرده است.

برای تهیه کتابهای «ارتقای مرجعیت شیعه»، «مکتب در فرآیند نواندیشی» و «اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه ها» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir می توان دریافت کرد.

کد خبر 3910679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha