۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات مطرح کرد؛

محدوده های اجرای قانون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات

محدوده های اجرای قانون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات

محمود واعظی گفت: منافع ملی، امنیت ملی، نظم عمومی، حریم خصوصی افراد و اطلاعاتی که در فرآیند تصمیم گیری های مهم وجود دارند، محدوده های اجرای قانون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات صبح امروز شنبه ۱۷ تیرماه در آئین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی از آن را امری مهم در جهت شفاف سازی و تقویت دموکراسی در کشور عنوان کرد و گفت: اینکه این سامانه بعد از یک دوره آزمایشی ۴۵ روزه فعالیت خود را رسماً از امروز آغاز می کند، اقدام خوبی بود و به ما کمک کرد تا این مدت نقایص سامانه را برطرف کنیم.

واعظی اظهار کرد: اگر دولتی می خواهد مردمی بماند، قطعاً باید پاسخگو باشد و راهش هم این است که ابزاری داشته باشد که بین حاکمیت و مردم ارتباط برقرار کند. ما باید بتوانیم نظارت مردم بر خودمان را بالا ببریم. این سامانه در واقع یک فرآیند دموکراتیک است. اگر ما اعتقاد به دموکراسی دینی داریم لازمه اش این است که حکومت و دولت با مردم صادق باشند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: ما امانتدار اطلاعات هستیم و تا زمانی که این اطلاعات می تواند به شفاف سازی و رفع تبعیض کمک کند، باید آن را در اختیار شهروندان قرار دهیم. از سوی دیگر، وظیفه مردم این است که از اطلاعات، به صورت درست استفاده کنیم. بدیهی است که هرچه مردم بهتر از این اطلاعات استفاده کنند، دستگاه ها پاسخگو تر خواهند شد.

وی در عین حال به سه حیطه محدود شده در اجرای این قانون اشاره کرد و تصریح کرد: موضوع اول منافع ملی، امنیت ملی و نظم عمومی است؛ دسترسی آزاد به اطلاعات معنایش این نیست که هر اطلاعاتی را که وجود دارد در دسترس قرار دهیم. مسئله دوم حریم خصوصی افراد است که به هر حال نمی توان به بهانه دسترسی به اطلاعات به این حیطه هم به صورت آزاد ورود کرد. حیطه سوم اطلاعاتی است که در فرآیند تصمیم گیری های مهم، وجود دارد که این هم مشمول این قانون نمی شود.

واعظی  با اشاره به اینکه این قانون و قانون های از این دست در حال حاضر در ۱۴۰ کشور جهان اجرایی شده است و ۹۰ کشور هم به دنبال اجرای آن هستند خاطرنشان کرد: زیرساخت هایی که امروز در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایجاد شده است، دسترسی آحاد شهروندان را به اطلاعات فراهم تر کرده است.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از رونمایی از سامانه دولت الکترونیک طی سه چهار هفته آینده خبر داد و افزود: با رونمایی از این سامانه اطمینان مردم به شفافیت اطلاعات و عدالت اطلاعاتی بیشتر می شود. باید این فرهنگ در دستگاه ها به وجود بیاید که مقاومتی در مقابل انتشار اطلاعات نداشته باشند و از سوی دیگر مردم باید بدانند که به دنبال چه گونه اطلاعاتی باید باشند.

در این نشست همچنین جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: نبود یک سامانه نظارتی که بتواند اطلاعات مهم را در اختیار همگان قرار دهد موجب فساد می شود. ما اگر چنین سامانه ای می داشتیم این همه معضل ها با پسوندهای نجومی از جمله فیشهای نجومی، املاک نجومی نمی داشتیم. همه این کارها در تاریکی امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: کسانی که خودشان دارای رانت اطلاعاتی هستند می توانند چنین فسادهایی را رقم بزنند. افرادی که به قدرت نزدیک هستند طبیعتاً سعی می کنند به صورت انحصاری از اطلاعات برخوردار و از رانت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

جعفرپور فاصله زمانی ۸ ساله از تصویب این قانون تا آغاز اجرای آن را یکی از دلایل وجود مقاومت برای اجرای این قانون خواند و در ادامه گفت: ما باید عبارت حریم خصوصی را به طور دقیق تعریف کنیم و به عقیده من نباید این مفهوم را موسع در نظر بگیریم و باید آن را مضیق بگیریم. در موضوع محرمانه بودن اطلاعات هم ما باید واژگان را به طور دقیق تعریف و مورد استفاده قرار دهیم طوری که دسترسی مردم به اطلاعات را محدود نکنیم.

کد خبر 4024683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha