۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران:

مشکل اصلی کشور نادیده گرفتن نخبه‌ها است

مشکل اصلی کشور نادیده گرفتن نخبه‌ها است

پردیس- معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران گفت: مشکل اصلی ما نادیده گرفتن مغزها و نخبه‌هایی است که می توانند نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ظهر امروز در پارک فناوری پردیس و همایش تجلیل از مهارت‌آموزان برتر فنی‌و حرفه‌ای شرق استان تهران ضمن تاکید بر فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای، اظهار داشت: در کشورمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای قدمت بالایی دارد اما هنوز نتوانستیم مهارت بیاموزیم، امروز نظام آموزشی کشور ما فارغ‌ التحصیلان زیادی در رشته‌های مختلف پرورش داده اما حلقه مفقوده میان نظام آموزشی و نظام مهارت آموزی یافت نشده است.

وی گفت: امروز تمام فارغ‌التحصیلان ما توانایی و مهارت‌های لازم را برای اداره صنعت، کشاورزی و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ندارند.

چاووشی افزود: لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تحویل جامعه می شوند اما کارها پیش نمی رود و باید این مشکلات را کشور را ریشه یابی کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ادامه داد: فرهنگ مهارت و اشتغال موضوع بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری نیز با دغدغه زیادی بر این موضوع تاکید دارند، اگر می خواهیم کشورمان در اقتصاد مقاومتی توفیق داشته باشد باید بازنگری در ایجاد فرهنگ اشتغال داشته باشیم، تولید و اشتغال به واسطه تغییر نگاه ما به فرهنگ اشتغال و الگوی گیری از کشورهایی مانند ژاپن که این مسیر را پس از بمب‌باران اتمی موفق طی کردند محقق می شود.

وی اضافه کرد: کار در کشور وجود دارد اما ما ایرانی‌ها هر کاری را انجام نمی دهیم، زیرا بسته به مدارک در پی کار هستیم، اما دو میلیون اتباع کشور افغانستان در کشورمان کار می کنند و ارز به کشورشان می فرستند.

چاووشی اظهار کرد: این مدرک‌گرایی ما را از معیشت روزمره دور می کند، این کشور با هشتاد میلیون جمعیت بیش از چهار میلیون نفر پرسنل دستگاه‌های دولتی دارد، اما در ژاپن با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت ۳۰۰ هزار نفر کشور را اداره می کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: با مقایسه این دو کشور می توان متوجه شد که چرا اشتغال وجود ندارد، دو میلیون اتباع بیگانه که در کشورمان کار و امرار معاش می کنند و ارز به کشوشان می فرستند چرا بیکار نیستند، زیرا همه ما دوست داریم پشت میز بنشینیم.

وی افزود: آیا واقعا چهار میلیون نفر پرسنل دولتی نیاز واقعی ما برای اداره کشور است، خیر مطمئنا سه میلیون نفر مازاد نیاز هستند، زیرا با بررسی هر اداره و سازمانی میتوان به بهره وری نیروها پی برد.

چاووشی ادامه داد: با مطالعه دو کارخانه دولتی و خصوصی شیر پاستوریزه، متوجه شدیم در کارخانه دولتی با هفت هکتار زمین و ۹۵۰ نفر کارمند فعالیت می کرد اما دیگری در کمتر از یک هکتار با ماشین آلات به روز و ۶۷ نفر فعال بودند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران اضافه کرد: کارخانه دولتی معتقد بود با دریافت یارانه تولید کنیم اما دیگری اظهار می کرد تولید بدون یارانه نیز مقرون به صرف است که این نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: منابع ثروتی که در کشورمان وجود دارد با کمتر کشوری قابل مقایسه است، اما کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سال ها است از مخازن گاز و نفت مشترک بیش از ما برداشت می کنند.

چاووشی گفت: به همت دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته بیش از چهار فاز استخراج در هفته اخیر نهایی شد و پس از سال ها تلاش توانستیم به اندازه آنها برداشت کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران افزود: تولید نفت در زمان ورود دولت به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده بود، و رفتارهای غربی‌ها به واسطه برخی سو تدبیرها و تحمیل تحریم‌های ظالمانه مختلف باعث شد ذخایر و منابع درآمدی به حداقل ممکن در تاریخ انقلاب اسلامی برسد.

وی ادامه داد: به حدی که تولید یک میلیون بشکه نفت در روز جوابگوی نیازهای داخلی کشور را نمی داد، این در حالی بود که اقتصاد ما وابسته به نفت بوده و برای سرپا نگه داشتن اقتصاد، صنعت هوایی کشور برای سقوط نکردن هواپیماها و بالگردها مجبور بودیم از طریق دلالان و بازار سیاه قطعه تهیه کنیم.

چاووشی اضافه کرد: نفت ما در آن دوران در کشتی‌ها دپو می شد و اگر مشتری بود در بازار سیاه به نصف قیمت به فروش می رساندیم زیرا از نظر بانکی نیز تحریم بودیم و انتقال پول نفت نیز میسر نبود پس به جای آن دکل می دادند و حتی آن هم مفقود می شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: دلالان  واسطه فروش نفت به جای پول دکل می گرفتند و امروزه مشخص شده چندین دکل مفقود شده و تا کنون پیدا نشده است، همچنین هندی‌ها به ازای پول نفت، زنجبیل و ادویه می دادند، هرچه می گفتیم ما مشکل ادویه نداریم مشکل ما قطعه، تکنولوژی و دانش فنی می خواهیم اعلام می کردند بسیار خوب دسته بیل هم می توانیم بدهیم.

وی افزود: این طنز نیست، با بررسی لیست گمرک هرچه جنس‌های بنجل چینی و ادویه‌های هندی بود یافت می شد، به ازای دریافت ارز کالاهایی ‌وارد می شد که نیاز نداشتیم.

چاووشی ادامه داد: آن کسانی که فکر می کنند با شعار و بازی‌های سیاسی می توان کشور داری کرد به بی‌راهه رفتند، یک ایرانی که قلبش برای ایران می تپد باید بداند این کشور با این همه منابع طبیعی و خدادادی تنها مشکلش مدیریت است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اضافه کرد: مدیریت منابع انسانی ما مشکلات فراوانی دارد، ما مدعی نیستیم این دولت معجزه کرده اما مدعی هستیم جلوی سقوط نظام اقتصادی کشور را گرفته است.

وی اظهار کرد: دولت سابق ما که هم پیمان دولت ونزولا بود هم زمان کارهایی را آغاز کردند، بر اساس آمار رسمی کشور تورم در زمان ورود دولت تدبیر و امید به ۴۴ درصد رسیده بود، اما امروز در ونزولا از پانصد درصد گذشته و بنا به اظهار برخی اقتصاد دانان که پیش بینی کردند تا پایان سال جاری به هفتصد درصد خواهد رسید.

چاووشی گفت: در یک شب ارزش پول ما یک به چهارم شد و ارز ۹۰۰ تومانی به ۳۸۰۰ رسید اما طی سه سال و نیم گذشته فارغ از همه فشارها، دلار نسبت به تورم جهانی ارزش ریال به دلاری حفظ شده است، آیا این یک معجزه نیست که تورم ۴۴ درصدی به زیر ۹ دهم درصد رسیده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار افزود: می گویند چرا این کاهش را حس نمی کنیم، شاید شما بی حس و حال هستید و قرار نیست چیزی را حس کنید، می گویند گرانی وجود دارد، آیا مهار تورم به معنی این است که گرانی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اگر سرعت رشد گرانی با همان وضعیت و رشد ۴۴ درصد به پیش می رفت و به مرز تورم ونزولا و حتی نصف آن می رسید چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می‌آمد، به همین دلیل مدیریت حلقه اصلی اتصال منابع ثروت کشور با مجموعه نیروی انسانی است.

چاووشی اضافه کرد: رئیس جمهور قبلی طی سخنرانی اعلام کرد هشتاد میلیون جمعیت برای این کشور کم است و منابع ما برای ۱۲۰ میلیون نفر کافی است، همان زمان این صحبت را پسندیدم، اما این تعداد کم است تردیدی نداریم که ما برای ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت امکانات و منابع داریم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اظهار کرد: مشکل اصلی ما نادیده گرفتن مغزها و نخبه‌هایی است که می توانند نقش‌آفرینی کنند، ما نخبه گزینی نمی کنیم، اما هر کسی از راه رسید یک مینی‌بوس آدم با خود می‌آورد و پس از پایان دوران خود آنها را جا گذاشته و می رود.

وی گفت: تصور می کنیم قانون کار ما در جهت حمایت از کارگر است، اما اینگونه نیست و امروز هم که می خواهند اصلاحی در آن انجام بدهند دست وپای بسیاری می لرزد.

چاووشی افزود: ما مشکل داریم و آن این است که امروز نخبه‌های کشورمان آمریکا و اروپا را اداره و می چرخانند، آمار متخصصینی که در قالب فرار مغزها و در عرصه‌های مختلف به کشورهای خارجی رفتند واقعا تکان‌دهنده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار ادامه داد: چرا نمی توانیم این متخصصین را در کشور حفظ کنیم، اگر نتوانیم این بیماری‌ها را درمان کنیم و نقش بهره‌وری ملی را در جلوگیری از این آسیب‌ها کنترل کنیم این وضعیت ادامه دارد.

وی اضافه کرد: نفت ما یک روزی به اتمام میرسد به همین دلیل مقام معظم رهبری به حفظ و سیانتراز دانش هسته‌ای تاکید داشتند

کد خبر 3957572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha