۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۸

یادداشت؛

لزوم توجه به بافت های فرسوده شهری/بندرعباس شهر سبز می شود

لزوم توجه به بافت های فرسوده شهری/بندرعباس شهر سبز می شود

بندرعباس - شهر بندرعباس نیازمند توجه بیشتر مسئولان به امر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده است. شهروندان بندرعباس لایق ارائه بهترین خدمات رفاهی و شهری هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها، جمشید رئیسی تختی*؛ طی دو، سه سال اخیر حساسیت ها نسبت به رسیدگی به مباحث حوزه عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بیشتر شده است.
شفاف سازی ضوابط شهرداری، شفاف سازی مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی و معماری و مباحث مربوط به حوزه معماری و شهرسازی در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

توجه به نوسازی بافت های فرسوده، توجه به مدیریت بحران در شهرداری، توجه به مهندسی ارزش افزوده در پروژه های عمرانی، نظارت کامل و جامع بر پروژه های عمرانی خرد و کلان و توجه ویژه به مبحث مشارکت ها در شهرداری در این دوره از فعالیت های شورای شهر صورت گرفته است.

شورای شهر به ایجاد ساختمان های سبز و ساختمان های دوستدار محیط زیست در سطح شهر باید توجه ویژه داشته باشد و اقدامات لازم باید انجام پذیرئ تا شهرداری به ایجاد ساختمان های سبز در شهر تشویق شود.

وظایف اصلی شورای اسلامی شهر در دو حوزه نظارت و قانونگذاری است، کمیسیون ها به دلیل انجام وظایف خود در این دو حوزه با یک برنامه ریزی باید انجام وظیفه کنند. شهر ارزنده ترین دستاورد هنری انسان است و به عنوان تبلور، کالبدی آمیزه ای از فرهنگ و طبیعت هویتی ویژه ای دارد.

سیما و منظر هر شهری گویای فرهنگ، ارزش ها و نگرش های مردم آن شهر است، همچنین سیما و منظر هر شهری امروزه به عنوان یکی از مؤلفه های جذب گردشگر و ارتقای کیفیت زندگی بهتر شهروندان و افزایش تعلق خاطر آنها به شهر محسوب می شود.

در سال 95 شاهد اجرای پروژه های خوبی از سوی سازمان زیباسازی بودیم که سیما و منظر شهر بندرعباس را به نحو مناسبی تغییر داد و ولی همچنان شهر بندرعباس جای کار دارد و با بهره گیری از تجربیات سایر شهرها می توان بندرعباس را به حد مطلوب رساند.

شورای پنجم کار خود را باید با رویکرد محرومیت زدایی آغاز کند و قدم های مثبتی را در این زمینه بردارد، در حال حاضر یکی از تقاضاهای مردم محلات محروم است که برای سال 96، پروژه های زیباسازی در محلات آنها اجرایی شود و امیدواریم پروژه های زیباسازی در سال 96 در محلات محروم اجرا شود.

درخواست بنده از سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری این است که برای سال جدید توجه ویژه ای به محلات محروم داشته باشد که خدایی ناکرده این تصور غلط که همیشه تمام امکانات و پروژه های زیباساز متوجه مرکز شهر و مناطق برخوردار است، تقویت نشود.

امروزه برای اداره شهرها نیاز به برنامه ریزی هماهنگ با کل سیاست های نظام هستیم که این ارتباط یا نیست یا اگر هم است ضعیف است، بیان داشت: وظایف مدیریت شهری طبق قانون کم نیست و اینکه فکر کنیم به خودی خود و با این روش ها می توان شهرها را اداره کرد، صحیح نیست.

درآمدهای تک محصولی مانند ساخت و ساز و بارگذاری، اداره شهرها را در آینده سخت می کند و با توجه به این موضوع باید برای این موضوع مهم فکری کرد. اگرچه شهر دسترس پذیر و بی مانع همواره به عنوان یکی از مهمترین شعارهای مسئولین مطرح بوده اما مشکل وصف نشدنی شهروندان شهرک شاهد در تامین مایحتاج روزانه و ضروری بیانگر آنست آنگونه که باید به این مهم پرداخته نشده و ضرورت تحقق این شعار نه تنها برای سالمندان، معلولان و افراد کم توان که برای عموم مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

نباید اجازه دهیم حوادثی مانند پلاسکو در شهر بندرعباس رخ دهد. حوادث نظیر این به کرات به وقوع پیوسته و جان بیگناهان زیادی را گرفته و بعداً هم پیشگیری از اتفاقات بعدی به فراموشی سپرده شده است.

در همین بندرعباس ما سال هاست بحث بافت فرسوده و حاشیه نشینی بندرعباس و حوادثی که در کمین این بافت قدیمی است، نقل محافل مختلف شهری و کشوری است و هنوز هم هیچ کس یک نسخه واحدی برای درمان دردهای این بافت ارائه نکرده و این خطر همچنان بر سر این بافت کمتر برخوردار شهر سایه افکنده تا جایی که به گفته بسیاری از کارشناسان شاید با یک زلزله کوچک فاجعه ای بزرگ در این بافت رخ دهد و دیگر در آن زمان انگشت ندامت به دندان گزیدن فایده ای نخواهد داشت.

 مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری بندرعباس با هشدار در خصوص خطراتی که به ویژه بافت تاریخی و فرهنگی بخشی از بافت حاشیه ای و الحاقی شهر را تهدید می کند.
رئیسی تختی تاکید کرد: نوسازی و احیا بافت ناکارآمد بندرعباس طی سال های گذشته با موانع و مشکلات بسیاری با اختلال مواجه شده است.

سیاست ها و راهکارهایی مانند اعطای وام های کم بهره مسکن به ساکنین این بافت ها برای نوسازی مسکن های خود، بخشش عوارض نوسازی، اعطای امتیاز های ویژه برای سرمایه گزاری تجاری و اقتصادی بخش های خصوصی و... اتخاذ شده که طی این مدت به رغم پیش بینی این سیاست ها تغییرات چندانی در روند توسعه و نوسازی و  توانمندسازی این بخش ناکارآمد شهری انجام شده، مشکلاتی نظیر اعتبارات ناکافی، ناهماهنگی ارگان ها مرتبط با این بافت، خودداری بانک ها در پرداخت تسهیلات و وام های کم بهره و تعدد تصمیم گیری ها سبب شده که عملاً تغییر چندانی در ظاهر این قسمت از شهر به وجو نیاید و سالیانه بخش های بیشتری از شیراز نیز به علت فرسودگی به این بافت اضافه می شود.

خطراتی که همواره جان مردم ساکن این منطقه را تهدید می کند نامقاوم بودن این منطقه در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله و سیل یا آتش سوزی بعلت اینکه منازل مسکونی این مناطق خشتی و گلی بوده و عمدتا مقاومت زیادی در برابر زلزله ندارند و ساکنین این بافت با وقوع زمین لرزه سه و هفت دهم ریشتری سالهای پیش در بندرعباس، خانه های خود را ترک کرده و ساعت ها را در کوچه ها سپری کردند.

تمامی مشکلاتی که بر سر راه توسعه و نوسازی بافت فرسوده بندرعباس قرار دارد سبب شده که این بافت همچنان به شکل منطقه ای محروم باقی مانده  وبه رغم تلاش های انجام شده برای رفع محرومیت از راه های مختلف از جمله سرمایه گذاری بخش خصوصی  همچنان این منطقه از نظر دریافت خدمات متنوع شهری مانند فاضلاب های خانگی، برق و گازرسانی، جمع آوری آبهای سطحی و زباله دچار مشکل بوده و بدین ترتیب اکثر این مناطق  از حداقل خدمات محروم هستند.

در حال حاضر طرح های بسیاری برای نوسازی و احیا این منطقه تهیه شده اما همه این طرح ها به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اند.

کد خبر 3981348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha