۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴

طرح ایجاد زیرساخت های شهرهای جهانی صنایع دستی تصویب شد

طرح ایجاد زیرساخت های شهرهای جهانی صنایع دستی تصویب شد

برای نخستین بار یکی از طرح های صنایع دستی کشور برای حفاظت و حمایت از این هنرها در شورای عالی سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورگفت : پس از جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان سازمانی و نمایندگان سایر دستگاهها ی اجرایی مرتبط؛ متن پیشنهادی معاونت صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و روز گذشته ۲۳ خرداد ماه در شورای عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ریاست جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو شورا بررسی و با هدف ارتقاء جایگاه صنایع دستی کشور در سطح ملی وبین المللی به تصویب رسید.

وی افزود: خوشبختانه دو طرح پیشنهادی معاونت صنایع دستی که در شورای عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شده بود به طور کامل به تصویب رسید. یکی از این طرح ها در زمینه بیمه کارگاه های با کمتر از ۵ نفر صنعتگر و طرح دوم نیز در زمینه ایجاد زیرساخت های شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی تصویب شدند.

وی همچنین تاکید کرد: در این جلسه دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست محترم جمهوری با اشاره بر اهمیت صنایع دستی در کشور افزودند با توجه به رشدی که صنایع دستی در سال های اخیر داشته است باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد و دولت بیش از گذشته به صنایع دستی توجه خواهیم داشت و از آن حمایت می کنیم.

توحدی ادامه داد: با افتخار داشتن ۴ شهر جهانی تا کنون، پس از چین دومین کشور جهان در داشتن شهرهای جهانی هستیم. در حال حاضر نیز ۵ شهر ملی و ۲ روستای ملی را پس از بررسی و ارزیابی در شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی انتخاب کردیم.

وی با اشاره بر چگونگی بررسی پرونده شهرهای ملی و جهانی نیز افزود: خوشبختانه در آخرین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای جهانی به ریاست خانم دکتر زهرا احمدی پورمعاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی سازمان توانستیم ۲ پرونده شهر و یک روستا را ازاستانهای کرمان، کردستان و سیستان و بلوچستان تایید کرده و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنیم و منتظر حضور داوران بین المللی برای بازدید و ارزیابی این شهرها در کشورمان باشیم.

توحدی افزود :  مزیت های این انتخاب ها تاثیر مثبت برروی اشتغال زایی، حمایت از صنایع دستی و توسعه آن شهر و روستا می باشد، جاذبه های فرهنگی و گردشگری نیز تحت تاثیر این جهانی شدن قرار می گیرد. همچنین این انتخاب ها می تواند به عنوان یک برند جهانی در مجامع جهانی مطرح شده و بر روی جذب گردشگر به ایران تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی همچنین بیان کرد: این انتخاب ها ابتدای راه است در حال حاضر در حال انجام مطالعات بیشتر و تهیه شیوه نامه های مرتبط برای توسعه صنایع دستی با استفاده از سند ششم توسعه در زمینه شهرهای جهانی هستیم که در گسترش صنایع دستی در کشور بسیار تاثیرگذار است. به این وسیله می خواهیم بر روی رشد و توسعه صنایع دستی و ارتقای وضعیت معیشیت صنعتگران و فعالان مناطق مختلف برنامه های جدی تر از گذشته داشته باشیم.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به حمایت هاو همکاری بیشتر مسئولان ذیربط دستگاهای مرتبط تصریح کرد: این کار حمایت و همکاری مسئولان دستگاههای اجرایی مستقر در مناطق شهری و روستایی مرتبط را می طلبد، امیدواریم تا با روز افزون  شدن همکاری های این دستگاه ها به این مهم نیزنائل شویم.

هم اکنون چهار شهر لالجین، اصفهان، مشهد  و تبریز شهرهای جهانی سفال و سرامیک، صنایع دستی، سنگ های قیمتی و فرش است.

کد خبر 4004671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha