۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶

برای پایش لحظه‌ای شبکه‌ توزیع برق؛

سامانه «رصد» راه اندازی شد

سامانه «رصد» راه اندازی شد

مرحله نخست سامانه «رصد» با قابلیت پایش لحظه ای حوادث و اتفاقات شبکه‌های توزیع برق کشور راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو،  مسعود صادقی، سرپرست دفتر نظارت بر توزیع معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر اظهار داشت: این سامانه با هدف اشراف بر وضعیت لحظه ای و عملکرد بهره برداری شبکه‌های توزیع برق در دفتر نظارت بر توزیع ایجاد شده که نتیجه آن ارتقای کنترل و نظارت عالی به منظور خدمات رسانی مطلوب تر به مشترکان است.

وی درخصوص راه اندازی سامانه «رصد» گفت: بستر این سامانه طی ۱۰ سال گذشته در حوزه توسعه و راه اندازی مراکز فوریت برق در کشور فراهم شد و سامانه «رصد» با استفاده از این بستر طی یک ماه گذشته از ایده تا اجرا شکل گرفت و با هماهنگی معاون هماهنگی توزیع توانیر و نظر مساعد ایشان تبلور لازم را پیدا کرد.

صادقی درخصوص مهم‌ترین دستاوردهای سامانه رصد اظهار داشت: این سامانه ما را قادر می‌سازد به طور دقیق از وضعیت عملکرد بهره برداری شرکت‌های توزیع آگاه شویم و واکنش خود را مطابق با آن تنظیم و اقدامات اصلاحی را بدون فوت وقت به کار بگیریم. از آنجا که شبکه‌های توزیع در ساعات پیک در تنش بیشتری قرار می‌گیرند و احتمال بیشتری برای بروز وقفه‌های برق رسانی به ویژه در تابستان وجود دارد، از این رو اطلاع از وضعیت شرکت‌های توزیع در پیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و واحدهای کشیک مرکز پایش و کنترل شبکه‌های توزیع در زمان پیک روز و پیک شب مستقر و فعال هستند.

وی درخصوص نقش سامانه رصد در مدیریت بار مشترکان خاطرنشان کرد: یکی از خدمات مرکز پایش و کنترل، همکاری در عبور موفق از پیک بار شبکه سراسری است و امکاناتی فراهم کردیم تا اطلاعات لازم با سرعت و اطمینان بالاتری در اختیار مراکز کنترل دیسپاچینگ توزیع قرار بگیرد و علاوه بر آن در شرایط اضطراری، امکان صدور فرامین مرتبط با واکنش سریع عملیات راهبری شبکه نیز فراهم شده است. این سامانه بیشتر روی سیستم مدیریت خاموشی‌ها و اتفاقات (OMS) متمرکز است و در آینده می‌توان از همه مکانیزمهای هوشمند موجود در شبکه و اتصال آن به سامانه‌های فوریت‌های برق ۱۲۱ بهره مند شد و حتی با اتصال به نرم افزار ۱۲۱ و ارتباط آن با شبکه GIS می‌توانیم به شکل دقیق تر به خاموشی‌ها دسترسی پیدا کنیم و تحلیل دقیق تری از اتفاقات داشته باشیم.»

کد خبر 4026034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha