به گزارش خبرگزاري مهر، حجت الاسلام علي دشتكي رئيس سازمان تبليغات اسلامي در مقاله اي به شب قدر و مقدرات پرداخته و آورده است: در شب قدر، سرنوشت افراد و جوامع و هرآنچه با سرنوشت انسانها ارتباط دارد، براساس حكمت و مصلحت رقم مي خورد.
از حضرت امام رضا(ع) روايت شده است كه اين شب را ليلة القدر ناميده اند چون آنچه مربوط به سال است از قبيل خوبي، بدي، زيان، سود، روزي، مرگ و ولادت در آن شب اندازه گيري مي شود.
قدر، باران رحمتي است كه در جويبار هر فرد و هر جمع به اندازه او جاري است . شخصيت افراد به گونه اي شكل گرفته كه بعضي از آنان توان پذيرش جريان رودي وسيع از رحمت و بركت قدر را دارند و برخي ديگر زمينه كمتري براي جذب رحمت و عنايت دارند و برخي هيچ گونه آمادگي ندارند تا آنجا كه زمينه وجودشان چون سنگي سخت و نفوذ ناپذير است.
حقيقت شب قدر از نوع حقايق قرآني است و همانطور كه قرآن شفاء و درمان است، شب قدر نيز اين گونه است . قرآن غذاي سالم روح انسانهاست اين غذاي دلپذير براي روان سالم لذت بخش است، اما اگر بيمار باشد نه تنها از اين سفره رنگين دلپذير و غذاي شفابخش بهره اي نمي برد بلكه براي او مايه آرزدگي است .
بي گمان اين تصميم گيري درباره آينده اشخاص و امت ها با گذشته آنان پيوند خورده است، اما در اين شب چگونه تصميم گيري و تقدير مي شود و چه مراحلي پشت سر گذاشته مي شود و نقش عنصر انتخاب چيست؟
تمام مقدرات يكساله انسان در شب قدر مي شود اما اين سؤال مطرح است كه آيا خود انسان در مقدراتش نقشي دارد يا اينكه چه بخواهد و چه نخواهد، تلاش داشته باشد يا نه، مقدراتش در اين شب رقم مي خورد آنچه مسلم و غيرقابل انكار است نقش آشكار تلاش و فعاليت انسان در رقم زدن سرنوشت خويش در تمام زندگي و به ويژه در شب قدر است.
كساني كه اهل دعا و راز و نياز و اهل شب قدر هستند نقش خويش را در شب قدر به خوبي دريافته اند، گاهي اين حالات آنچنان ژرف و تأثيرگذار است كه تا شب قدر آينده و بلكه تا آخر عمر، در همه افكار، اخلاق، كردار و رفتار شخص رخنه كرده و آن را در يك خط و سير معنوي قرار مي دهد، كساني هم كه به اين حد از معنويت راه نمي يابند به فراخور حال خود از مجالس، محافل و شب زنده داريهاي شب قدر بهره گرفته و فيض معنوي مي برند، ريشه اصلي اين دگرگوني ها و حالات، به خود افراد بر مي گردد و اينكه تا چه حد خود را آماده بهره گيري از بركات شب قدر و فضيلتهاي آن كرده باشند.
اگر كارهاي نيك بندگان و چند برابر پاداش آن تأثيري در مقدرات و سرنوشت افراد در شب قدر نداشت از گفتن و دانستن آن چه سودي عايد بندگان مي شود اگر نزول قرآن در شب قدر و بيان كردن اين مطلب سود و زياني را متوجه هيچ كس نمي كند چه انگيزه اي در اعلام اين شب نهفته است.
كار بيهوده حتي از افراد عادي و معمولي پسنديده نيست چه رسد به پروردگار آسمان و زمين كه هيچ كاري را بدون حكمت و مصلحت انجام نمي دهد، حكمت معرفي شب قدر به عنوان شبي كه قرآن در آن نازل شده و شبي كه مقدرات در آن سامان داده مي شود اين است كه بنده سرنوشت و مقدرات خويش را به قرآن پيوند بزند و آن را سرمشق و سرچشمه فكر و عمل خويش قرار دهد، اگر كردارش موافق با قرآن و در جهت آن باشد عمل كننده به آن سعادتمند است و اگر خداي نكرده مخالف با قرآن باشد فاعل آن شقي خواهد بود.
نظر شما