۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۳۴

امام جمعه همدان تاکید کرد:

استفاده از ابزار هنر برای گره‌گشایی امور جامعه

استفاده از ابزار هنر برای گره‌گشایی امور جامعه

همدان - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان بر استفاده از ابزار هنر برای گره‌گشایی امور جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غیاث‌الدین طه‌محمدی ظهر سه شنبه در مراسم رونمایی از دانش‌نامه استان همدان با نام «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدان» با بیان اینکه هنر یک ابزار کار است و خروجی آن دارای نتیجه و اثر ماندگار از خود است، گفت: هنرها را باید شناسایی و در ردیف قرار داد تا ارزیابی شود که هر هنر می‌تواند چه گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کند.

وی با بیان اینکه باید بررسی شود که یک هنر ماندگار قادر به فتح چه قله‌ای است و چرا برخی از هنرها مرده و برخی ماندگار می شوند، گفت: هنر را باید تقویت کرد.

آیت الله محمدی با بیان اینکه باید هنری اقتصادی را مد نظر داشت به گونه ای که مشکلی از مشکلات جامعه حل کند، گفت: برخی هنرها دارای تاریخ تولید و انقضا بوده و به مرور از بین می‌روند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با ابرازگلایه از اینکه هنر فرش همدان در دوره‌ای زبانزد خاص و عام بود اما با بی‌تدبیری فراموش است، عنوان کرد: باید هنر فرش‌بافی در استان احیا شود.

آیت الله محمدی در ادامه  با بیان اینکه در حال حاضر زیبایی و پوشش مناسب در جامعه مرده است، عنوان کرد: باید هنرهایی چون زیبایی در کلام و فکر و لباس را در جامعه زنده کرد تا به زیبایی برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه یکی از وظایف حوزه هنری در عصر حاضر گرفتن هنر تقلید کورکورانه از مردم است، عنوان کرد: باید اولویت‌ها را بررسی و جامعه را از مشکلات نجات داد.

وی بابیان اینکه نخبگان باید با همفکری مشکلات را از زوایای مختلف بررسی کنند، افزود: باید هنری که علت غایی را در نظر گرفته باشد مدنظر قرارداد.

رئیس حوزه هنری استان همدان نیز با بیان اینکه دانشنامه فرهنگ همدان مجموعه‌ای جامع برای شناخت و معرفی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان همدان است، اظهار داشت: این اثر با گردآوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک و با زبانی ساده به بهترین شیوه به معرفی کامل فرهنگ و تمدن همدان می پردازد.

سیدباقر حسینی سیر با بیان اینکه حوزه هنری به عنوان یک مجموعه کوچک با حداقل امکانات بیشترین بهره‌بری را در بخش هنری داشته است، افزود: تدوین، تنظیم و ارائه مرجعی علمی و پشتوانه‌ای توانمند برای توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک و تشکیل آرشیو و بانک اطلاعات برای موضوعات مختلف، پیوند جوانان استان و حتی کشور با گذشته تاریخی و فرهنگی خود و پیشگیری از گسست تاریخی و تهیه مواد خام برای خلق آثار جدید فرهنگی برخی از اهداف تولید این دانشنامه است.

حسینی‌سیر با تاکید بر اینکه به دنبال ارائه آثار مکتوب و مفید برای استفاده کودک و نوجوان هستیم، افزود: با رشد چشمگیر فضای مجازی باید از این فرصت استفاده کرد.

رئیس حوزه هنری استان همدان با تاکید بر اینکه اثردانش‌نامه همدان با نظارت علمی ۵ تن از پژوهشگران و متخصصان برجسته استان و کشور چاپ می‌شود، بیان کرد: دانشنامه‌ استان همدان سه دوره‌ زمانی قبل از اسلام، دوران اسلامی، و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در برمی‌گیرد و شامل ۶ مرحله است.

وی با بیان اینکه این کتاب شامل ۴۸ اثر در مراحل مختلف تدوین برای چاپ است، گفت: مرحله اول آن ۱۴۰ کتاب موضوعی دارد و مرحله دوم نیز با ۴۸ کتاب به سبک دایرة المعارف آماده شده است.

کد خبر 3997659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha