۴ تیر ۱۳۹۶، ۸:۴۷

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد:

حکایت قدمت چندهزارساله موسیقی کرمانشاه در نقوش برجای مانده تاریخی

حکایت قدمت چندهزارساله موسیقی کرمانشاه در نقوش برجای مانده تاریخی

کرمانشاه- معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: سابقه موسیقی کرمانشاه در منطقه زاگرس نشین به دوران مادها بر می‌گردد و نقوش بر جای مانده از تاریخ ما در حال نواختن موسیقی نظامی است.

علیرضا مرادی بیستونی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سابقه چند هزار ساله موسیقی در کرمانشاه اظهار داشت: موسیقی کرمانشاه در منطقه زاگرس نشین در دوران مادها سابقه داشته و نقوشی بر جای مانده از تاریخ را در این منطقه داریم که در حال نواختن موسیقی نظامی است.

وی بیان کرد: در دوران ساسانیان نیز موسیقی کرمانشاه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و نقوش مجموعه تاریخی طاقبستان بیانگر این است که چند نوع موسیقی با هم تلفیق شده است. در نقوش مجموعه تاریخی دهل و سرنا و نی انبان و دایره را در حال نواختن می‌بینیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در بحث صنایع دستی نیز، سازهای مختلفی مانند سه تار و تار و تنبور و ضرب و تنبک در استان کرمانشاه ساخته می‌شود، در بحث کلام و ابیات نیز مقام‌های مختلفی از حاجی داوودی - که سبک خاص خودش را داشت-  تا دیگر هنرمندان داریم.

وی بیان کرد: طی ۸۰ سال گذشته نیز، استان کرمانشاه خوانندگان، موسیقیدانان، نوازندگان و هنرمندان خاص خود را داشت که از آن جمله مرحوم لرنژاد، مرحوم اسماعیل مسقطی و سایر هنرمندانی - که در زمینه موسیقی فعالیت داشتند- قابل ذکر است.

مرادی بیستونی افزود: هم اکنون نیز هنرمندان صاحب نامی همچون شهرام ناظری و ناظری‌ها در کرمانشاه داریم که بخشی از موسیقی ایران را تا الان زنده نگه داشتند و خود موسیقی باعث جذابیت بیشتر و اشتغالزایی شده است.

به گفته وی، حوزه صنایع دستی در بحث آلات موسیقی در جذب گردشگر بسیار تأثیر دارد و بسیاری از افراد متخصص برای بحث موسیقی و هنر از کرمانشاه بازدید می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان کرد: در برنامه‌هایی که اجرا می‌شود اگر بخواهیم گوشه‌ای از هنر کرمانشاه را نشان دهیم از طریق هنرنمایی موسیقی و البته موسیقی اصیل این کار را می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: کرمانشاه از دیرباز در بحث موسیقی صاحب نام بوده و از گذشته‌های، موسیقی اصیل را در این استان داشتیم.

کد خبر 4014096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha