۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷

از سوی نشر پیدایش؛

مجموعه ای درباره«عاشقان ناشناس» منتشر شد

مجموعه ای درباره«عاشقان ناشناس» منتشر شد

مجموعه پنج جلدی«عاشقان ناشناس» از محمدرضا یوسفی ما را با ادبیات فولکلوریک عاشقانه آشنا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه‌ پنج جلدی «عاشقان ناشناس» بازآفرینی قصه‌های عاشقانه‌ کهن است که به قلم محمدرضا یوسفی گردآوری شده است. این مجموعه، گنجینه‌ ادبی مخاطبان نوجوانش را غنی کرده و آن‌ها را با ادبیات فولکلوریک سرزمین‌شان آشنا می‌کند. در نگارش «عاشقان ناشناس» سعی شده است از ساختار رمان استفاده شود تا دنبال کردن روایت برای خواننده جذاب باشد.

آرزوی دیدن پریان دریایی

«پری دریایی»، یکی از جلدهای این مجموعه است که قصه‌ آن از یکی از فولکلورهای جنوب الهام گرفته شده. مُندو، مشهورترین صیاد مروارید در بندر جنوب است. او مدت‌هاست که آرزوی دیدن پریان دریایی را در سر دارد، به همین خاطر یک روز تصمیم می‌گیرد تک و تنها به دریا بزند و در اعماق آن شنا کند. هرچه دیگران به او اصرار می‌کنند که همراهش بروند، قبول نمی‌کند. او به منطقه‌ خطرناکی می‌رود که کوسه‌ها  کمین کرده‌اند. مندو دل به پری می‌بازد. غافل از اینکه نباید بگذارد مهر یک پری به دلش بیفتد، چرا که عشق میان آدمیزاد و پری ممنوع است و موجب خشم دریا می‌شود، اما مندو حاضر نیست از عشق پری دریایی دست بکشد، به همین خاطر باید بهایش را بپردازد و در دام اتفاقات عجیبی گرفتار می‌شود.

وقتی درناها عاشق می شوند

«درناهای عاشق»، یکی دیگر از مجلدات این مجموعه است؛ قصه‌ این کتاب از یکی از فولکلورهای ترکمنی الهام گرفته شده؛ آتلین دختر خان است و دوست دارد به هنگام کوچ دُرناها، سوار بر اسب پابه­ پای آن‌ها تا برکه­ ای دور از روستا بتازد. آتلی که از زیردستان خان است، باید به دنبال اسب تا برکه بِدَود تا دختر خان تنها نباشد. این همراهی مثل یک بازی پر شور و هیجان است که باعث دلبستگی آتلی و آتلین می‌شود، اما از بد روزگار داشلی، پسر خان همسایه، دل به آلتین می‌بندد. آلتی و داشلی رقیب عشقی هم می‌شوند و هیچ‌کدام هم حاضر نیستند از آتلین دست بکشند. سرانجام، بزرگان دو طایفه تصمیم می‌گیرند که هنگام کوچ درناها، هر دو عاشق به قصد شکار بتازند و هرکدام که توانست درنای بیشتری را شکار کند، لایق و شایسته­ آتلین است. بالاخره روز نبرد از راه می‌رسد و...

عاشق شدن خان چوپان به سارا

«سارا و موج‌های عاشق اَرَس» سومین جلد از مجموعه «عاشقان ناشناس» است. قصه‌ این کتاب از یکی از فولکلورهای ماندگار آذربایجان الهام گرفته شده؛ سارا و خان­ چوپان از دوران کودکی با هم بزرگ شده ­اند. سارا دختر زیبای ایل است و همه می­ دانند که او و خان­ چوپان دلبسته یکدیگرند، اما انگار سرنوشت جور دیگری رقم خورده است. زمان کوچ گله ­ها از راه می ­رسد و خان­چوپان با گله همراه می‌شود. در همین روزها، سارا با دیگر دختران ایل کنار چشمه می‌رود تا آب بیاورد که ناگهان با ارباب ده­ روبه­رو می‌شود. ارباب میانسال شیفته­ زیبایی سارا می‌شود و مشاورش را برای خواستگاری از سارا به قبیله می‌فرستد. پدر سارا در مخمصه­ ای عجیب گرفتار می‌شود، چرا که هرچه ارباب بخواهد، باید بشود، وگرنه زندگی مردم ایل آشفته می‌شود. سرانجام، پدر سارا در غیاب خان‌چوپان که همراه گله است، با خواسته­ ارباب موافقت می‌کند. شب عروسی از راه می‌رسد و باید سارای تنها و غمگین را از این سوی رود ارس به آن سو و به چادر ارباب ببرند که حادثه‌ای شوم رخ می‌دهد...

چه کسی از عهده شرط های  بزرگ آبادی برمی آید

«گرگ‌ها هم عاشق می‌شوند» از فولکلورهای ماندگار کردی الهام گرفته شده است. گلاویژ بعد از چند سال زندگی با شامار می­خواهد از او جدا شود. او باید پیش  بزرگ آبادی، برود و رضایت او را برای این کار بگیرد. گلاویژ به  بزرگ آبادی می‌گوید که بخاطر شک و بدبینی شامار می‌خواهد از او جدا شود.  بزرگ آبادی هم برای او شرط می‌گذارد که یک مشت از موی پیشانی گرگی را که در سینه­ کوه لانه دارد، بکند و بیاورد. از سوی دیگر، شامار هم پیش  بزرگ آبادیمی­رود و از زنش شکایت می­کند.  بزرگ آبادی به او می ­گوید که اگر زنش را می­ خواهد، به جنگل بلوط برود و راز نعره‌ها و عربده‌های همیشگی خرسی را که در آنجا زندگی می‌کند، کشف کند. اما چه کسی از پس شرط‌ها بر می‌آید؟

وقتی عاشقانه ها به نازکی مو می شوند

«عاشقانه‌ای به نازکی تارِ مو»، عنوان آخرین جلد از مجموعه «عاشقان ناشناس» است. قصه‌ این کتاب از یکی از فولکلورهای ماندگار لرستان الهام گرفته شده؛ شاهزاده ­ای به نام شاون برای شکار به کوهستان می‌رود و ناگهان بر سینه­ کوه، دختری را می­بیند و عاشق او می­ شود، اما هرچه به دنبال دختر می­ گردد، او را پیدا نمی­ کند. شاون اسم دختر را آهو می‌گذارد و به کوه و دشت و بیابان می­زند تا هر طور که شده است، او را پیدا کند.

یک روز، کنار رودی در پای کوه، شاون دو تار مو مانند موهای آهو می‌بیند که کنارشان یک نی سبز شده ­است. شاون از چوب نی برای خودش سازی می‌سازد و هر بار که در آن می‌دَمَد، صدایی در گوشش می‌پیچید: «های از این بند، وای از این بند»

در همین روزها، سر وکله‌ی پیرزنی پیدا می‌شود که ادعا می‌کند صاحب تار مو را می‌شناسد و خبر از آهو دارد...

مجموعه پنج جلدی «عاشقان ناشناس»   از محمدرضا یوسفی در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و از سوی نشر پیدایش در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کد خبر 3924852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha