۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳

کتاب «طلوع کاذب» منتشر شد

کتاب «طلوع کاذب» منتشر شد

کتاب « طلوع کاذب: اعتراض، دموکراسی و خشونت در خاورمیانه جدید » نوشته «استیون کوک» توسط انتشارت دانشگاه آکسفورد منتشر شد.

به خبرگزاری مهر، با گذشت نیم دهه بعد از اینکه اعراب در منطقه خاورمیانه به خیابانها ریخته و برای ایجاد تغییر تظاهرات کردند، امید آنها برای ایجاد دموکراسی با خشونت و سرکوب دولتی مداوم  تقریبا از بین رفته است. 

مصر همچنان دارای حکومتی در قالب نظم قبلی بوده و سوریه و یمن صحنه جنگ داخلی ویرانگر هستند، لیبی به هرج و مرج کشیده شده و داعش بر مناطق وسیعی از خاورمیانه تسلط دارد. حتی ترکیه که تجربه تظاهرات گسترده در گذشته را دارد، به سمت دموکراسی و آزادی بیشتر حرکت نکرده و در حال حاضر حکومتی را به نمایش می گذارد که تفاوت چندانی با حکومت مطلقه ندارد.

«استیون کوک» کارشناس مسائل خاورمیانه در کتاب جدید خود « طلوع کاذب: اعتراض، دموکراسی و خشونت در خاورمیانه جدید» مسیر حوادث در خاورمیانه، از آغاز قیام در تونس تا وقوع دیکتاتوری نافرجام در ترکیه  را بررسی کرده و چرایی شکست قیام های مردم خاورمیانه را شرح می دهد.

پس از شرح  علت و چگونگی شکست قیام ها در  ایجاد تغییر پایدار در منطقه خاورمیانه، کوک نقش ایالات متحده در منطقه را توضیح می دهد.  وی  با ارائه دلیل معتقد است که ایالات متحده امریکا نمی تواند  به سیاست ها در خاورمیانه جهت توسعه سیاسی این کشورها  شکل دهد. هر چند بسیاری از سیاستگذاران معتقدند که ایالات متحده امریکا باید ثبات را به خاورمیانه بازگرداند، کوک بر این باور است که نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه محدود بوده و آینده منطقه باید به مردم آن سپرده شود.

کتاب «طلوع کاذب» بدون شک، یکی از بهترین آثاری است که رویدادهای خاورمیانه از بیست سال گذشته تاکنون را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر 3969251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha