۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۵

سرپرست گروه «آداک» در گفتگو با مهر:

جای خالی جشنواره «کُر»در کشور/موسیقی کلاسیک در ایران طرفدار ندارد

جای خالی جشنواره «کُر»در کشور/موسیقی کلاسیک در ایران طرفدار ندارد

گرگان- سرپرست گروه کُر «آداک» معتقد است جای برگزاری جشنواره تخصصی ویژه موسیقی «کُر» در کشور خالی است و همچنین برای معرفی موسیقی کلاسیک به مردم فعالیتی انجام نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مونا محمدقاسمی: گروه «آداک» را می‌توان بزرگ‌ترین گروه کُر استان گلستان نامید. شاید از عمر فعالیت رسمی و حرفه‌ای این گروه کمتر از ۶ سال گذشته باشد اما در همین مدت توانسته اند با ابتکار ویژه خود در اجرا برای خود طرفدارانی خاص پیدا کند. ابوذر اسماعیلی ثالث، کارشناس ارشد علوم قرآنی و مدرس دانشگاه به‌عنوان سرپرست گروه کُر آواز گرگان یا همان «آداک» شناخته می‌شود.

گروه آداک تاکنون هفت کنسرت در گلستان برگزار کرده و در سه جشنواره کشوری ازجمله جشنواره بین‌المللی فجر و مقاومت هم شرکت داشته و مقام سوم جشنواره بین المللی فجر را در نخستین دوره حضورش در این جشنواره کسب کرده است. مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با سرپرست گروه آداک را در ادامه می‌خوانید.

*یادگیری موسیقی را از چه سنی آغاز کردید؟

از دوره راهنمایی فعالیتم را در بخش همخوانی و تواشیح آغاز کردم. سال آخر دبیرستان که برای کنکور خود را آماده می‌کردم با استاد آواز آشنا شدم و ردیف را شروع کردم. در زمان دانشجویی در تهران تواشیح را آغاز کردم و در دوران خدمت سربازی در بخش قرآنی و موسیقی فعالیت داشتم؛ اما در سال آخر دانشجویی با کر ارتباط برقرار کردم. در طول این سال‌ها در گروه‌های سرود مختلف شرکت داشتم ولی از زمان برقراری اینترنت با سرعت‌بالا از یوتیوب و سایت‌های خارجی الگوبرداری می‌کردم و تلاش می‌کردم از فیلم‌های آموزشی نهایت بهره را ببرم.

*در مسیر یادگیری از محضر چه اساتیدی بهره بردید؟

من کار کُر را به‌شخصه یاد گرفتم و استادی در این زمینه نداشتم؛ اما بعد از راهیابی به جشنواره بین‌المللی فجر از محضر استاد «عمران لو» رهبر گروه آواز کُر تهران و خانم سروش به‌عنوان اساتید بهره مند شدم. همچنین یک مستر کلاس نزد استاد «توماس کاپلین» از اساتید جهانی در بخش رهبری کُر گذراندم.

*هسته اولیه آداک از چه سالی تشکیل شد؟

از سال ۸۶ در دانشگاه میرداماد گروه کُری با دانشجوهای این دانشگاه تشکیل دادم که در ابتدا قطعات چهار صدایی اجرا می‌کردیم؛ اما اوج شکوفای آداک را در سال های ۹۲ و 93 می‌دانم که توانستیم در دو دوره جشنواره فجر  و یک دوره جشنواره مقاومت حضور یابیم و در دومین حضورمان در جشنواره فجر رتبه سوم را کسب کنیم.

*آداک به چه معناست؟ علت نام‌گذاری گروه خود به این اسم چیست؟

آداک به معنی فرخنده، مبارک و حدفاصل بین دو جزیره است، در سال ۸۴ گروه نمایشی در دانشگاه آزاد گرگان با عنوان آداک فعالیت می‌کرد و من ساخت موسیقی آن گروه را بر عهده داشتم، آن گروه منحل شد اما من کار موسیقی خود را با همان نام ادامه دادم.

*تفاوت آداک با سایر گروه‌های کُر آوازی در چیست؟

چیزی که موجب جذابیت آداک برای مخاطب شده این است که ما ارکستر و یا موسیقی همراهی کننده نداریم و سبک گروه ما «آکاپلا» و در اصطلاح عام، موسیقی بدون ساز است، ارکستر ما ساز ندارد و حنجره ما نقش ساز را بازی می‌کند و در این نوع سبک‌ دست ما برای اجرای هر نوع موسیقی چه پاپ و چه سنتی باز است.

*چه تعداد گروه کُر شبیه گروه آداک در کشور و یا استان وجود دارد؟

گروه کر آداک تنها گروه کر استان گلستان است، ولی در کشور حدود ۳۰ گروه «آکاپلا» وجود دارد و اما مشابه گروه ارکستر ما تنها سه گروه فعال در سطح کشور وجود دارد.

متأسفانه در ایران و استان موسیقی کلاسیک جایگاهی ندارد و موفق نخواهند بود چون برای موسیقی کلاسیک در نزد مردم ایجاد جذابیت نشده

*در زمان انتخاب قطعات موسیقی برای اجرا مخاطب خاص را در نظر می‌گیرید یا مخاطب عام؟

در زمان انتخاب قطعات هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را مدنظر قرار می‌دهیم، معمولاً قطعات کلاسیک هم انتخاب می‌کنیم؛ اما متأسفانه در ایران و استان موسیقی کلاسیک جایگاهی ندارد و موفق نخواهند بود چون برای موسیقی کلاسیک برای مردم ایجاد جذابیت نشده و در کشور ما بیشتر موسیقی سنتی یا پاپ موردتوجه مردم است.

*در میان قطعات اجرایی شما در کنسرت‌ها قطعات خارجی هم به چشم می‌خورد، در انتخاب آثار برای اجرا چه نکته‌ای را موردتوجه قرار می‌دهید؟

برای انتخاب قطعات اجرایی باید چند نکته را موردتوجه قرار دهیم یکی اینکه باید موسیقی را ایرانیزه کنیم تا مخاطب ایرانی هنگام گوش کردن با آن ارتباط برقرار کند، یا اینکه قطعات کلاسیکی که مردم در رسانه ها شنیده اند و برایشان آشناست اجرا کنیم و یا اینکه آهنگی خارجی را با شعر فارسی اجرا کنیم تا مخاطب عام بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

*گفتید موسیقی کلاسیک مورد توجه مردم ایران نیست، به نظر شما چرا این موسیقی در ایران موردتوجه قرار نمی‌گیرد؟

وظیفه ترویج این نوع موسیقی بر عهده آموزش‌وپرورش؛ صداوسیما و فرهنگ و ارشاد است و باید در این زمینه بیشتر کار شود چراکه موسیقی کلاسیک در دنیا حرف نخست رامی زند؛ اما در همه جای دنیا کلاً جوانان نسبت به موسیقی کلاسیک اقبال کمتری نشان می‌دهند تا موسیقی پاپ. البته در کشورهای دیگر بر روی این امر کار می‌کنند چراکه روانشناسان به بحث موسیقی کلاسیک و اهمیت آن بیشتر تأکیددارند.

*به نظر شما وضعیت آموزش موسیقی در استان گلستان چگونه است؟

بحث آموزش در چند سال گذشته بهتر شده و شاهد تعدد آموزشگاه‌های موسیقی هستیم. چراکه تعداد فارغ‌التحصیلان موسیقی بیشتر شده است و این امر باعث شده فرهنگ موسیقی در استان با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

*به نظر شما اجرای کار گروهی موسیقی چه شاخصه‌هایی دارد؟

زمانی که بحث کیفیت کار تیمی مطرح می‌شود نیاز به فکر و تحقیق در آن احساس می‌شود وهمچنین کار گروهی نیازمند رفتار حرفه‌ای است.

*به نظر شما چرا گروه‌های موسیقی در ایران بعد از مدتی از هم می‌پاشد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست گروه‌های موسیقی نداشتن هدف‌گذاری مناسب برای گروه است، بیشتر این گروه‌ها تنها برای برگزاری یک کنسرت دورهم جمع شده‌اند و برنامه بلندمدت ندارند درنتیجه وقتی اعضای گروه برای رسیدن به هدف انگیزه‌ای نداشته باشند و زمانی که بحث درآمد مطرح می‌شود اکثر موزیسین‌ها ترجیح می‌دهند از طریق آموزش موسیقی کسب درآمد داشته باشند.

*در برخی از آموزشگاه‌ها شاهدیم به‌جای بهره بردن از اساتید موسیقی از هنرمندان بعضاً کم‌تجربه بهره می‌برند. نظر شما چیست؟

ما در سیستم آموزش‌وپرورش و دانشگاهی خود آن‌قدر قدرت آموزش نداریم. به همین دلیل آموزشگاه‌ها با کمبود اساتید استاندارد مواجه هستند و مجبورند از هنرمندان کمک بگیرند. البته برخی از هنرمندان در نواختن ساز تبحر خاصی دارند اما این به این دلیل نیست که در بحث آموزش هم تبحر بالایی داشته باشند و این نیازمند تعیین سطح است.

*به نظر شما هنر موسیقی در ایران صرفه اقتصادی دارد؟

درآمدزایی موسیقی در چند بخش آموزش، تولیدات و اجرا به دست می‌آید؛ اما در ایران اگر یک هنرمند تمام این کارها را هم انجام دهد بازهم به استاندارد درآمد یک موزیسین نمی رسدو اکثر موزیسین‌ها در کنار کار آموزش هنر خود به فروش ساز هم می‌پردازند.

*خوانندگان موردعلاقه شما؟

در ایران حامی و علیرضا قربانی.

*چشم انداز گروه آداک؟

به دنبال تغییر بزرگ در سبک اجرای کنسرت هستیم و تلاش می‌کنیم پرفورمنس کار خود را تقویت کنیم.

*شنیده‌ایم گروه کُر شما تشکیلات خاصی دارد، لطفاً کمی در مورد تشکیلات آداک صحبت کنید؟

تشکیلات آداک طبقه بندی و سازمان یافته است و این سازمان یافتگی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم پیاده سازی کرده‌ایم. ما چهار لیدر اصلی داریم و افرادی که جدید به گروه اداک اضافه می‌شوند اگر قبلاً دوره صداسازی و سلفژ کار نکرده باشند برایشان دوره آموزشی از پایه گذاشته می‌شود.

گروه کر اصلی آداک منتخب یک گروه ۵۰ نفره است، در آداک حضور هیچ کس برای قرار گرفتن در گروه منتخب تضمین شده نیست و همواره در بین اعضا رقابت وجود دارد. علاوه براین به دلیل اینکه جشنواره خاصی با موضوع کر در استان برگزار نمی‌شود و جای جشنواره کر در کشور خالی است، ما جشنواره‌های داخلی در گروه آداک برگزار می‌کنیم و استعدادهای موسیقی‌مان را کشف می‌کنیم.

کد خبر 4011210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha