۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۲۸

درخواست رئیس نمایشگاه از صنف نشر؛

نمایشگاه سی‌ویکم کتاب را از فردا کلید بزنیم/ امید به رفع نواقص

نمایشگاه سی‌ویکم کتاب را از فردا کلید بزنیم/ امید به رفع نواقص

رئیس نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر لزوم رفع نواقص شهر آفتاب و ایجاد سازه های دائمی ابراز امیدواری کرد: سال آینده ناشران و مردمان را به چادرها نبریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی امین نمایشگاه کتاب تهران در آیین اختتامیه این نمایشگاه که عصر امروز بیست و سوم اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار شد، ضمن تقدیر از نهادهای همکار در برگزاری نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه کتاب تهران مراحل نهایی واسپاری را طی کرده و می کند و ما به مراحل نهایی این پروسه نزدیک شده‌ایم.

و ی افزود: از همین فردا از دوستان اتحادیه، کتاب فروشان تهران و اتحادیه شرکت های تعاونی ناشران تهران(آشنا) می خواهیم کلید نماشگاه سی و یکم را بزنند و برنامه ریزی آن را انجام دهند.

صالحی با اشاره به فعالیت های بخش بین المللی نمایشگاه کتاب تهران حضور ایتالیا، کشور مهمان ویژه و  استانبول شهر مهمان ویژه دوره سی ام نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به تشکیل ۱۵۰ دیدار چند جانبه و برگزاری ۴۰ نشست تخصصی در حوزه بین المللی نمایشگاه، بحث ایجاد بورسیه نمایشگاه تهران را از اقدامات حائزاهمیت این دوره عنوان کرد.

وی ابزار امیداواری کرد با تقویت بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران این رویداد به یک پل ارتباطی  فعال برای تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران تبدیل شد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران فروش ۱۰ روزه این رویداد را تنها از طریق دستگاه های کارتخوان بانک عامل نمایشگاه در غرفه های نمایشگاهی ۷۶ میلیارد تومان عنوان کرد که در مقابله با ۶۹.۵ میلیارد تومان خرید کتاب در سال گذشته ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

صالحی با اشاره به اینکه از چهار سال قبل به این طرف یک گروه جمعیت شناسی مختصص کار شمارش بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران را انجام داده اند. آمار جمعیت بازدید کننده در روز دهم (۲۲ اردیبهشت) ۲۹۱ هزار نفر عنوان کرد و گفت در مجموع امسال نسبت به دوره قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر رشد جمعیت بازدید کننده شاهد بودیم.

وی از خرید حدود یک و نیم میلیاردتومان از ناشران بخش خصوصی نمایشگاه امسال خبر داد و با اشاره به حدود ۱۷ میلیاردتومان یارانه تخصیصی برای رونق این نمایشگاه، از جذب این یارانه ها درطول ۱۱ روز اخیر سخن گفت.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از زحمات مسولان آماده سازی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در عین حال گفت: نگرانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب جدی است. باید بر تعداد سالن های دائمی افزود شود چون فضای سالن های موقت نمایشگاه از نفس می افتد.

صالحی با اشاره به مشکلاتی که بعد از بارش های اخیر تهران برای نمایشگاه کتاب به وجود آمد و منجر به عذرخواهی مسئولان ستاد اجرایی این رویداد شد گفت: نگرانی ها درباره محل برگزاری نمایشگاه زمانی برطرف می شود که زیرساخت های شهر آفتاب جوابگوی حجم استفاده از این فضا در نمایشگاه کتاب باشد. امیدوارم با اهتمامی که بانک عامل نمایشگاه در حوزه نمایشگاه های استانی و همچمنین نمایشگاه کتاب تهران دارد، سال دیگر که به شهر آفتاب می آییم، دیگر ناشران و مردمان را به چادر نبریم.

وی تاکید کرد: شأن مردم این جامعه فرهنگی، فرهنگ دوست و فرهنگ پرور این نیست که اقامت فرهنگی شان با زجر و سختی همراه باشد تا وقتی زیرساخت ها حل نشود، زحماتی دوستانی که برای برپایی نمایشگاه کتاب صرف می شود هدر می رود. ما منتظر اتفاقات خوب در خصوص زیرساخت های شهر آفتاب در چند ماه آینده هستیم؛ اتفاقاتی که به ما اطمینان دهد مردم و ناشران می توانند این مراسم را برپا می کنند.

مهدی اسماعیلی، معاون اجرایی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال از سخنان وزیر ارشاد در واگذاری امور نمایشگاه به تشکل های صنفی اشاره و در عین حال تاکید کرد: مسئولیت های ما باید با اختیارتمان متناسب باشد.

 به گفته اسماعیلی راد در نمایشگاه کتاب تهران امسال ۱۸۶۰ ناشر داخلی و ۱۴۰ ناشر خارجی به عرضه ی بالغ ۴۰۰ هزار کتاب اقدام کردند.

در ادامه این مراسم مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران که کشورش مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بود پس از دریافت لوح تقدیر خود از مسئولان این نمایشگاه و وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: مفتخرم که این جایزه را در این روز بزرگ دریافت می کنم، نمایشگاه کتاب تهران یک اتفاق بزرگ و خاص بود و این پیام به صورت عملی توسط غرقه ایتالیا به همه مخاطبان انتقال داده شد و برای نمایشگاه کتاب تهران بهترینها را آروزها دارم، همانگونه که امسال شاهد اتفاقات خوبی در نمایشگاه بودم.

در ادامه این مراسم لوح تقدیر جایزه شهر استانبول مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب به تورگای شفق مدیر موسسه یونس امره اهدا شد.

کد خبر 3977717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha