۱ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۶

گیوه و سبد حصیری کرمانشاه در سازمان میراث فرهنگی به نمایش درآمد

گیوه و سبد حصیری کرمانشاه  در سازمان میراث فرهنگی به نمایش درآمد

نمایشگاه گیوه و سبد حصیری کرمانشاه به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی از ۳۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی پذیرای علاقه مندان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مجید رضایی مسئول مجتمع آموزشی فنی حرفه ای شهر جوانرود استان کرمانشاه عنوان کرد: بنده و همکارانم در این مجتمع آموزشی  که ۱۸ سال در عرصه آموزش فعالیت میکنیم، حدود ۵ سال است که در حوزه صنایع دستی با حمایت از استعدادهای جوان و ناشناخته و حمایت آنها مشغول فعالیت هستیم.

وی که کارآفرین برتر سال ۹۶ شناخته شده  است، گفت: همراه تیم آموزشی مجتمع با فعالیت در زمینه آموزش و توسعه و ایجاد اشتغال در  صنایع دستی روستایی، جوانان زیادی را با پشتیبانی و تشویق حمایت کرده‌ایم.

رضایی درباره نمایشگاه حاضر در سازمان میراث فرهنگی گفت: در این نمایشگاه، حدود ۱۰۰ جفت گیوه دست ساز با طرح‌ها و رنگ‌های نو و جدید با توجه به نیاز روز وعلاقه مخاطب در انواع زمستانی و تابستانی مناسب بانوان و آقایان به نمایش گذاشته شده است.

وی ضمن اشاره به این که یک جفت گیوه معمولی طی ۵ روز کاری توسط ۵ نفر هنرمند و صنعتگر تولید می‌شود؛ بیان کرد: گیوه دوزی، این هنر زیبا که نیاز به حمایت ویژه برای رشد و نوآوری دارد، بسیار پر زحمت است هر قسمت از تولید آن توسط یک عده انجام می گیرد، مثلا زیره گیوه (هورامی) را آقایان و دوره بافی آن را خانم های خانه داری که به این هنر اشتغال دارند تولید می کنند.

این کارآفرین صنایع دستی عنوان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر گیوه کرمانشاه سبد بافی منطقه را هم در قالب محصولات تولیدی از چوب درخت ارغوان از درختان بومی منطقه کردستان و کرمانشاه به نمایش گذاشته‌ایم، همچنین انواع سبد های کوچک و بزرگ برای مصارف مختلف روزمره در این  نمایشگاه وجود دارد.

به گفته رضایی: ضرر و زیانی که پلاستیک و محصولات آن به محیط زیست ما وارد کرده بسیار است، بنابراین در پروژه حمایت از سبد بافان منطقه سعی شده در عین یادآوری جنبه زیست محیطی این محصولات، کاربری های جدیدی هم با توجه به نیاز جامعه برای سبد بافی تعریف کنیم تا محصولاتی کاربردی تر تولید شود.

 رضایی در پایان ضمن تشکر از دفتر صادرات و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی  تصریح کرد: نیاز ما به گروه‌های تخصصی حامی طراحی صنایع دستی به ویژه در حوزه گیوه دوزی برای ارائه طرح های نو در تولید محصولات بسیار بالا است، به همین منظور از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی تقاضای حمایت و راهنمایی بیشتری در این زمینه داریم.

لازم به ذکراست، این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از۳۰ اردیبهشت ماه تا ۳ خرداد ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقمندان است.

کد خبر 3985109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha