۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴

یادداشت؛

سمن ها زمینه ساز پویایی شهرها

سمن ها زمینه ساز پویایی شهرها

بندرعباس - رشد، توسعه و پیشرفت جوامع مختلف بدون بهره گیری از ظرفیت ها و استعدادهای مردمی و منابع انسانی در هر جامعه امکان پذیر نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استانها، جمشید رئیسی تختی*: رشد، توسعه و پیشرفت جوامع مختلف بدون بهره گیری از ظرفیت ها و استعدادهای مردمی و منابع انسانی در هر جامعه امکان پذیر نیست. دولت ها به عنوان مجموعه حاکمیت وظیفه دارند تا ضمن ایجاد امنیت برای جامعه، شرایط و زیربنای لازم را برای شکوفایی استعدادهای انسانی در هر جامعه فراهم کنند.

امروزه دولت ها در کشورها و جوامع پیشرفته به سمت چابک سازی خود پیش می روند و تلاش دارند تا با بهره گیری از ظرفیت های مردمی، وظایف خود را به نهادهای مردمی برون سپاری کنند. بی شک یک مجموعه مردمی که از افراد با استعداد در عرصه های مختلف تشکیل شده است، می تواند یک برنامه کارشناسی و علمی را با دقت و بهره وری بیشتر به اجرا درآورد.

در این میان مجموعه هایی با عنوان سازمان های مردم نهاد (سمن) شکل گرفته که در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ های موجود در هر کشور حول محور های مختلف شکل می گیرد.

سمن ها، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشردوستانه و بر اساس قانونمندی و اساسنامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آیین نامه های اجرایی آن فعالیت می کند.

از ویژگی سازمان های مردم نهاد می توان به غیر دولتی بودن، غیر انتفاعی بودن، تمایل به استقلال، خودجوشی و غیر سیاسی بودن این سازمان ها اشاره کرد که کارکردهای مختلفی از جمله اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، جلب مشارکت مردمی، جذب سرمایه ها و منابع کوچک مردمی، ایجاد، گسترش و تقویت هماهنگی بین دولت ومردم، گسترش نظارت عمومی، ارزیابی فعالیت ها، افزایش بهره وری در استفاده از منابع و هنجار سازی دارند.

امروزه مدیریت شهرها توسط شهرداری ها که نهادهایی عمومی محسوب می شوند، صورت می گیرد. شهرداری ها وظایف مختلفی را در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در شهرها بر عهده دارند که این وظایف را با بهره گیری از سمن ها می توان به شکل بهتری انجام داد.

سمن ها به عنوان مجموعه هایی که از دل مردم و با اهدافی خیرخواهانه برای تعالی بیشتر جامعه شکل گرفته اند می توانند کمک کند شهر پویاتر و آبادتری را داشته باشیم.

فرهنگ سازی در زمینه های مختلف از جمله در پاکیزه نگه داشتن و حفظ محیط زیست یک شهر و یا استفاده مناسب از امکانات ایجاد شده در شهر و دوری از تخریب آنها، استفاده از حمل و نقل عمومی در راستای کاهش ترافیک و تشویق مردم به سمت فعالیت های ورزش همگانی از دغدغه های مجموعه مدیریت شهری محسوب می شود که باید از ظرفیت سمن های فعال در فرهنگ سازی این عرصه ها در کمک به مدیریت شهری بیشتر بهره گیری شود.

شورای شهر به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری ها که مسئولیت پارلمان محلی و قانون گذاری در محدوده شهرها را نیز بر عهده دارد، نقشی محوری در تسهیل کار سازمان های مردم نهاد و محیا شدن زمینه برای استفاده از ظرفیت آنها را بر عهده دارد.

رفع چالش های قانونی سمن ها، گرفتن مشاوره از این سازمان های مردمی در تصویب طرح های مدیریت شهری و استفاده از نظرات کارشناسی و علمی سمن ها از موارد بسیار مهمی است که اعضای شورای شهر باید نسبت به آن همت گمارند.

در شهر ساحلی همچون بندرعباس که از استعدادها و ظرفیت های بی بدیلی برخوردار است، سمن ها می توانند در رفع چالش های مختلف زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی به شورای شهر کمک کنند و پارلمان محلی در بندرعباس باید به سمتی گام بردارد که این سازمان ها در مسیر درستی به کارگیری شوند.

کارشناس امور شهری و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر بندرعباس

کد خبر 3977093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha