۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰

فرح ابوالقاسم به مهر گفت:

خلق آثار با «توری مرغی»/ از کودکی به کلاژ علاقه داشتم

خلق آثار با «توری مرغی»/ از کودکی به کلاژ علاقه داشتم

فرح ابوالقاسم که این روزها آثارش در پنجمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران در خانه هنرمندان روی دیوار رفته، آنچه را امروز روی بوم خلق می کند ادامه کنجکاوی های کودکی‌اش می داند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش مختص به آثار هنرمندان بالای ۴۰ سال عضو انجمن در خانه هنرمندان ایران برپاست. در این کارنما برای هر هنرمند فضایی را در نظر گرفته اند تا بتواند حداقل پنج اثرش را به نمایش بگذارد ولی اگر آثار هنرمندی کوچک باشد تا ۱۰ اثر هم قابلیت نمایش آثار وجود دارد. اینجا نمایشگاهی گروهی است که در واقع برای هر هنرمند گویی یک نمایشگاه انفرادی کوچک برپا شده است.

یکی از هنرمندانی که در این کارنما آثارش در خانه هنرمندان ایران روی دیوار رفته است فرح ابوالقاسم است. این نقاش درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: پنج سال قبل سه مجموعه را به شکل همزمان آغاز کردم که یکی از آنها دو سال قبل در گالری آریا نمایش داده شد و مجموعه دوم نیز بدون هیچ نمایشی به شکل کامل فروخته شد و این سومین مجموعه است. آثاری که در این نمایشگاه شاهد آن هستیم در پنج سال اخیر خلق شده اند و سال گذشته نیز آنها را در گالری آریا با عنوان «توری مرغی» نمایش گذاشتم. این سه مجموعه به لحاظ تم اصلی با هم مرتبط هستند هرچند منظور من از تم، موضوع نیست بلکه جهان بینی حاکم در هر سه مجموعه است.

او درباره مجموعه «توری مرغی» بیان کرد: در این مجموعه من از بافت توری مرغی بسیار استفاده کرده ام. این نوع از توری بافت بسیار خوبی دارد و سایه های زیبایی روی کار ایجاد می کند، به علاوه محتوای اصلی اثر از زیر آن پیداست و چندلایگی کار را نیز از پشت آن می توان تشخیص داد.

ابوالقاسم ادامه داد: عنوان «توری مرغی» برای من عنوانی دوگانه است که نوعی تناقض در آن وجود دارد. توری نوعی بافت ظریف را در ذهن ما تداعی می کند، در حالی که این شی لطیف نیست و از متریال ضخیمی ساخته شده است و این تناقض در آثاری که خلق می کنم مشهود است. در برخی از نقاشی های این مجموعه به غیر از توری مرغی از پارچه و تزئیناتی که روی پارچه کار می شود نیز استفاده کرده ام.

وی درباره سابقه گراییش خود به هنر نقاشی بیان کرد: از همان زمان کودکی که نقاشی می کردم به ساختن اشیا بیشتر علاقه داشتم و این شیوه تفکر از همان زمان با من همراه است و من همواره از چیزهایی که به هر دلیلی پیدا می کنم از تکه چوب شکسته کنار ساحل گرفته تا یک کشوی قدیمی که کنار خیابان رها شده به کارگاهم می آورد و برای ساختن اثری از آن استفاده می کنم. توری مرغی جزو چیزهایی بود که من در ابزارفروشی در شمال  دیدم و خریداری کردم و از همان زمان به بعد توری مرغی در اثرهایم راه یافت. برخی اشیا وقتی روی کار می نشینند دیگر شخصیت مستقلی ندارند اما توری مرغی ها چنین نیستند و ضمن این که لایه ای دیگر به کار اضافه می کنند اما هویت و شخصیت خودشان را همچنان حفظ می کنند.

این هنرمند نقاش درباره چرایی استفاده از کلاژ در نقاشی هایش گفت: من همیشه در نقاشی هایم کلاژ داشتم و این کلاژها به فراخور آنچه در اختیار داشته ام متفاوت است. کلاژ نوعی ساختن حجم در فضای دو بعدی است. من وقتی نقاشی می کنم عناصر را به هم تبدیل می کنم، مثلا خط های ریزی که می کشم در مجموعه دیگری به نخ تبدیل می شود و الان این نخ به یک چیز دیگری تبدیل شده است البته این ها مدام در حال تبدیل و تغییر به هم هستند نه اینکه فقط به چیز دیگری تبدیل شوند. پالت من تنها به رنگ های درون تیوپ خلاصه نمی شود بلکه مجموعه ای از رنگ و اشیا است.

ابوالقاسم ادامه داد: زمانی که از اشیا در نقاشی هایم استفاده می کنم، یک نقاشی دو بعدی را سه بعدی می کنم و این سه بعدی سازی برایم از چسباندن  ورقه های نازک روی بوم هایم شروع شد و تا به امروز که اشیای مختلفی را برای بیان ایده هایم در نقاشی و حجم هایم استفاده می کنم ادامه دارد.

ابوالقاسم درباره ایده برگزاری نمایشگاه کارنما از سوی انجمن هنرمند نقاش ایران گفت: ایده برپایی این نمایشگاه بسیار خوب است و می توان عملکرد نقاشان را در دو سال جاری مورد ارزیابی قرار داد. به نظرم عملکرد انجمن نقاشان در سال های اخیر خوب بوده است و یکی از برنامه های خوبی که انجمن در یک سال اخیر پی گیری کرده برگزاری نمایشگاه کارنما است. برپایی کارنما فرصت مغتنمی است که خارج از هر گونه بعض و کینه و ناداوری ها آثار هنرمندان هم نسل در کنار کم دیده شوند و با این روش می توان عملکرد هنرمندان را در یک مقطع زمانی مشخص مورد بررسی قرار داد.

به گفته فرح ابوالقاسم، بهترین مکان برای نمایش آثار این مجموعه فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران است. بزرگ بودن و حرفه ای بودن گالری های این مجموعه و نوع چیدمان درست آثار در کنار هم موجب شده که با نمایشگاه با کیفیتی روبرو باشیم.

ابوالقاسم در پایان سخنانش گفت: به نظر من انجمن نقاشان در ادامه مسیر نیز باید همین رویه را برای برپایی نمایشگاه کارنما دنبال کند چون در این نمایشگاه تعداد آثار و هنرمندان مناسب است و مثل بسیاری از نمایشگاه های گروهی با ازدحام کار مواجه نیستیم. در این نمایشگاه با چیدمان درست تک تک آثار فرصت دیده شدن دارند.

فرح سیدابوالقاسم متولد ۱۳۳۹ است. او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا ۱۳۶۷ است و در کلوپ نقاشی کارون، کلوپ مجسمه سازی کارون، انجمن نقاشان ایران، انجمن بین المللی زنان هنرمند پاریس عضویت داشته است. آثار ابوالقاسم در نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از کشور به نمایش در آمده اند.

نمایشگاه پنجمین کارنمای پژوهشی انجمن نقاشان ایران تا ۴ خرداد در خانه هنرمندان ایران دایر است و علاقه مندان برای بادید از این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به محل خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر 3978437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha