۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۴

حجت الاسلام صداقت:

الگوی فرهنگ سازی مساجد در حال پیاده سازی است

الگوی فرهنگ سازی مساجد در حال پیاده سازی است

مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد از نوشتن الگوی فرهنگ سازی مساجد خبر داد و گفت: مسجد کودک ، نخبگان ، نوجوان و بانوان از جمله طرح هایی است که سند بالا دستی آن نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی»  با موضوع (بررسی نقش مساجد در فرهنگ سازی) با حضور حجت الاسلام مهدی کرمی ، کارشناس آموزشی حوزه علمیه در مدارس و حجت الاسلام مجتبی صداقت ، مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام صداقت با تاکید بر نقش اساسی فرهنگ در زندگی انسان ، اظهار کرد : اگر بخواهیم نقش مسجد را در ساختن این فرهنگ مورد بررسی قرار دهیم باید به خواستگاه این فرهنگ و ریشه اصلی آن در زندگی خود باز گردیم.رفتارها ، رسم و رسومات و بسیاری از مسائل دیگر می تواند این فرهنگ را رقم بزند.

وی افزود : زمانی که سخن از فرهنگ در جامعه ایران می شود باید فرهنگ در جامعه اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.از دید جامعه شناسی، مسجد در جامعه نقش بسیار مهم و اساسی دارد.به طوری که بر اساس تاریخ اولین اقدام در پایه گذاری جامعه اسلامی ساختن مسجد بوده است و همین مکان زندگی مردم را تنظیم می کرده است و این موضوع سبب شد که شهرها در گذشته بر محور مساجد ساخته شوند.

مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد از نوشتن الگوی فرهنگ سازی مساجد خبر داد و  تاکید کرد : در حوزه فرهنگی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.مسجد کودک ، نخبگان ، نوجوان و بانوان از جمله طرح هایی است که سند بالا دستی آن نوشته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد : با توجه به اینکه مردم به این موضوع پی برده اند که مساجد علاوه بر اینکه محلی برای عبادت محسوب می شوند ، خواستگاه فرهنگی جامعه نیز هستند و همه اقشار باید در آن حضور پیدا کنند و لازمه آن ایجاد ارتباط و انس میان مردم و کارگزاران مساجد است که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

  در ادامه برنامه حجت الاسلام کرمی عنوان کرد : مسجد محور مکانی اسلام است.مساجد به صورت بالقوه دارای ارج و معنویت هستند اما افرادی که به آن وارد می شوند ارزش خاصی به آن می دهند و با حضور خود و ارتباط با خداوند ، از مسجد جایگاه  ویژه ای برای ارتباط خالق و مخلوق فراهم می کنند .

وی در خصوص راهکارهای مورد استفاده برای جذب نوجوانان به مساجد اظهار کرد :  در حوزه مدارس باید با یک راهکار استراتژیک وارد عمل شد و باید از آموزش و پرورش و از سنین خردسالی آغاز نمود.ارتباط میان افراد و مساجد از نظر روانشناسی و آموزه های دین اسلام در گرو محبت میان ارائه دهنده مطالب و مخاطبان است و ارتباط موثر که یکی از مهارتهای زندگی است در آن نقش اساسی دارد.

کارشناس آموزشی حوزه علمیه اضافه کرد : اگر افراد حس دوست داشته شدن و دیده شدن از طرف مقابل پیدا کنند با توجه به علاقه ای که ایجاد می شود قطعا به سمت مساجد خواهند آمد و با شور و اشتیاق حضور پیدا خواهند کرد .

حجت الاسلام کرمی اظهار کرد : زمانی که به حوزه فکری نوجوانان وارد می شویم نیاز به محبت و معنویات در جامعه کنونی که به شدت درگیر تکنولوژی و سرعت شده است احساس می شود و جوانان به دنبال نقطه آرامش بخشی هستند که دقایقی را در آن سپری کنند و این اتفاق مهم در گروه این است که اولین ارتباط میان مسجد و نوجوانان به خوبی کلید بخورد تا این انس همیشگی باشد.

کد خبر 3980870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha