۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷

اندازه‌گیری آفت‌کش‌ها در عسل با فناوری نانو

اندازه‌گیری آفت‌کش‌ها در عسل با فناوری نانو

محققان دانشگاه تهران در تحقیقات آزمایشگاهی خود نانوجاذبی ساخته‌اند که میزان دقیق آفت‌کش‌های عسل را اندازه‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، حسن سرشتی مجری طرح نانوجاذب اندازه‌گیری آفت‌کش‌ها با اشاره به اینکه عسل ماده غذایی با ارزشی است و باید عاری از هرگونه ماده شیمیایی باشد، گفت: هدف از انجام این طرح سنتز یک نانوجاذب سازگار با محیط زیست بوده به نحوی که بتوان مقادیر هرچند اندک سموم ارگانوکلر را در عسل اندازه‌گیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه سنتز این نانوجاذب با یک روش سریع، آسان و تک ‌مرحله ‌ای صورت گرفته است، عملکرد آن را در اندازه‌گیری مواد سمی نیز بسیار دقیق و سریع توصیف کرد که موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

این محقق اظهار داشت: این نانوجاذب را می‌توان پس از استفاده، مجددا بازیابی و مورد استفاده قرار داد که این موضوع موجب کاهش هزینه و آلودگی محیط ‌زیست می‌شود.

وی عنوان کرد: در این پژوهش یک جاذب نانوکامپوزیتی با استفاده از روش حرارتی ساده و بدون نیاز به حلال‌های آلی خطرناک و با استفاده از مواد اولیه غیرسمی به شکل تک‌ مرحله‌ ای سنتز شد.

این محقق اضافه کرد: پس از انجام آزمون‌های شناسایی و مشخصه‌ یابی، نانوجاذب مذکور برای اندازه‌ گیری میزان ۱۶ نوع آفت‌کش ارگانوگلرین مورد استفاده قرار گرفت و شرایط بهینه استخراج این نانوجاذب با در نظرگرفتن متغیرهایی نظیر حجم جاذب استفاده شده، pH و غیره تعیین شد.

سرشتی عدم صنعتی‌ شدن تولید گرافن را یکی از مشکلات تجاری‌سازی این نانوجاذب عنوان کرد و افزود: درصورتی‌ که بتوان اکسید گرافن را در مقیاس صنعتی و با قیمت پایین تولید کرد، سنتز این جاذب به دلیل استفاده از سایر مواد اولیه ساده و ارزان‌ قیمت، هزینه زیادی در بر ندارد.

وی گفت: با توجه به توانایی این جاذب در اندازه‌ گیری و حذف انواع مختلف ترکیبات آلی و غیرآلی، می‌توان انتظار داشت، این محصول مصرف بالایی را به خود اختصاص دهد.

این نانوجاذب دارای ویژگی‌های تجزیه ‌ای بسیاری مانند حد تشخیص بسیار پایین در مقادیر کمتر از ppt، بازیابی استخراج بالا، تکرارپذیری و تکثیرپذیری مناسب است.

همچنین سرعت بالای آماده‌سازی نمونه، قابلیت بازیابی راحت، گزینشی عمل‌ کردن جاذب نسبت به برخی سموم کلره و جذب و حذف آلاینده‌ها از محیط‌های آبی در صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی از مزایای دیگر این نانوجاذب بشمار می رود.

کد خبر 4021020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha