مهران رسام، تهيه كننده اين سريال، در خصوص روند شكل گيري اين اثر تلويزيوني براي توليد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام اين مطلب گفت: "براي ساخت سريالي در خصوص ماه مبارك رمضان طرحي از سوي من ارايه شد كه مورد قبول شبكه قرار نگرفت و آنها طرح تصويب شده اي به قلم رحمان سيفي آزاد را به من پيشنهاد كردند كه با قبول از طرف من براي ساخت، اميد سهرابي به گروه نگارش اضافه شد و كار شكل گرفت. متن اوليه از جذابيت خاصي براي من برخوردار بود و به همين خاطر كار را پذيرفتم. فيلمنامه پس از بازنويسي مورد توافق نهايي قرار گرفت و جلوه هاي ويژه تصويري كه در سريال ها كمتر مورد استفاده قرار گرفته بود در اثر گنجانده شد."
وي راجع به ميزان متن آماده در هنگام كليد زدن سريال توضيح داد: "نگارش متن تا همين الان هم ادامه دارد. با آنكه حدود 5 ماه از آغاز مرحله توليد مي گذرد، نويسندگان همچنان مشغول نگارش متن ها هستند. هر چند اين مساله به صورت مداوم و پيگير نبوده است. به اين مفهوم كه ما متن آماده براي توليد 15 قسمت را در اختيار داشتيم و همزمان با توليد، نگارش هم انجام مي شد. اين مساله به ما امكان مي داد نقاط ضعف و قوت متن را شناسايي كنيم و از ويژگي هاي مثبت اثر در ساير قسمت ها نيز بهره ببريم."
اين تهيه كننده درباره اينكه جلوه هاي ويژه سريال تا حدودي ابتدايي به نظر مي رسد، اظهار داشت: "زمان در توليد اهميت بسيار زيادي دارد. وقتي نگارش متني 2 سال طول بكشد و از مدت ها قبل امكانات توليد فراهم شود و زمان كافي در اختيار گروه قرار داشته باشد، نتيجه كار مطلوب خواهد بود. ما در اين سريال مدت كمي براي توليد در اختيار داشتيم و براي نخستين بار مي خواستيم تجسم اعمال را به صورت تصويري نشان بدهيم. به همين خاطر مجبور بوديم بسياري از شرايط را ناديده بگيريم. مسوول جلوه هاي ويژه اين سريال از افراد باتجربه در اين عرصه است و از توانايي زيادي بهره مي برد. اما نداشتن زمان كافي به كار او هم لطمه زد. البته در بسياري از سريال ها نيز ممكن است جلوه هاي ويژه با همين سطح كيفي ارايه شود، اما چون ما در سطح وسيعي از آن استفاده كرديم ايرادهاي اين بخش بيشتر به چشم مي آيد."
رسام در خصوص اينكه عنوان "چشم برزخي" تا چه اندازه بر پايه تحقيقات و واقعيات ارايه شده است، يادآور شد: "بيشترين زمان نگارش فيلمنامه معطوف به بررسي همين مساله بود. ما جلسه هاي متعددي با افراد صاحب نظر در قم و مركز پژوهش هاي اسلامي داشتيم و از مشاوران خبره مذهبي استفاده كرديم تا موضوع به واقعيت نزديك باشد. اصولا مساله "چشم برزخي" تخيل نيست و افراد باايماني وجود دارند كه مي توانستند تجسم اعمال افراد را ببينند."
وي ادامه داد: "قصد ما از مطرح كردن "چشم برزخي" بيش از اينكه بيان يك توانايي معنوي باشد، قصد زدن تلنگر به مخاطبان بود تا نسبت به كارهايي كه انجام مي دهند، نظارت بيشتري داشته باشند. البته ما قصد انجام يك كار بزرگ را نداشتيم. چون فرصت اندك توليد در ماه مبارك رمضان اين امكان را به ما نمي دهد. اما با توجه به اينكه مخاطبان در اين ماه نسبت به تماشاي آثار مناسبتي علاقه و توجه زيادي نشان مي دهند، ما نيز به اين مساله فكر مي كرديم كه چنين سريالي مي تواند تلنگر مناسبي به مخاطب باشد، ولي به هيچ وجه قصد نصيحت كردن نداشتيم. بر اساس تماسهايي كه مخاطبان طي اين مدت با روابط عمومي صدا و سيما داشته اند، نشان از تاثير سريال بر ذهن مخاطبان دارد و بينندگان به خاطر تجسم اعمال دقت بيشتري نسبت به كارهايشان پيدا كرده اند."
تهيه كننده سريال "آخرين گناه" در پاسخ به اينكه برخي از نقشها با بازيگر هماهنگ نيست، توضيح داد: "اين مفهوم يك مساله نسبي است و نمي توان به صورت مطلق آن را بررسي كرد. يعني اينكه ميزان نزديكي نقش و بازيگر را مي توان از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار داد و كاملا" نسبي است. البته بايد به يك نكته نيز توجه كرد كه كارگردان سريال در انتخاب بازيگران تا چه اندازه گزينه هاي مختلف و گسترده اي دارد. در يك مدت زمان كوتاه ناگهان 4 سريال كليد مي خورد و حجم زيادي از دستاندركاران اين بخش مشغول فعاليت مي شوند و هر كارگردان با گزينه هاي به نسبت محدودي روبرو است. مساله نسبي بودن انتخاب بازيگر نيز در اينجا شكل جدي تري به خود مي گيرد. برخي از بازيگران به نقشهاي خود بسيار نزديك مي شوند و برخي ديگر كمتر اين ارتباط را برقرار مي كنند. البته ما از همه عوامل فعال در اين سريال راضي هستيم. اما شايد در برخي موارد مي شد گزينه مناسب تري را انتخاب و به كارگيري كرد."
رسام در پاسخ به اينكه مشكل زمان توليد هر سال مطرح مي شود اما هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نمي گيرد، گفت: "اين مشكل تا حدودي اجتناب ناپذير است. چون مديران از همين الان به دنبال دريافت طرح مناسبي براي توليد هستند و اين حق را براي خود محفوظ مي دانند كه تا آخرين لحظه صبر كنند تا شايد طرح مناسب تر و بهتري به دستشان برسد و حق انتخاب داشته باشند. نه اينكه با عجله طرحي را انتخاب و تصويب كنند و بعد از انجام آن احساس پشيماني كنند. از سويي، مساله شيوه فعاليت نويسندگان هم مطرح است. گاهي طرحها دير ارسال مي شود يا اصولا" زمان زيادي صرف مي شود تا طرح مناسبي به ذهن نويسندگان خطور كند. مساله اينجاست كه با همه مشكلاتي كه در زمينه توليد اين گونه آثار وجود دارد، لذت خاصي در توليد آثار مناسبتي به گروه سازنده دست مي دهد كه توانسته در چنين ماه پر بركتي اثري را توليد كند كه همه گروهها با آنكه در مرحله توليد دچار مشكلاتي مي شوند بازهم به اين كار اقدام مي كنند. چون اصولا" تعداد بينندگان در ماه مبارك رمضان بيشتر از ساير زمانها است."
وي ادامه داد: "ساخت سريال مناسبتي به شكل كنوني را خودم با ساخت سريال "گمگشته" از سال 1380 آغاز كردم. در آن زمان عوامل شناخته شده نگاه چندان مثبتي نسبت به اين آثار نداشتند و در آن حضور پيدا نمي كردند. اما من توانستم براي نخستين بار حرفه اي ها را به اين سريال دعوت كنم و طي 2 ماه ونيم سريال را به پخش برسانم كه پس از اين زمان و به خاطر استقبالي كه از سريال صورت گرفت، ساخت اين گونه سريالها در دستور كار شبكه ها قرار گرفت. از همان زمان نيز مشكل كمبود وقت وجود داشت. اما مساله وقت اندك براي سازندگان اثر ويژگيهاي مثبتي هم دارد. برنامه سازان براي پخش سريال و دريافت نظر مخاطبان نياز به صرف زمان زيادي ندارند و در اندك زماني مي توانند نتيجه كار خود را مشاهده كنند. البته امسال هم از نظر مالي و هم در اختيار قرار دادن امكانات توليد به دست اندركاران سريالهاي ماه مبارك رمضان همكاري گسترده اي از سوي معاونت سيما و شبكه ها صورت گرفت و همه مديران با دلسوزي و دقت زيادي در اين زمينه اقدام كردند."
/ بررسي مجموعههاي ماه مبارك رمضان / مهران رسام در گفتگو با مهر:
جلوههاي ويژه "آخرين گناه" در مدتي كوتاه طراحي شد
جلوههاي ويژه تصويري مجموعه تلويزيوني "آخرين گناه" با توجه به وقت اندك گروه توليد شد و مورد استفاده قرار گرفت.
کد خبر 393890
نظر شما