۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۴۲

قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد:

آغاز کشت فراسرزمینی در اوکراین

آغاز کشت فراسرزمینی در اوکراین

بیرجند- قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از آغاز کشت فرا سرزمینی طی سال جاری در کشور اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی در سفر به استان خراسان جنوبی و دیدار با مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: در شرایطی هستیم که باید برای ادامه حیات تدبیر کنیم و اولین تدبیر،کشت فراسرزمینی است.

وی بیان کرد: کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند.

وی افزود: کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.

عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی کشوربا بیان اینکه  در حال حاضر بیش از ۱۷ کشور در برنامه اجرایی کشت فراسرزمینی وارد شده‌اند، گفت : کشورهای ارمنستان، گرجستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوکراین و روسیه در حال اجرای این طرح هستند.

علی آبادی با تشریح جزئیات آئین‌نامه کشت فرا سرزمینی که به تصویب هیات دولت رسید، اظهارداشت: این آئین‌نامه، پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی است که در هیئت دولت تصویب شده است.

وی با بیان اینکه در آئین‌ نامه مذکور هیچ زمان، مکان و یا محصول خاصی برای کشت فراسرزمینی در نظر گرفته نشده است، افزود: در این آئین‌نامه تمهیداتی پیش‌بینی شده که براساس آن، بتوان از کشت فراسرزمینی حمایت و مجوزهایی را برای برخی پشتیبانی‌ها ارائه کرد.

عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی کشورافزود: با تلاش و پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی، در حال حاضر مجموعه بسیار خوبی از اراضی مرغوب در کشورهای مختلف در اختیار کشورمان است که می‌توان آن‌ها را میان کسانی که متقاضی کشت فراسرزمینی هستند، توزیع کرد.

 علی آبادی افزود: مسئولیت ساماندهی کشت فراسرزمینی به موسسه جهاد استقلال سپرده شده است و این موسسه فعالیت‌های این طرح  را در سه کشور مورد بررسی قرار می‌دهد.

عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی کشورادامه داد: سه کشور اوکراین قزاقستان و غنا برای کشت فراسرزمینی انتخاب شده و مطالعات و بررسی‌های لازم برروی این کشورها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اوکراین اولین کشوری است که کشت فرا سرزمینی در آن سال جاری آغاز می‌شود، اظهار داشت:  این کشور استعداد و شرایط خوبی برای کشاورزی دارد که در حال حاضر نیز بخشی از واردات ما از این کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت کشت فرا سرزمینی، به منابع آبی استان و حفظ این منابع اشاره ای کرد و افزود:باید سعی بر این باشد که میزان مصرف آب را تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش دهیم.

ولی پور مطلق افزود: پایین بودن هزینه آب و اجاره اراضی کشاورزی در کشورهای هدف و بالا بودن عملکرد تولید، زمینه را برای کسب سود مناسب، مهیا می‌کند.

وی گفت: متوسط عملکرد گندم دیم در اوکراین ۵تن در هکتار است درحالی‌که در اراضی آبی ما متوسط عملکرد تولید گندم بین ۳.۵تا ۵تن در هر هکتار است، بنابراین به لحاظ عملکرد، تولید محصولات استراتژیک در این کشورها سودآور و به صرفه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به حفظ و توسعه محصولات استراتژیک استان گفت:باید در معرفی محصولات استان خراسان جنوبی به دیگر کشورها و بازاریابی و بازار شناسی تلاش شود.

کد خبر 3957844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha