به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله احمد مبلغی به مناسب لیالی قدر در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: فعال نکردن فرصتهای تحول بخش شب قدر، خسارتی وصف ناپذیر است.
وی با بیان اینکه کلیشهای شدن عبادت و اعتیادی شدن آن، فضای مناسب برای رشد و تغییر در انسان نیست، افزود: تعامل بسیاری از ما با شب قدر، از سه اشکال اساسی مانند «آماده نشدن برای شب قدر قبل از شب قدر»، «احیاء شب قدر به صورت کلیشهای» و «بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر» رنج میبرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: دین اسلام برای تغییر حساب ویژهای باز کرده و در قرآن ادبیاتی ویژه ناظر به تغییر و تحول در انسان، شکل گرفته است.
وی گفت: اگر ابزار و شیوههای تحول پذیری مطرح در دین، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، انسان شناسی دینی عمق مییابد و اگر در شبهای قدر تحول پذیری انسانی را به مثابه یک پروژه منسجم در پیش نگیریم، تربیت دینی عمیق شکل نمیگیرد.
آیت الله مبلغی یادآورشد: متأسفانه ما شب قدر را از سایر روزها و ماههای سال جدا کرده و به تنهایی به این شب نگاه میکنیم به گونهای که نوعاً حالت کلیشهای به خود میگیرد.
وی با بیان اینکه حالت کلیشهای فضای مناسبی برای رشد و تغییر انسان نیست، اظهار داشت: کلیشهای شدن برای عبادات، سمّ است. نماز کلیشهای، باعث تغییر و تحول در انسان نمیشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نیاز به عبادت در صورت عادتی شدن آن، نیازی کاذب است که از وضعیتی روحی تحت تأثیر عادت بر میخیزد و فاقد پویایی برآمده از اراده است.
وی گفت: در شب قدر باید از خاستگاه اراده جلو برویم و بر دوری از انجام اعمال به صورت بی روح، کلیشهای و از روی عادت، سعی بورزیم.
آیت الله مبلغی اظهار داشت: گاهی در شب قدر، غل و زنجیر عادت و کلیشهای شدن بر لحظات آن بسته میشود در نتیجه، حرکت نمیکند؛ در حالی که شب قدر را باید درک کنیم و با لحظه لحظه آن انس بگیریم و مناجات و راز و نیازهای ما در این شبها، ترجمه دلمان باشد.
وی اظهار داشت: با همه وجود، باید شب قدر را درک و به تغییر و تحول در این شب مهم فکر و تأمل کنیم و تغییر اجتماعی نیز داشته باشیم و شب قدر باید درس تحول را به ما بدهد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در دنیای شتابان به سوی تحولات جدید، باید دیدگاه اسلام را در مورد تغییر انسانی (فردی و اجتماعی) کشف کنیم، گفت: اگر نظریه و دیدگاه اسلام در مورد تغییر را کشف نکنیم بر یک وضعیت عادی، ساده، سنتی و قدیمی باقی بمانیم، قادر به هماهنگ کردن خود با تغییر و تحولات نخواهیم بود و این در نهایت به انزوای دین منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به تغییر در متون دینی به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم اشاره کرد و گفت: این آیه از تغییر اجتماعی سخن میگوید و معلوم میشود از دیدگاه قران، ملتها هم باید تغییر یابند به تعبیر دیگر تحولی که انسان پیدا میکند باید به گونهای باشد که رنگ اجتماعی به خود بگیرد یعنی جوامع باید تغییر پیدا کنند.
آیت الله مبلغی ادامه داد: شبهای قدر از دیرباز به عنوان زمانهای تغییر و تحول و رقم خوردن سرنوشت انسان در اذهان ما مطرح بوده است، ولی اینکه این تغییر چه سازه کار و شیوههایی از نظر اجتماعی، تربیتی و خانوادگی باید داشته باشد را مورد توجه قرار ندادهایم.
وی گفت: ما آمادگی خویش را از قبل از شبهای قدر ایجاد نکردهایم، ما به پس و پیش تغییر در شب قدر، بی توجه ماندهایم و به محتوای این تعییر توجه نمیکنیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: از سوی دیگر پیوند بین آیه ۱۱ سوره رعد و شب قدر را تحت بررسی قرار ندادهایم واگر به تغییرهایی هم توجه داریم این تغییرها، کوچک، شخصی و فردی است، در حالی که اینگونه نیست در ادبیات دینی تغییرات اساسی و اجتماعی باید رخ دهد.
وی یادآورشد: ما که انقلاب اسلامی را با موفقیت به پیروزی رساندهایم جا دارد به تغییر حاصل در سایه شبهای قدر، توجه علمی، علمی و برنامهای از نظر اجتماعی روی بیاوریم.
آیت الله مبلغی گفت: ما بدون تغییر نمیتوانیم مسیر را به جلو برویم و نباید در یک وضع یکسان، ایستا، بدون تکامل و تصاعد انتظار داشته باشیم تحولات بزرگی برای ما رقم بخورد.
نظر شما