۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵

زاخارووا: ما از نامزدها در انتخابات خارجی حمایت نمی کنیم

زاخارووا: ما از نامزدها در انتخابات خارجی حمایت نمی کنیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه شانس بهبود روابط با روسیه در اختیار ترامپ است بار دیگر هرگونه دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهور آمریکا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه اخیر خود با یاهو نیوز گفت باید شانس بهبود روابط با روسیه را در اختیار دونالد ترامپ قرار داد.

زاخارووا در پاسخ به سوال خبرنگار یاهو نیوز در خصوص چرایی عدم بهبود روابط میان آمریکا و روسیه از زمان رسیدن ترامپ به قدرت گفت: وی تازه اول راه است. باید به وی فرصت داد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه احتمالا ترامپ تحت تاثیر سیاست های نهادینه شده از سوی دولت اوباما قرار دارد، افزود: احتمالا، بخشی از آن (مشکل بهبود روابط روسیه و آمریکا) مربوط به ایدئولوژی پرزیدنت اوباما مبنی بر (لزوم) احاطه واشنگتن بر جهان می شود. احتمالا نکته اینجاست.

زاخارووا تصریح کرد: در واقع، ما کاری نکرده ایم که منجر به تخریب روابطمان (با آمریکا) شود و ما خیلی مشتاق به توسعه روابط خود در زمینه های مختلف با آمریکا هستیم.

این در حالیست که «رکس تیلرسون» در جریان سفر ماه جاری خود به مسکو گفته بود که روابط دو کشور در سطح بسیار پایینی فرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این سخن تیلرسون گفت: من (با تیلرسیون) موافق هستم. و ما بیانیه های زیادی در این خصوص صادر کردیم. ما باید به طریقی روابط خود را بهبود بخشیم که به نفع مردم دو کشور باشد.

وی با اشاره به انتشار اخبار نادرست و جعلی در خصوص روسیه که به اعتقاد زاخارووا در زمان ریاست جمهوری اوباما امری رایج شده بود، این مساله را عاملی مهم در تخریب روابط میان دو کشور دانست و افزود: در زمان اوباما ما با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به روسیه مواجه شدیم. در کل، این بخشی از تلاش هایی بود که برای تخریب روابط دوجانبه میان دو کشور انجام شد و اخبار جعلی بسیار زیادی نیز منتشر شد.

زاخارووا در بخش دیگری از مصاحبه خود به ادعای رایج آمریکایی ها در خصوص دخالت مسکو در فرآیند و کمپین های انتخاباتی آمریکا پرداخت و اظهار داشت: ما از نامزدها در انتخابات خارجی حمایت نمی کنیم. اصلا این موضوع به ما ارتباطی ندارد. ترامپ، هیلاری کلینتون یا دیگران نامزدهای روسیه نیستند. آنها روسای جمهور روسیه هم نیستند.

وی همچنین به راه افتادن چنین شایعاتی را بخشی از سیاست های گروه ها مختلف در آمریکا دانست و گفت: می توانم برای اطمینان خاطر شما بگویم که توده مردم از شنیدن اینکه روسیه «بد» است خسته شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص مساله کره شمالی نیز گفت که کشورش از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص کاملا حمایت می کند.

وی افزود: (در شورای امنیت) این یک ساز و کار است. شش طرف با یکدیگر گفتگو می کنند و تنها (رای) روسیه مطرح نیست. این موضوع باید به آمریکا ارجاع داده شود، چراکه آنها مکانیسم بهبود روابط در شبه جزیره کره را نقض کرده اند.

زاخارووا با بیان اینکه کشورش همواره پس از انجام هر آزمایش موشکی توسط کره شمالی، با صدور بیانیه ای محکم آن را محکوم کرده گفت: ما همچنین از ساز و کارهای دیپلماسی خود در جهت حل این مساله استفاده می کنیم.  

کد خبر 3963565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha