۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۳

آیت الله علم الهدی در جلسه تفسیر قرآن:

مشکل اصلی ما با غربی‌ها در توحید است نه در اخلاق و فرهنگ

مشکل اصلی ما با غربی‌ها در توحید است نه در اخلاق و فرهنگ

مشهد-نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشکل ما با غربی‌ها در اخلاق، فرهنگ و سیاست نیست بلکه مشکل اصلی ما در توحید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مهدیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: غربی ها در مدرنیته سه اصل قائل‌اند، اصل اول اومانیسم است که می‌گویند بشر نقطه نهایی وجود و هستی است لذا از بشر موجودی بالاتر نیست پس در سیر کمال، برای خودمان زندگی می‌کنیم.

وی افزود: اصل دوم که غربی ها در مدرنیته به آن معتقدند، اصل ناسیونالیسم است که می‌گویند بشر در همه شئون باید وابسته به خود باشد. همه‌چیز ما را فکر، عقل و اندیشه اداره می‌کند و نباید به ماوراء عقلمان، به چیزی به‌عنوان خدا رجوع کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اصل سوم، سکولاریسم است که بر اساس آن دین حق ندارد در جریان زندگی ما دخالت کند، آنچه در زندگی ما اصالت دارد پول، ثروت و اقتصاد است پس فرهنگ و اخلاق باید در اختیار اقتصاد باشد.

وی گفت: ما در مقابل غربی ها که این اصول را قبول دارند، می‌گوییم زندگی تنها یک مرکب و  کشتی است که انسان را به‌طرف مقصد حرکت می‌دهد. زندگی مرکزی است تا ما را به‌سوی نقطه خداگونگی حرکت داده و بر همه وجود حاکم شویم.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه توحید ریشه و زیربنا است گفت: وقتی بنا شد این فونداسیون را از زیربنای حیات بکشید، ساختمان خراب می‌شود. غربی ها به توحید در ربوبیت قائل نیستند درحالی‌که خدای ما، قلب، کبد، تمام سلول‌های بدن، فکر، روح، جان و خواسته ما را اداره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سکولار کافر است چون منکر توحید ربوبیت است اما چون «لا اله الا الله» گفته نجس نیست. پذیرش احساس به خدا زمانی محقق می‌شود که توحید در ربوبیت انسان کامل شود و نقش خدا را در همه فراز و نشیب‌های زندگی‌اش ببیند.

امام جمعه مشهد گفت: علت این‌که ما گناه می‌کنیم و در دعا، حالی به ما دست نمی‌دهد، این است که نسبت به خدا حس نداریم. اگر نسبت به خدا احساس پیدا کنیم، یک «یا الله» بگوییم، خودمان را در محضر خدا خواهیم دید.

کد خبر 4001845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha