۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۵

در مراسم روز جهانی صنایع دستی عنوان شد؛

دولت ومجلس برای رفع بیمه ومشکلات هنرمندان صنایع دستی تلاش می کنند

دولت ومجلس برای رفع بیمه ومشکلات هنرمندان صنایع دستی تلاش می کنند

وقفچی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی گفت: مجلس در کنار اعضای هیئت دولت است تا مشکلات هنرمندان صنایع دستی از جمله بیمه حل شود اما تعجب اینکه در مراسمی این چنینی دولتی ها حضور ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا احمدی پور در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که امشب ۲۰ خرداد ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد حمایت ازهنرمندان صنایع دستی را یکی از اقدامات مهم دولت دانست و افزود: ما توانسته ایم صنایع دستی را به اولویت جدی دولت تبدیل کنیم در سال ۹۶ که سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام گرفته همه مدیران دولتی اعتقاد راسخ دارند که باید به ظرفیت های داخلی تکیه و آن را به سرمایه ملی تبدیل کنیم. یکی از این ظرفیت های داخلی که در قالب هنر-صنعت تعریف می‌شود و یک گفتمان فرهنگی را به مخاطب منتقل می کند، صنایع دستی است.

معاون رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: صنایع دستی می تواند برای ما زمینه های اشتغال پایدار را فراهم کند. به همین خاطر پیش بینی ما این است که با توجه به صنایع دستی بتوانیم ۷۵ هزار شغل و فرصت شغلی در سال جاری ایجاد کنیم.

احمدی پور به ساخت و ایجاد بازارچه های دائمی برای صنایع دستی اشاره و عنوان کرد: ما قبل از سال ۹۶ تفاهم نامه ای را با وزارت کشور امضا کردیم تا در شهرها و روستاهایی که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند به ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی بپردازیم. در حال حاضر برای این بازارچه ها مکان یابی کرده ایم علاوه بر آن قرار است کیوسک هایی را در بافت های تاریخی برای فروش صنایع دستی در نظر بگیریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: اگر بخواهیم الگوی زندگی ایرانی – اسلامی را دنبال و به مردم دنیا معرفی کنیم باید به صنایع دستی و هنرهای سنتی خود به عنوان هویت ملی توجه داشته باشیم و آن را کاربردی کنیم و این کاربردی کردن نیازمند خلاقیت است.

وی راه برون رفت استانهای توسعه نیافته را توجه به صنایع دستی دانست و افزود: ما در استانهای توسعه نیافته بالاترین میزان بیکاری را داریم و گمان می کنیم که توجه به صنایع دستی موجب برون رفت این استانها از معضل بیکاری و همچنین توسعه نیافتگی.

پس از آن وقتچی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس با انتقاد از عدم حضور اعضای هیئت دولت در مراسم بزرگداشت روز صنایع دستی گفت: دولتمردان امروز که روز جهانی صنایع دستی است چرا هیچ کدام در این مجلس حضور ندارند. امروز عدم توجه به رشد ابعاد مختلف انسانی مهم است و عمده مشکل ما در این بی توجهی است و راه حل این مشکل توجه به هنر است چرا که هنر بهترین راه رسیدن یک انسان به تعادل است. اگر ایران امروز حرفی برای گفتن دارد به خاطر ، ادبیات، هنر و علوم انسانی است.

وی مجلس را در کنار دولت دانست و افزود: فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان بخشی از دولت پیگیر رفع مشکل بیمه هنرمندان است. همچنین ما بر آنیم تا گارگاههای صنایع دستی استانداردسازی، عوارض گمرکی و مالیاتی اصلاح، موانع و مشکلات ترانزیت برطرف شود. در این راه همکاری بیشتر وزارت خارجه و سازمان صدا و سیما را خواستاریم.

وقفچی به افتتاح موزه فرش در زنجان و پرسش سفیر بلژیک اشاره و بیان کرد: سال گذشته ما موزه فرش زنجان را با حضور سفیر بلژیک افتتاح کردیم و او از من پرسید چرا بزرگترین فراکسیون مجلس، فراکسیون فرش و صنایع دستی است و من در پاسخ گفتم چرا که فرش و هنرهای سنتی ما قرار است جایگزین نفت شوند که اگر روزی کشور ما تحریم شد جایگزینی برای نفت و فرآورده های نفتی وجود داشته باشد.

کد خبر 4000917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha