۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۲

رئیس پلیس فتا استان زنجان:

۹۰ درصد جرائم فضای سایبری در استان زنجان کشف شده است

۹۰ درصد جرائم فضای سایبری در استان زنجان کشف شده است

زنجان- رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: طی سه ماهه سالجاری بیش از ۹۰ درصد جرائم فضای سایبری در استان زنجان کشف شده و در زمینه جرائم سایبری زنجان امن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی آدینه‌لو ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: طی سه ماه سالجاری وقوع جرایم سایبری در استان زنجان رشد داشته است. 

وی اظهار کرد: انتشار عکس خصوصی افراد و هتک حیثیت و کلاهبرداری مالی بیشترین جرائم در فضای مجازی و سایبری  در استان زنجان است و اما با کاهش فاصله وقوع تا کشف بسیاری از جرائم کاهش یافته است.

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: طی سه ماهه سالجاری بیش از ۹۰ درصد جرائم فضای سایبری در استان کشف شده و در زمینه جرائم سایبری امن است و مجرمان فضای مجازی بیشتر دیپلم و یا کارشناسی هستند و  رده سنی این مجرمان نیز ۱۷ تا ۳۰ سال است.

آدینه لو تاکید کرد: انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی نیز جرم بوده و با آنها برخورد می‌شود و قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ تصویب شده است و پویایی در قانون جرائم رایانه‌ای مورد نیاز است و باید بازنگری شود و هر قدر هزینه ارتکاب جرم پایین‌تر باشد، مجرمان بیشتر خواهند شد.

وی افزود: قانون درباره تاسیس کانال نیز تدوین شده و کانال‌های دارای بیش از  ۵ هزار عضو باید در سامانه مربوط کانال خود را ثبت کنند و تعداد دستگیر شدگان جرائم سایبری دارای افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال  گذشته است.

رئیس پلیس فتا استان زنجان تصریح کرد: ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر از مردم زنجان کاربر اینترنت هستند و میزان حضور افراد در فضاهای اینترنتی در کشور در طول هفته بیش از ۹ ساعت  است و در کشورهای پیشرفته این آمار پایین‌تر است.

آدینه لو افزود: مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی در شبکه‌های اینترنتی تبلیغ می‌شود و اگر فضای مجازی مدیریت نشود، همان تغییر سبک زندگی نیز بیشتر می شود و بیشترین قربانیان در فضای مجازی نوجوانان  و جوانان هستند و اما در زمینه انتشار عکس بانوان بیشترین قربانی هستند.

وی تصریح کرد: درصد بالای استفاده از فضای سایبری تفریحی و سرگرمی است و بیشتر افراد برای چت کردن در این فضا حضور دارند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان  به کشف باند قماربازان اینترنتی با ۵۲ میلیارد تومان تراکنش مالی در یک سال گذشته در استان زنجان اشاره کردو یاد آورشد: از اعضای آن در استان‌های مختلف بوده است و مدیران پنج کانال مجرمانه هم در استان دستگیر شدند و کانال‌های مربوط در زمینه غیراخلاقی بوده است.

آدینه لو گفت: خانواده‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی به فرزندان و افزایش سواد رسانه‌ای توجه کنند و ۹۵ درصد افرادی که در این فضا حضور دارند، هویت خود را به صورت جعلی اعلام کرده و همه مشخصات خود را غیرواقعی اعلام می‌کنند.

وی ابراز کرد: ۴۰ میلیون کاربر در تلگرام فعالیت می کنند و ۷۰ درصد از کاربران تلگرام نیز ایرانی هستند و تلگرام فضایی را فراهم کرده که افرادی با سطح سواد بسیار پایین نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان به حملات هکری باج‌افزارها به شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌ها در این زمینه آسیب‌پذیر هستند که باید در این زمینه دقت کنند.

آدینه‌لو به رصد دائمی کافی‌نت‌ها اشاره کردو گفت: امسال با چهار کافی‌نت به علت تخلفات صنفی برخورد شد.

وی ابراز کرد: امروزه متاسفانه در اثر ناآگاهی خانواده‌ها بانوان  عکس‌های خصوصی خود را منتشر می‌کنند و نباید با این ادله که اعضای گروه خانم هستند، عکس‌ها را منتشر کنند چرا که همین عکس‌ها موجبات اخاذی افراد سودجو را فراهم می کند.

کد خبر 4029973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha