۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹

نگاهی به سی و سه دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران(۱)؛

«یک کتاب، یک امت» شعار محوری مسابقات بین المللی قرآن

«یک کتاب، یک امت» شعار محوری مسابقات بین المللی قرآن

نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این ۳۳ دوره نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود توجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی  سی و چهارمین  دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات(۳۰ فروردین تا ۶ اردبیهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و سه دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را منتشر کرد که در ادامه می خوانید؛

توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران وجهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت ؛ همگرایی و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

آشنا کردن مسلمانان با تحولات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی و کسب تجربه از فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را بر آن داشت تا از سال ۱۳۶۰ اقدام به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم نماید.

البته در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۴ به علت شرایط خاص جنگ در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار نشد.

علاوه بر این مسابقات بین المللی نقش بسزایی در وحدت مسلمان، نزدیکی و تبادل اندیشه ها وبیداری اسلامی و تغییر نگاه آنان به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این ۳۳ دوره نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی، آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است،اگر چه در این میان وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.

حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور و سخنرانی آنها ، حضور بالاترین مقام‌های کشور در تمامی ایام برگزاری مسابقات، برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فر صت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان و کیفیت بالای داوری مسابقات بین‌المللی که جایگاه آن را به سطح بزرگترین رویداد قرانی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.

هچنین وجود بخش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی و تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم  وبرگزاری مسابقات بین المللی روشندلان،برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین المللی دانش آموزان پس از سالها در کنار مسابقات بین المللی امسال  و همچنین مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام برای اولین بار در سال جاری   این مسابقات را از مسابقات بین المللی سایر کشورهای جهان متمایز ساخته است. این مقاله نگاهی گذرا به  دوره های قبلی این مسابقات دارد.

دوره اول؛ نمو و شکوفایی

در این دوره که از ۱۶ تا ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، ۲۴ قاری و حافظ از ۱۲ کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند کشورهای شرکت کننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه، عراق.

در این دوره نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ کل و قرائت به این ترتیب معرفی شدند:

۱- محمد سالم الهروس از لیبی

۲- محمد الحبش از سوریه

۳- السعید خصیری از الجزایر

در رشته قرائت هم افراد ذیل به عنوان نفرات برتر معرفی شدند:

۱- محسن خدام حسینی از ایران

۲- محمد ابوسنینه از لیبی

۳- محمد بن آونج طاهر از مالزی.

گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در مراسم افتتاحیه می‌خوانید:

کتاب انقلاب ما قرآن کریم مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.

حضور بانوان در دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۳۰ نفر از ۱۳ کشور جهان شرکت داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

در این دوره که بانوان کشورهای اسلامی هم حضور داشتند نتایج به این شرح اعلام شد:

حفظ کل:

۱- خانم ام الفخر علامه از ایران

۲-آقای عبدالحکیم محمد ملیطانی از لیبی

۳- آقای شیخ احمد غفیر از سوریه

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- آقای مرتضی سادات فاطمی از ایران

۲- آقای عبدالحمید بشیر از لیبی

۳- آقای حسن مهدی از لبنان

گزیده‌ای از سخنان امام خمینی (ره) پس از پایان مسابقات:

لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود الی الابد.

سومین دوره میزبان ۱۱ کشور

سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۳ برای سومین بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۳۵ نفر از ۱۱ کشور شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱- آقای واصف رضا خطیب از لبنان

۲- آقای شیخ احمد غفیر از سوریه

۳- آقای سید مهدی فاطمیان از ایران

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- آقای هاشم روغنی از ایران

۲- آقای عبدالشکور فلاح از افغانستان

۳- آقای امداد الله ابو سعود احمد از هندوستان

دوره چهارم؛ میزبان متسابقین ۱۹ کشور

چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۵ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۵۶ نفر از ۱۹ کشور جهان شرکت کردند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱- علی الحفاف از عربستان

۲- آیت الله خزعلی از ایران

۳- توفیق رفیق مروش از لبنان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱-محمد کاظم محمدزاده از ایران

۲- نورالدین بن ادریس از مالزی

۳-عیسی احمد از زئیر

در مراسم اختتامیه حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با متسابقین کشورهای اسلامی فرمودند: قرآن یک سفره گسترده‌ای است که از ازل تا ابد از او همه قشرهای بشر استفاده می کنند.

دوره پنجم مسابقات، میزبان ۱۷ کشور

پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۲ تا ۱۷ بهمن ۱۳۶۶ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۵ نفر از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱- آقای شهریار پرهیزکار از ایران

۲- آقای دکتر حفیجی از آفریقای جنوبی

۳- آقای محمد عبدالله از پاکستان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- محمد حسین سعیدیان از ایران

۲- نور الدین کنعان از تانزانیا

۳- صلاح الدین الغزاوی از سوریه

در این دوره متسابقین پس از پایان برنامه به دیدار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شتافتند که آن پیر فرزانه در سخنانی فرمودند:

هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که اینطور عرفان داشته باشد، اینطور فلسفه داشته باشد.

شرکت ۲۵ کشور جهان در مسابقات دوره ششم

ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۸ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۶۸ نفر از ۲۵ کشور جهان شرکت کردند که سه داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱- آقای الحافظ انصاری از هندوستان

۲- آقای کاظم بافتی گرامی از ایران

۳-آقای احمد عبدالفتاح شهاب از لبنان

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- آقای حسن رضائیان از ایران

۲- آقای سید صداقت علی از پاکستان

۳- آقای حسین حمدان از لبنان

متسابقین در پایان مسابقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) دیدار کردند که ایشان در سخنانی فرمودند: « ای حوزه های علمیه و دانشگاه های اهل تحقیق به پا خیزید و قرآن کریم را از شر جاهلان متنسک و عالمان متهتک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می تازند نجات دهید. »

دوره هفتم؛ میزبان ۲۰ کشور

هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اسفند ۱۳۶۸ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۹ نفر از ۲۰ کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند.

برترین‌های رشته حفظ کل:

۱- نوری عواد العامری از عراق

۲- استاد بن عبدالرحیم از سریلانکا

۳- سعد الدین ساعت سلیمان از یوگسلاوی

برترین‌های رشته قرائت:

۱- محمد جواد پناهی از ایران

۲- شرافت علی از آمریکا

۳- احمد الصفار از عراق

حضور قاریان و حافظان ۲۹ کشور در مسابقات بین المللی سال ۷۰

هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۱۳ تا ۱۷ بهمن ۱۳۷۰ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۹ نفر از ۲۹ کشور جهان شرکت کردند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

نفرات برتر رشته حفظ کل:

۱- محمد کاظم بافتی گرامی از ایران

۲- احمد الدباغ از عراق

۳- طارق عبدالغنی دعوب از لیبی

برترین‌های رشته قرائت:

۱- سید حمید هروی از ایران

۲- صلاح احمد یاموت از لبنان

۳- شمس الدین از اندونزی

برگزاری دوره نهم مسابقات با حضور ۳۲ قاری و حافظ قرآن

نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱ تا ۵ بهمن ۱۳۷۱ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۳۲ نفر از ۲۱ کشور جهان حضور داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این دوره از مسابقات را قضاوت کردند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱-احمد الدباغ از عراق

۲- محمد کمال هواری از سوریه

۳-رضا عابدین زاده از ایران

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- مهدی قره شیخلو از ایران

۲-سید صداقت علی از پاکستان

۳-محمد انس قبانی از سوریه

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد که گزیده‌ای از بیانات معظم له را می‌خوانید:شما ببینید مردم مسلمان صدر اسلام، مردمی که می‌شود گفت یک مردم ضعیف، ذلیل، توسری خور از همه چیز محروم بودند، قرآن این‌ها را به جایی رساند که سازنده تاریخ بشر شدند. به برکت قرآن، بزرگترین تمدن‌ها را مسلمین به وجود آورند. به برکت قرآن، علم را، فلسفه را، اخلاق را و همه دانش‌های بشری را تقریباً مسلمان‌ها پیش بردند. شما امروز اگر با قرآن آشنا باشید می‌توانید ماجرا را دنبال کنید و تجدید کنید. مسلمان‌ها اگر با قرآن انس بگیرند سیادت دنیا را در دست خواهند گرفت.

دوره دهم با حضور ۵۵ نفر از ۳۷ کشور جهان

دهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۲۰ تا ۲۲ دی ماه ۱۳۷۲ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۵۵ نفر از ۳۷ کشور جهان شرکت داشتند که دو داور خارجی به همراه شش داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

۱-جان حاجی جلندر از قطر

۲- محمد التهامی الفلاقی از مراکش

۳- محمد ترمیذی حاج محمود از مالزی

برگزیدگان رشته قرائت:

۱- محمد عباسی از ایران

۲- عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین

۳- یاسین اسعدی از عراق

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

توصیه ما به پدر و مادرها این است که به آموزش قرآن در خانه نسبت به بچه‌ها اهمیت بدهند، بنده از پدر و مادر نوجوان‌هایی که قرآن را حافظند یا بعضی از قرآن را حفظند صمیمانه تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم پدر و مادرها قرآن را به فرزندان کوچکشان یاد بدهند.

قاریان و حافظان ۳۱ کشور برای یازدهمین دوره مسابقات به تهران سفر کردند

یازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از۱۰ تا ۱۴ دی ۱۳۷۳ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۶ نفر از ۳۱ کشور جهان حضور داشتند که ۷ داور خارجی به همراه ۱۲ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.

برترین‌های رشته حفظ کل:

۱- یوسف عبدالمجید از بنگلادش

۲-کاظم بافتی گرامی از ایران

۳-محمد ناجد از مراکش

برگزیدگان رشته قرائت:

۱-محمدرضا پورزرگری از ایران

۲-محمد معروف از مراکش

۳-سانتی بون مالرد از تایلند

حائزین امتیاز در رشته تفسیر:

۱-خالد عبدلله یحیی از یمن

۲-آماد و مامادو از پرتغال

۳- عبدالسلام عجان از سوریه

حسینیه ارشاد، میزبان دوازدهمین دوره مسابقات قرآن

دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۲۸ آذر تا ۴ دی ۱۳۷۴ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۶ نفر از ۳۵ کشور جهان شرکت کردند که پنج داور خارجی به همراه ۱۲ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱-محمد حاج ابوالقاسم از ایران

۲-مصطفی غربی از مراکش

۳-علاء بصری از عراق

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱- نفر اول نداشتیم (به دلیل عدم کسب حد نصاب امتیاز(

۲-محمود الشملی از سوریه

۳-محمد موسی احمد از فیلیپین

رقابت ۷۵ قاری و حافظ در مسابقات دوره سیزدهم

سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۸ تا ۲۴ آذر ۱۳۷۵ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۷۵ نفر از ۳۱ کشور جهان حضور داشتند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت کننده بودند.

حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:

۱- امیر آقائی از ایران

۲-عدنان محمد سلیم سعد الدین از سوریه

۳-فوذی بشیر مختار از لیبی

حائزین امتیاز در رشته قرائت:

۱-محمد لطفی نیا از ایران

۲-احمد سلیمان یوسف زاد از افغانستان

۳-لحم الدین مکابوآت از فیلیپین

گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره از مسابقات را می‌خوانید:

فهم قرآن و درک معارف قرآن کاری فنی است. این جور نیست که هر کسی با یک نگاه ساده بتواند معارف عالی قرآن را بدست بیاورد. اما مفاهیمی در قرآن هست که احتیاج به استنباط علمی ندارد.

رشد کمی و کیفی مسابقات در دوره چهاردهم

چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۶ تا ۱۲ آذر ۱۳۷۶ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۸۶ نفر از ۴۱ کشور جهان شرکت کرده بودند که هشت داور خارجی به همراه ۱۱ داور ایرانی این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

۱-عریف الدین معروف از بنگلادش

۲-احمد سمره یاسین از امارات متحده عربی

۳-امیر ناصر الفقیه از آمریکا

برترین‌های رشته قرائت:

۱- کریم منصوری از ایران

۲- عبداللطیف داود از فیلیپین

۳-سلیمان جعفری از افغانستان

رقابت ۴۵ قاری و حافظ در پانزدهمین دوره مسابقات قرآن

پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۲۵ تا ۳۰ آبان ۱۳۷۷ در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که ۴۵ نفر از ۲۲ کشور جهان به علاوه ششش داور خارجی به همراه ده داور ایرانی جهت قضاوت این مسابقات حضور داشتند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

۱-محمد جواد نعمت الهی از ایران

۲-مصطفی حنفی محمد القصاص از مصر

۲- عبدالرحمان احمد المشاش از کویت

نفرات برگزیده رشته قرائت:

۱-مهدی صیاف زاده از ایران

۲-شیخ احمد دویدار از آمریکا

۳-محمد معروف محمد ناجی از لبنان

اختتامیه:

گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه:

امروز همه بشر محتاج قرآنند اما ما مسلمان ها اگر به قرآن عمل نکنیم خسارت ما بیشتر از دیگران است. چون ما این نسخه را داریم، تجربه تاریخی آن را هم داریم

کد خبر 3955185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha