۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی:

ایران بالاترین خلوص آب سنگین جهان را دارد

ایران بالاترین خلوص آب سنگین جهان را دارد

بابلسر -دستیار ویژه معاون رئیس‌جمهور گفت: کارخانه آب‌سنگین اراک با ظرفیت ۲۰ تن در سال مشغول به فعالیت است و امروز بالاترین خلوص آب‌سنگین جهان را ایران دارد

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر زارعان بعدازظهر شنبه در آیین افتتاح سی و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور،ضمن اشاره به این نکته که سازمان انرژی اتمی اهداف مختلفی را به‌عنوان وظایف حاکمیتی دنبال می‌کند، گفت: وظیفه اصلی آن تولید انرژی پاک مانند نیروگاه بوشهر است که امروزه هزار مگاوات برق پاک را در اختیار مردم و دو حوزهٔ پرتودهی در زندگی مردم قرار دادیم.

زارعان در ادامه بابیان این مطلب که نظام سلطه با راهکارهای مختلف به دنبال این بود که بتواند فعالیت‌های سازمان را کند کرده یا به عبارتی با طرح اتهامات ساختگی، کند ادامه داد: آقای اوباما رسماً اعلام می‌کند که اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های سازمان را بازکنیم، باز می‌کردیم و آن را تعطیل می‌کردیم، آیا تولید انرژی پاک و آیا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تخلف است.

وی گفت: خوشبختانه با به روی کار آمدن دولت یازدهم اولین کاری که انجام داد پرونده را از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه برد و از امنیتی بودن پرونده مقداری کاهش داد و این پرونده در سه بعد حقوقی، سیاسی و فنی مفتوح و در حوزهٔ فنی سازمان انرژی اتمی اهدافی ترسیم شد که ضمن اینکه نباید از فعالیت‌های صنعت هسته‌ای عقب‌نشینی داشته باشیم، بتوانیم در مذاکرات هم دستاوردهایی را داشته باشیم.

زارعان یادآور شد: این موضوع باتدبیر حساب‌شده برحسب حمایت‌های مقام معظم رهبری، رهنمودهای ایشان و حمایت ملت ایران محقق می‌شد، لذا در فرآیند مذاکرات و در طول تعاملاتی که برقرار شد ما موفق شدیم به میزان ۳۶۰ تن اورانیوم به ذخایر استراتژیک خود اضافه کنیم که حدوداً نزدیک به اورانیوم‌های خریداری‌شده قبل از انقلاب می‌شود و از طرفی سالانه ۵۰ تن اورانیوم داخلی داریم که بتوانیم نیازمندی خود را برطرف کنیم.

وی افزود: در یک مقطعی حتی وقتی یک گرم اورانیوم نمی‌فروختند و دریچه فروش اورانیوم باز می‌شود و از طرفی ما تولید آب‌سنگین خود را می‌توانیم به خارج از کشور صادر کنیم و عملاً جمهوری اسلامی وارد باشگاه هسته‌ای شده است و انحصار را شکسته است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در کنار این موضوع با توجه به این‌که راکتور چهل مگاواتی ما در اراک نیاز به اقداماتی داشت تا بتواند ضمن این‌که مأموریت خودش را انجام دهد، دستاوردهای دیگری مثل رادیو داروها داشته باشد، به همین دلیل بحث بازطراحی این راکتور مطرح شد، ضمن اینکه تلاش کردند، جنگیدند و توانستند به یاری خدا و به دلیل نوع نگرش فنی که وجود داشت آب‌سنگین خود راکتور را حفظ کنند.

دکتر زارعان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که خیلی‌ها تصور این را داشتند که کارخانه آب‌سنگین متوقف‌شده است، خاطرنشان کرد: کارخانه آب‌سنگین با ظرفیت ۲۰ تن در سال مشغول به فعالیت است و امروز بالاترین خلوص آب‌سنگین جهان را ایران داردو  وقتی ۷۰ تن آب‌سنگین را به آمریکا و روسیه می‌فروشیم، یعنی بازار جهان را قبضه کرده‌ایم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه بحث محیط‌زیست و بحث پسماندهای بیمارستانی را یکی از دغدغه‌های دولت دانسته و ادامه داد: در همین راستا، دولت این مأموریت را به سازمان انرژی اتمی دادند تا با ایجاد سامانه‌های پرتودهی، بتوانیم ضمن اینکه مأموریت خود را انجام دهیم، این موارد را حل‌وفصل کنیم، یعنی اینکه باکار پرتودهی که بر پسماندها داده می‌شود، این پسماندها دوباره به چرخه مصرف می‌آیند و باید به‌عنوان زباله عادی به آن نگاه کنید.

وی همچنین افزود: دومین اقدامی که اشاره کردم که اگر مواد اولیه نداشته باشید، بحث ژئوفیزیک هوایی بود که امروز نزدیک به ۸۰ درصد کشور اسکن شده است و وضعیت اورانیوم، سنگ‌آهن، طلا، نقره و عناصر نادر خاکی را می‌دانیم. ضمن اینکه می‌توانیم نیاز خود را برآورده کنیم، می‌توانیم به وزارت صنعت و معدن تجارت خدمت بدهیم.

کد خبر 3971648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha