۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹

رئیس پلیس فتای ناجا:

متوسط زمان کشف پرونده‌های سایبری ۱۵ روز است

متوسط زمان کشف پرونده‌های سایبری ۱۵ روز است

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: متوسط جهانی در زمان کشف پرونده‌های سایبری بیش از ۴۴ روز و متوسط زمان کشف پرونده‌های سایبری در کشورمان ۱۵ روز است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیدکمال هادیانفر تحول در ایام نوروز را زمینه ساز تحول در ارائه خدمات به مردم برشمرد و گفت: با ورود به سال جدید این مسئولیت در دوش ما قرار داده می شود تا با جدیت بیشتر، امنیت را به شهروندان تقدیم کنیم تا کمتر کسی در فضای مجازی، دچار خسارت و ابعاد گوناگون آن شود.

وی ادامه داد: در سال جدید استفاده از تکنیک های نوین کشف جرم در فضای مجازی، افزایش ارتباط با سازمانهای مالی و پولی برای پیشگیری از آسیب ها، چالش ها، جرایم و تهدیدات پیش رو برای ایجاد امنیت آحاد مردم جامعه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در سال ۹۶، شاهد کمترین میزان تشکیل پرونده و کاهش آمار جرایم در این بخش باشیم.

سردار هادیانفر با اشاره به افزایش اقبال مردم برای انجام خریدهای اینترنتی همزمان با نزدیک شدن با سال جدید افزود: در این روزها که تب خرید خصوصا خریدهای اینترنتی داغ شده، کلاهبرداران سایبری بیکار نبوده و با ایجاد صفحات فیشینگ به دنبال اعمال مجرمانه خود هستند.

وی تاکید کرد: شهروندان در هنگام خریدهای عیدانه، کمال دقت را داشته باشند تا تنها از سایت های دارای مجوز و نماد اعتماد، اقدام به خرید کنند و دقت لازم را در مورد صفحات پرداخت بانکها اعمال کنند که صفحه پرداختی مورد نظر، صفحه جعلی برای به دست آوردن اطلاعات حسابشان نباشد.

هادیانفر با بیان اینکه رصد پلیس فتا و کنترل های انجام شده در روزهای منتهی به سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد اظهار داشت: مجرمانی که هم اکنون به فکر خالی کردن حساب مردم هستند مطمئن باشند در کوتاه ترین زمان ممکن، شناسایی و به دست قانون سپرده میشوند.

رئیس پلیس فتا در ادامه اینترنتهای رایگان موجود در هتلها و دیگر مراکز رفاهی را به عنوان یک آسیب برشمرد و افزود: شاید در نگاه اول، این دست از اینترنتها به عنوان خدمات مناسب در ذهن مراجعه کننده شناخته شود ولی استفاده از اینترنت رایگان خود تهدیدی جدی محسوب می شود که از طریق آن هکرها بدون در اختیار داشتن رمز عبور به راحتی می توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی یابند. لذا از هموطنان درخواست می شود تا با هوشیاری بیشتری نسبت به استفاده از اینترنت رایگان اقدام کنند تا مجرمان نامرئی به حریم خصوصی شان نفوذ نکنند.

هادیانفر در ادامه از مردم خواست پیش از سفر اطلاعات موجود در گوشی های تلفن همراه خود را در هارد یا فلش کارت جداگانه تخلیه کرده و اطلاعات را در جایی امن نگهداری کنند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از رمزهای ترکیبی و پیچیده، مانند حروف، علائم و عدد برای لب تاب، تبلت و تلفن همراه و پرهیز از استفاده از رمزهای ساده مانند ۱، ۲، ۳ و a,b,c و سال تولد تأکید کرد و افزود: با این رویکرد، در صورت مفقود شدن و یا سرقت این دستگاه هاه، امکان دسترسی به اطلاعات موجود در آنها برای افراد بسیار سخت می شود.

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه در ایام نوروز بخش عمده ای از جرایم در برداشت غیرمجاز دستگاههای کارتخوان صورت می گیرد ادامه داد: در هنگام خرید، افراد رمز کارت بانکی خود رادر اختیار فرد فروشنده قرار ندهند و از وی درخواست کنند که خود از دستگاه کارت خوان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فروشنده ها باید دستگاه پُز را به گونه ای قرار دهند که در معرض دید فروشنده و خریدار قرار دهند به گونه ای خریدار قادر باشد رمز خود را وارد کند.

هادیانفر ادامه داد: امروز ۴۳ درصد از جرایمی که در کشور در حال وقوع است در پیام رسان تلگرام رخ می دهد. هموطنان باید هوشمندانه به تبلیغات اغواکننده در کانال های تلگرام توجه کنند. همچنین اینستاگرام ۲۰ درصد جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه علیرغم رشد ۶۳ درصدی جرایم فضای مجازی در کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل پلیس فتا بیش از ۸۸ درصد جرایم را کشف کرده است افزود: معدل جهانی در متوسط زمان کشف پرونده های سایبری بیش از ۴۴ روز است، این در شرایطی است که در کشور ما متوسط زمان کشف پرونده های سایبری، ۱۵ روز است.

وی در ادامه به ارتباط پلیس فتا با ۱۷۲ پلیس سایبری جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون با تعاملات صورت گرفته به صورت آنلاین، اشتراک گذاری اطلاعات جرم و مجرم در عرصه بین‌المللی صورت می گیرد که همین موضوع باعث افزایش ضریب پیشگیری از وقوع جرم شده است. اما برخی از کمبودهای قانونی یا مغایرت های موجود بین قوانین ما با دیگر کشورها، مانع از به ثمر رسیدن برخی از پرونده ها می شود که با تلاش و تعاملات سازنده، بخش عمده ای از این موانع در حال برطرف شدن است.

سردار هادیان فر با اشاره به اینکه در سال جاری رسیدگی به هزاران پرونده سرقت و کلاهبرداری، هتک حیثیت با شکایات مردمی و احقاق حقوق آنها در این فضا و همچنین پیشگیری و مقابله موثر با جرایم سایبری موجب شده که مجرمان احساس ناامنی کنند افزود: پلیس فتا توانسته نشان دهد حتی در مقایسه با سایر کشورها به عنوان نمونه ای از پلیس سایبری موفق مطرح است.

وی در پایان افزود: افزایش هزینه ارتکاب جرم در فضای مجازی باعث شده است که نسبت به سال گذشته تمایل به ارتکاب جرم به شدت کاهش یافته، اما در برخی از پرونده ها همانند هتک حیثیت و برداشت غیرمجاز و شاهد آمار بالای تشکیل پرونده هستیم که این پرونده ها خوشبختانه در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه می رسند.

کد خبر 3932248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha