۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴

یادداشت بین الملل؛

مسیر سخت مرکل با وجود حاشیه امن!

مسیر سخت مرکل با وجود حاشیه امن!

فضای افکار عمومی آلمانها بیانگر آن است که آنگلا مرکل نگرانی خاصی برای تمدید جایگاه خود ندارد، در همین حال اما؛ مسائل داخلی و خارجی مهمی گریبانگیر اوست که مسیر سختی را برایش رقم خواهد زد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ حنیف غفاری: نظرسنجی های انتخاباتی در آلمان نشان می دهد که حزب دموکرات مسیحی با اختلافی ۱۴ درصدی از حزب سوسیال دموکرات پیشتاز است. این پیشتازی، می تواند به معنای صدراعظمی مجدد آنگلا مرکل در آلمان باشد.

 به عبارت بهتر، شهروندان آلمانی همچنان ترجیح می دهند تا قدرت را به سوسیال دموکراتها ندهند. به این ترتیب، احتمالا مرکل برای چهارمین دور پیاپی به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب خواهد شد.

اگرچه مارتین شولتز از حزب سوسیال دموکرات نهایت تلاش خود را جهت کاهش شکاف و فاصله موجود با حزب دموکرات مسیحی صورت داده، اما در نهایت به نظر می رسد صدر اعظم آلمان با اراده دموکرات مسیحی ها انتخاب می شود که در این صورت، کسی جز آنگلا مرکل گزینه صدراعظمی نخواهد بود.

از سویی؛ طی سه سال اخیر، شاهد حضور دولتی ائتلافی در آلمان بودیم. ائتلاف دو حزب مخالف، یعنی سوسیال دموکراتها و دموکرات مسیحی ها، منجر به تشکیل دولتی ناکارآمد در آلمان شده و همین مسئله، قدرت مانور آنگلا مرکل را نیز به شدت کاهش داده است.

 مرکل هم اکنون امیدوار است تا بتواند با دیگر احزاب و گروههای تعریف شده در ائتلاف مسیحی از جمله سوسیال مسیحی ها و حتی دموکراتهای آزاد، تشکیل دولت قوی و حداکثری دهد.

از سوی دیگر؛ سوسیال دموکراتها نهایت تلاش خود را برای فرار از شکستی دوباره بکار بسته اند. با این حال به نظر می رسد مرکل حتی در صورت پیروزی حزب متبوعش در انتخابات سراسری آلمان و متعاقبا حضور دوباره در راس معادلات سیاسی و اجرایی برلین، مسیر سختی برای غلبه بر معضلات موجود پیش رو داشته باشد.

 او از یک سو ناچار است بر معضلات اقتصادی داخلی در آلمان غلبه کند، به ویژه آنکه تاکنون طرح های ریاضتی آنگلا مرکل در کشور آلمان نتیجه بخش نبوده است. افزایش میزان فقر در میان اقشار کهنسال آلمانی، نارضایتی بسیاری از شهروندان را برانگیخته است.

 مرکل همچنین گریزی ندارد جز اینکه در قبال بحران پناهجویان در کشورش راه حل مناسبی پیدا کند. مطابق نظرسنجی های صورت گرفته، بسیاری از طرفداران مرکل نیز رویکرد وی در قبال پناهجویان را نمی پسندند. با این حال اصلی ترین نگرانی مرکل، مربوط به تحولات اروپاست.

درصورت حضور دوباره مرکل در مسند صدر اعظمی آلمان، وی به اصلی ترین بازیگر در مذاکرات برگزیت تبدیل خواهد شد. در هرحال، بسیاری از کشورهای اروپایی آلمان را همچنان رهبر سیاسی اتحادیه اروپا می دانند. بنابراین مرکل ناچار است برخی اصلاحات اقتصادی را بر خلاف میل خود در اروپای واحد صورت دهد.

البته حضور امانوئل ماکرون درکاخ الیزه این روند را تسریع خواهد کرد. ماکرون در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده اصلاحاتی را در فرانسه و متعاقبا اتحادیه اروپا و منطقه یورو صورت دهد و مرکل ناگزیر است در برخی از این اصلاحات، با مکرون هماهنگ باشد، در غیر این صورت، صدر اعظم آلمان به کارشکنی در مسیر این اصلاحات اقتصادی متهم خواهد شد.

در نهایت اما، مرکل با معضلی به نام دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا رو به رو خواهد بود. صدر اعظم ژرمنها به خوبی می داند که ترامپ از رویکرد خود مبنی بر افزایش هزینه های دفاعی و نظامی اروپا و کاهش هزینه های ایالات متحده آمریکا عقب نشینی نخواهد کرد.

 در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان آلمانی و اروپایی انتظار دارند مرکل مواضع سخت و قاطعانه ای را در برابر کاخ سفید اتخاذ کند. او اما تاکنون این اقدام را صورت نداده و انتقادات زیادی را به جان خریده است. آیا صدر اعظم آلمان قادر به مدیریت این موارد و بحرانها خواهد بود؟

کد خبر 4021212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha