۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴

عضو هیئت علمی دانشگاه:

عافیت؛ بالاترین خواسته بشر از خداوند است

عافیت؛ بالاترین خواسته بشر از خداوند است

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به روایتی از حضرت محمد (ص)  گفت: روزی فردی نزد پیامبر(ص) می آید و می گوید من شب قدر را درک کردم، از خداوند چه بخواهم؟ حضرت فرمودند: عافیت.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «آفاق» رادیو گفت و گو با موضوع حکمت شب قدر و با حضور حجت الاسلام روح الله علیرضالو استاد حوزه علمیه و معصومه ذبیحی عضو هیئت علمی دانشگاه به روی آنتن رفت.

معصومه ذبیحی با اشاره به فضیلت شب قدر گفت: بالاترین جنبه های فضیلت شهر قدر نزول قرآن به صورت یکباره بر قلب مقدس پیامبر (ص) و تعیین مقدرات انسان در این شب است. قائدتا هرکسی در این شب به اندازه ظرفیت خودش بهره می برد.

وی در پاسخ به این سوال که برای اینکه در این شب بیشترین بهره را ببریم از خدا چه بخواهیم؟ اظهار داشت: در این شب خیلی از آدم ها نمی دانند از خالق خودشان چه بخواهند این موضوع مختص این شب نیست و خیلی وقت ها آدم در جاهایی قرار می گیرند و احساس می کنند در آنجا چه بخواهند. گاهی از فرط نشاط و بساطت روح انسان است که در آن فضا ایجاد می شود و فرد احساس می کند آنقدر تحت تاثیر این بسط روحی قرار گرفته که نمی تواند آنها را از همدیگر تفکیک کند و خواسته های خودش را بیرون بکشد. گاهی هم از آن درک بزرگ توفیقی است که نصیبش شده و حالا در شرایطی قرار گرفته که این توفیق را ادراک کرده ولی نمی داند که باید چه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه متذکر شد: باید بدانیم در سر بزنگاه ها از خدا چه بخواهیم و دعایمان چه باشد برای دانستن دعاهای سربزنگاه باید یک آمادگی قبلی برای خودمان ایجاد کنیم این نمی شود مگر اینکه طی سلسله دورانی ما عادت کرده باشیم که دعا کنیم و یا لازم است ادعیه ای را با تامل بخوانیم و ببینیم که شرایط روحی مانع طلب ما نشود.

وی عافیت را بالاترین خواسته بشر از خداوند بیان کرد و با اشاره به روایتی از حضرت محمد (ص)  عنوان کرد: روزی فردی نزد پیامبر (ص) می آید و می گوید من شب قدر را درک کردم، از خداوند چه بخواهم؟ حضرت فرمودند: عافیت. باید بدانیم که عافیت چیست و لازمه آن این است که طی یکسال روی این مسئله تامل کنیم که وقتی از خداوند عافیت می خواهیم این عافیت چه گسترشی دارد. حضرت علی (ع) فرمودند گواراترین نعمت ها عافیت است.

ذبیحی اعمالی که در شب قدر  انجام می دهیم را به عنوان کمک کننده به رشد و تعالی و ارتباط با خدا برشمرد و گفت: نفس انسان دارای این خاصیت است که بین ظاهر و باطن وحدت ایجاد می کند و بنابراین خاصیت، قائدتا تاثیر ظاهر بر باطن هم خواهد بود.

وی افزود: مرحله دوم اینکه شما نفس اطاعت را در خودت تمرین کرده اید. وقتی به شما دستور داده می شود که در شب قدر چنین اعمالی را انجام دهید به نوعی شما اطاعت کردن را تمرین کرده اید و این به مراحل خیلی عالی تر هم می رسد که اطاعت از ذات الهی است و آن تعالی را انسان پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص ویژگی شب قدر از جهت سلام و امنیت اظهار داشت: وقتی سلام می کنیم برای هم طلب دعا می کنیم احیایی که وجود دارد و تا صبح باید بیدار بمانیم به نوعی داریم برای همدیگر عافیت و امنیت و سلامتی را درخواست می کنیم. از طرفی وقتی واژه سلام را تا سپیده صبح بکار می برید ملائک، فرشتگان و خداوند سلام ما را بدون پاسخ نخواهند گذاشت و این بخشی از آن عافیتی است که در این شب به دنبالش هستیم و باید به آن توجه داشته باشیم. 

در ادامه حجت الاسلام روح الله علیرضالو عافیت را دارای مراتبی دانست و گفت: دو نعمت هستند که بعد از ینکه انسان از دست می دهد قدرش را می داند، یکی نعمت عافیت و دیگری نعمت امنیت. اینگونه نیست که هر عافیتی که ما می فهمیم همان مدنظر است البته در اولین نگاه عافیت جسمی است که خودش بزرگترین نعمت است چون اگر جسم سالم باشد انسان می تواند عبادت با اخلاص انجام دهد. اما یک مرحله بالاتر عافیت دین هم خیلی مورد نظر است. شاید کسی عافیت جسمی نداشته باشد ولی عافیت دینی دارد.  

وی بیدار بودن در شب قدر را به عنوان بزرگترین عمل در این شب دانست و در ادامه به برخی از نکاتی که باید در شب قدر رعایت کنیم پرداخت و عنوان کرد: ابتدا شب زنده داری ، سپس تلاوت قرآن و بعد خواندن دعا است.

استاد حوزه علمیه در رابطه با خواندن دعا خاطر نشان شد: دعا را فقط از باب اینکه بخوانیم نگاه نکنیم در دعا معارفی گفته شده است که شاید در روایات پیدا نشود. چون واسطه ای بین معصوم و خدا نیست در دل دعا معارفی وجود دارد که دسترسی به آنها به واسطه دعا می شود، انجام گرفت.

وی افزود: اگر خواستید دعا کنید ابتدا همسایه ها، دوستان و رفقای خود را دعا کنید و بدانید همان دعایی که شما در حق آنها کردید خداوند متعال ملکی را قرار می دهد و برای شما دعا می کند.

کد خبر 4006971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha