۱۳ آبان ۱۳۸۵، ۱۳:۵۹

تعاليم اسلام عميق ترين قوانين بشري را ارائه مي كنند

تعاليم اسلام عميق ترين قوانين بشري را ارائه مي كنند

مدير كل سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي( آيسيسيكو) در مقاله اي با عنوان "حقوق بشر در تعاليم اسلامي" با يادآوري اينكه اسلام قوانين و تعاليم ثابتي براي كرامت انساني قرار داده كه از مبدأ مساوات و عدم تبعيض سرچشمه مي گيرند، اعلام كرد: نگاه عميق به حقوق بشر مقاصد شريعت و مكارم آن را متجلي مي كند، اسلام عميق ترين، اصيل ترين و منسجم ترين مسائل را متناسب با فطرت بشري ارائه كرده است .

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از منابع اينترنتي، دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجري مدير كل سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) در مقاله اي با عنوان"حقوق بشر در تعاليم اسلامي" به مسئله حقوق بشر در جوامع بين المللي و اسلامي پرداخته و آن را بررسي كرده است.

وي اعلام كرده است: اسلام همواره به حقوق بشر توجه و انسان را بر نگهداري از اين حقوق و حفظ آن تشويق كرده است و احاطه بر اين مسئله را براي حمايت، نگهداري و حفظ آن از امور اوليه ضروري عنوان كرده است .

در دين اسلام خداوند رسول اكرم(ص) را به سوي بشريت فرستاده تا شيوه زندگي را براي انسانها به تكامل برساند از اين رو به بيان اصولي راسخ و تعاليمي والا پرداخت. اسلام كوتاهي در حق و حقوق بشر را تعدي به حد و مرزها و خروج از سنت الهي توصيف كرد. از اين رو در تعاليم اسلامي فرد و جامعه داراي حقوقي هستند كه رعايت و عدم رعايت آن تأثيري به سزايي بر زندگي انسان مي گذارد.

حق در شريعت اسلام داراي قوانيني است. زيرا حقوق بشر از منظر اسلام حقوق خداوند به شمار مي رود كه بايد آن را ادا كرد. با توجه به اينكه حقوق بشر در شريعت اسلام از واجبات ديني است، اين درجه از تكليف به انسان مسئوليت بزرگي مقابل خداوند، سپس در مقابل خود، جامعه و همه انسانها مي دهد.

معناي لغوي حق يعني ثابتي كه نمي توان آن را به هيچ عنوان انكار كرد و در مقابل آن باطل قرار دارد . بنابراين حق ثابت بوده و اين معني ايمان به حقوق فرد و جامعه را تعميق  بخشيده و اطمينان و يقين را تقويت مي كند.

حقوق بشر در اسلام از امور ثابتي است كه جوامع اسلامي بر اساس آن استوار شده اند. حقوق بشر مسئله اي سياسي و قانوني و نيز نتيجه تفكري نيست كه ضمن تحولات عقل بشري به وجود آمده باشد، بلكه آن از تعاليم اسلامي نشأت گرفته و از واجبات ديني فرد و جامعه است كه در چارچوب آن و با وجود حد و مرزهايي مشخص مي شود.  فرد در جوامع اسلامي از حقوق و تكاليف خود بهره مند مي شود تا جائيكه جزئي از جزئيات و عناصر تشكيل دهند نفس، عقل و وجدانش مي شود و بر حفظ آن كه از واجبات شرعي است، مي كوشد.

در حقوق بشر احترام به كرامتهاي انساني اصلي ثابت است كه تعاليم اسلام بر آن تأكيد بسياري مي كنند و خداوند طي آيات متعدد به كرامات انساني توجه كرده و براي آن حق و حقوقي قرار داده است. 

اسلام به مساوات ميان بشر اشاره و تبعيض بر اساس نژاد، رنگ، جنس، زبان يا دين را نفي مي كند. اسلام انسانها را از خانواده اي واحد مي داند و پيامبر اكرم(ص) نيز فرموده اند كه همه شما از آدم آفريده و آدم از خاك خلق شده است. يا اينكه خداوند متعال مي فرمايد كه هيچ عربي بر عجم و هيچ عجمي بر عرب و هيچ سفيدي بر سياه و هيچ سياهي بر سفيد جز در تقوا برتري ندارد. از اين روست كه اسلام همه افراد را به همبستگي، اتحاد و انسجام به منظور تحقق زندگي كريمانه انساني و رها شدن از فقر و نيازمندي دعوت مي كند.

دبير كل سازمان آيسيسكو افزوده است: تعاليم اسلامي بر مساوات كامل ميان زن و مرد تأكيد مي كند و اين مساوات حقيقي كه نشانگر عدالت خداوندي است، به بهترين وجه نشان داده است .

از آنجايي كه از اهداف و مقاصد شريعت اسلام حفظ دين، نفس، عقل، نسل و مال است، حقوق بشر به حفظ كيان انسان منجر مي شود .

خداوند حقوق هيچ كس را ضايع نمي كند و بر عدالت، رحمت و مساوات تأكيد دارد. حقوق بشر در تعاليم اسلامي به تنهايي براي مرد يا زن نيست بلكه براي همه انسانهاست بي آنكه اصل، جنس، نژاد و دين آنها را در نظر گيرد. مساوات مسئله اي است كه انسانها جز در جوامع اسلامي نمي شناسند و جز پس از گذشت 15 قرن از ظهور اسلام درك نمي كنند.

کد خبر 401905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha