۱۰ آبان ۱۳۸۵، ۱۵:۴۳

پژوهشگر مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي تصريح كرد:

نسبت اخلاق پزشكي و فقه نيازمند بررسي دقيق است

نسبت اخلاق پزشكي و فقه نيازمند بررسي دقيق است

امروزه در جوامع اسلامي نوعي ابهام در خصوص جايگاه و نسبت فقه و اخلاق پزشكي وجود دارد.اين مشكل ناشي از ابهام در خصوص ماهيت رابطة اخلاق اسلامي و فقه است چرا كه فقه و اخلاق، احكام ارزشي گزاره‌هايي حاوي محمولاتي همچون بايد، نبايد را صادر مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، در ادامه سخنرانيهاي موزه ملي تاريخ علوم پزشكي درباره موضوعات اخلاق و تاريخ پزشكي حيدر شادي درباره "رابطه اخلاق و فقه پزشكي" سخنراني كرد.

شادي با اشاره به اينكه امروزه در جوامع اسلامي نوعي ابهام در خصوص جايگاه و نسبت فقه و اخلاق پزشكي وجود دارد گفت : اين مشكل ناشي از ابهام در خصوص ماهيت رابطة اخلاق اسلامي و فقه است چرا كه هر دوي فقه و اخلاق، احكام ارزشي گزاره‌هايي حاوي محمولاتي همچون بايد، نبايد و … صادر مي‌كنند.

وي در ابتدا با استناد به منابع فقهي و اخلاقي رابطه تاريخي  و سنتي اين دو علم را توصيف كرد، سپس نسبتهاي ممكن بين اين دو حوزه معرفتي در عصر مدرن معرفي شده و مورد ارزيابي قرار گرفتند.

پژوهشگر مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي دانشگاه علوم پزشكي در پايان با توجه به روابط تصوير گذشته سه مدل مناسب براي سيستم بررسي ارزشي فعاليت پزشكي در جامعه اسلامي ارائه كرد:

1. براساس مدل اول، فقه مرسوم در مراكز حوزوي كه متكفل صدور احكام با متدولوژي ويژه خود مي‌باشد توانايي لازم براي پاسخدهي به سوالات ارزشي جامعه اسلامي دارد و Bioethics بايد به فقه پزشكي ترجمه گردد و مراكز اخلاق پزشكي حداكثر براي فقه پزشكي موضوع‌شناسي كرده و زمينه را براي اجراي آن آماده مي‌كنند.

2. براساس مدل دوم در جوامع كنوني اسلامي مي‌توان با تغيير متدولوژي و مباني وجود شناختي و معرفت‌شناختي فقه تمام داوري‌هاي ارزشي را به فقه ارجاع داد. اخلاق عموماً متكفل تهذيب نفس و حداكثر آداب معاشرت است.

3. براساس مدل سوم بايد فقه را به خاطر انتقادات وارده، كه در متن به تفصيل آمده، ناكارآمد دانسته و در جوامع اسلامي براي بررسي ارزشي امور به جاي فقه از اخلاق فلسفي سكولار، آن طور كه در جوامع مسيحيت تجربه شده، استفاده نمود.

کد خبر 400923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha