خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا ناصران: یونیما انجمن تئاتر عروسکی است که در هر کشور نماینده دارد و نماینده کشورها موظف به حفظ تئاترهای عروسکی و حمایت از گروه های نمایشی عروسکی هستند، تئاتر عروسکی در ایران یونیما مبارک نام دارد و محمد رضا اردلان رئیس این انجمن است.
در هر جامعه ای که کودکان از سنین پایین با حوزه فرهنگ و هنر آشنا شوند، موجب می شود تا آن جامعه در آینده با مشکلات فرهنگی مواجه نشود، امیدواریم با تشکیل انجمن یونیما در تبریز سالن اختصاصی برای انجمن نمایش تبریز اختصاص دهیم تا فرزندان این شهر رویاهای فانتزی خود را در آن سالن تماشا کنند.
به منظور تاسیس یونیمای جهانی تئاتر عروسکی جهان در شهر اولین ها گفتگویی با علی برنون مؤسس یونیما ترتیب داده ایم که در مطلب زیر می خوانید.
*شما یونیمای جهانی تئاتر عروسکی جهان در تبریز را از چه زمانی دریافت کردید؟
بنده امسال نمایندگی تاسیس یونیمای جهانی تئاتر عروسکی جهان را در تبریز دریافت کردم.
این ان جی اُ (یونیما) سازمانی جهانی برای صیانت از حقوق کسانی که تئاتر عروسکی کار می کنند و حفظ ارزش های بومی تئاتر عروسکی و عروسک های هر منطقه از جهان است.
تئاتر در کشور ما مظلوم و تئاتر عروسکی مظلوم تر است، این شاخه از تئاتر در تمام دنیا از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، به دلیل دنیای شدیدا فانتزی و هنری رویایی، اما متاسفانه مسئولین فرهنگی خیلی بی مهری به این شاخه مهم تر از خود تئاتر می کنند، تئاتر عروسکی همیشه مخاطب دارد و نمی دانم چرا با این وجود باز توجه خیلی کم است.
*گروه میکا فعالیت خود را از چه سالی شروع کرد؟
این گروه فعالیت خود را پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد و نمایش عروسکی کودک را به صورت حرفه ای به زبان مادری در مناطق آذربایجان شروع به کار کرده است و از نخستین گروه های عروسکی است که در سطح بین المللی به جشنواره های معتبر راه یافته و تندیس های متعدد را برای کشورمان به ارمغان آورده است.
این گروه با نمایش «هامی یاتیب جیتدان اویاق» فعالیت هنری خود را به صورت حرفه آغاز کرد و هدف آن از اجراهای نمایشی پرکردن خلاء ها و جای خالی نمایش عروسکی به عنوان یک شاخه مهم تئاتر است.
من یک سالن کوچک در مجتمع فرهنگی که با چینش صندلی به بلک باکس معروف است را بیش از ١٥ سال به نمایش عروسکی به مردم معرفی کرده بودم یعنی بیشتر اجراهای عروسکی را در آنجا انجام می دادیم چون جایی غیر از آنجا نداشتیم آن را هم امسال به بخش خصوصی به یک موسسه آموزشی غیر هنری واگذار کردند دیگر تئاتر عروسکی تبریز کارتون خوابی بیش نیست.
*تئاتر عروسکی تبریز تاکنون در چه کشورهایی به روی صحنه رفته است؟
کشورهایی مثل روسیه، ترکیه (در چهار شهر آنکارا، ازمیر، بورسا و استانبول) کرواسی (از قدیمی ترین و بزرگ ترین جشنواره های معتبر نمایش های کودک اروپا)، جشنواره صربستان، جشنواره بین الملی مبارک تهران که در شش سال آخر از تبریز حضور داشته و گروه برگزیده انتخاب شده است و در کشورمان نیز در سال ٩٥ نمایش ویزویزی و قیرمیزی در تهران و جشنواره مبارک مورد استقبال کودکان و مخاطبین حتی غیر ترک قرار گرفت.
*حمایت از تئاتر عروسکی در کشورهای دیگر به چه نحوی است؟
در شهری کوچک و کم جمعیتی مثل نخجوان اداره و ارگانی با نام کوکلا تئاتر (ساختمان تئاتر عروسکی) وجود دارد ولی این وجود از تمدن و خیلی چیزها حرف می زنیم، اما در عمل چه چیزی داریم؟
اخیرا به جشنواره ازمیر که دعوت شده بودیم جشنواره ای به نام کوکلا گونلری بود، یعنی روزهای تئاتر عروسکی که بیش از یکصد و ۵۰ اجرا از کشورهای مختلف دعوت کرده بودند جالب اینجاست این نمایش ها در کل مدارس ابتدایی و مجتمع های فرهنگی اجرا می شد هر سال این جشنواره در آنجا با هزینه هایی برگزار می شود، چرا در مدارس ابتدایی؟ تئاتر عروسکی؟ از کل دنیا کارهای خلاق؟ چرا این همه برنامه ریزی به این شاخه تئاتر؟ در تمام کشورهایی که اجرا داشته ام مخاطبین را از مدارس ابتدایی می آوردند، چرا؟ چون آن ها زیرساخت های فرهنگی برای کشورشان می سازند.
در مدارس ابتدایی ازمیر ترکیه سالن های حرفه تئاتر که مجهزتر از بهترین سالن های شهر من بود دیده می شد واقعا چرا؟ ما با این کم توجهی به فرهنگ کشورمان راه را هرچه بهتر برای دشمنان قسم خورده که تهاجم فرهنگی می کنند باز می کنیم.
*سخن پایانی؟
به کسانی که ادعای روشنفکری فرهنگی هنری در می آورند و به بسیج هنرمندان ایراد می گیرند باید بگویم تنهاترین حامی که همیشه از ما دفاع کرده مسئول بسیج هنرمندان تبریز است، او هر روز برای دفاع از ما به هر اداره و ارگانی زنگ می زنند و نامه نگاری می کنند.
نظر شما