۱۰ آبان ۱۳۸۵، ۱۳:۰۶

گفتار مهر درباره سفر ديپلماتيك دبير كل آتي سازمان ملل به سرزمين روسها /

"بان كي مون " و سياست تطبيق با رفتار سوداگرايانه

"بان كي مون " و سياست تطبيق با رفتار سوداگرايانه

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : حذف حاكميت ايدئولوژي و رفتار سوداگرايانه در سياست بين المللي روسيه ، سبك سياست گذاري "بان كي مون" دبيركل آتي سازمان ملل متحد در قبال ايجاد تعامل بين قدرتهاي بزرگ براي حل و فصل بحرانهاي بين المللي را مشخص خواهد كرد .

به گزارش خبرگزاري مهر، دبيركل آتي سازمان ملل متحد در نظر دارد پيش از آغاز فعاليت رسمي خود در سمت دبير كلي سازمان ملل به كشورهاي عضو شوراي امنيت به منظور قدرداني از انتخاب وي به رياست بزرگترين نهاد بين المللي سفر كند و هماهنگي هاي بيشتري با اين كشورها براي مقابله با چالشهاي آتي داشته باشد .

در همين راستا مسكو بعد از پكن دومين مقصد ديدار و گفتگوها خواهد بود."بان كي مون" در اين سفر درباره چشم انداز آتي سازمان ملل متحد به ويژه در رابطه با روسيه گفتگوهايي را انجام خواهد داد .

مواجهه با سياستهاي هسته اي كره شمالي اولين چالش دبير كل آتي سازمان ملل متحد خواهد بود؛ روسيه با توجه به اينكه رابطه خوبي با كره شمالي دارد از اهميت زيادي براي "بان كي مون" برخوردار است .

موفقيت "بان كي مون" براي حل بحرانهاي كنوني و احتمالي پيش رو را مي توان بر اساس شناخت رفتار سياسي روسيه در طي سالهاي گذشته ارزيابي و پيش بيني كرد .

تعريف روسيه از جايگاه خود در عرصه بين الملل پس از جنگ سرد و نگاه به مسائل بين المللي با توجه به موقعيت جديدش بسياري از ابهامات را در نقش آفريني روسيه در تحولات بين المللي مشخص خواهد كرد .

بر اساس داده ها پس از فروپاشي شوروي، مسكو در مسائل حساس بين المللي بين مواضع اعلامي و رفتار عملي تفاوتهاي بارزي را از خود نشان داده است . عدم ايستادگي روسيه در مواضع اعلامي و تغيير آن در موقعيتهاي حساس سبب شده شده تا نوعي بي اعتمادي نسبت به سياست خارجي روسيه در عرصه بين المللي پيدا شود .

معامله با آمريكا بر سر قطعنامه 1718 كه عليه كره شمالي وضع شد، آخرين نمونه از سياست معامله گرايانه مسكو مي باشد . اين رفتار روسيه ناشي از رويكرد سوداگرايانه اي است كه سياستمداران كرملين اتخاذ كرده اند .

مقامهاي اين كشور ديگر حاضر نيستند به خاطر تفكرات ايدئولوژيك تاوان مالي و سياسي پس بدهند و در مقابل با رويكرد سوداگرايانه سعي دارند جبران خسارات و عقب ماندگي هاي به ارث رسيده از دوران كمونيستي را نمايند .

عدم مقابله جدي با موضوع گسترش ناتو، بحران كوزوو، حمله نيروهاي ناتو به يوگسلاوي و حمله يكجانبه آمريكا به عراق نشانگر آن است كه صرف هزينه هاي سنگين در قبال ايفاي يك نقش بين المللي قدرتمند بدون بازخورد مثبت در دستور كار مسكو قرار ندارد .

از آنجا كه سياست بان كي مون با قدرتهاي غربي بيشتر وفق دارد در قبال موضوعات حساس برانگيز هسته اي بيشتر با مراد روسها در كسب امتياز از غربيها مطابقت دارد و شايد موافقت روسيه با نماينده كره جنوبي به همين منظور صورت گرفته باشد .

چنين رويكردي راه "بان كي مون" را در رد و بدل كردن امتياز بين روسيه و ساير قدرتها براي حل بحرانها و تصويب قطعنامه ها را مشخص خواهد كرد و پيشبرد نظرات دبيركل آينده با مانوردهي بر روي اين سياست روسها قابل تحقق خواهد بود. 

کد خبر 400834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha