۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۹:۰۳

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان:

۱۵۲میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب از چاه های مجاز صورت می گیرد

۱۵۲میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب از چاه های مجاز صورت می گیرد

زنجان-مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت:آمار اضافه برداشت چاههای مجاز ۱۵۲ میلیون متر مکعب برآورد شده و با کنترل اضافه برداشت های چاه های مجاز بیلان منابع آب زیر زمینی را مثبت کرد.

 یوسف رضا پور در گفتگو با خبرنگار  مهر افزود: براساس آماربرداری های  انجام شده متوسط سالانه افت آب زیر زمینی محدوده های مطالعاتی استان زنجان ۱۱۳ میلیون متر مکعب بوده و همچنین براساس آخرین آمار برداری آب استان میزان برداشت چاههای غیر مجاز استان ۳۱۲ میلیون متر مکعب است. 

وی اظهار کرد:آمار اضافه برداشت چاههای مجاز ۱۵۲ میلیون متر مکعب برآورد شده است و تنها با کنترل اضافه برداشت های چاههای مجاز بیلان منابع آب زیر زمینی را مثبت کرد. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان  از تعریف برنامه ۲۰ ساله در این راستا خبر داد و گفت: خشکسالی های سال های گذشته موجب کاهش وضعیت منابع آبی این دشت شده و برداشت های زیادی نیز نسبت به منابع آب صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی را تغذیه مصنوعی آن برشمرد و اظهار داشت: این اقدام از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می شود.  یکی دیگر از اقدامات برای استفاده مناسب از منابع آبی کنتوردار کردن چاه های آب و هوشمندسازی آن است.

رضاپور از بحرانی بودن پنج دشت استان زنجان از میزان هفت دشت موجود خبر داد و گفت: عمده مصرف منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است. این میزان در کشور ۹۰ درصد بوده که در استان زنجان ۸۴ درصد برآورد شده است. سهم مصرف آب بخش صنعت استان بیش از کشور است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان  به برنامه های عملیاتی این شرکت برای مدیریت بجران آب در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بهبود شرایط دشت ابهر یکی از مهم ترین برنامه هایی است که به تایید و تصویب وزارت نیرو نیز رسیده که در استان پیگیری خواهد شد.

رضا پور وسعت دشت ابهر را یک هزار و ۴۰ مترمربع و وسعت محدوده مطالعاتی را یک هزار و ۹۲۶ مترمربع عنوان کرد و گفت: از سال ۷۶ تا کنون میزان منابه آبی این دشت با کاهش مواجه بوده است. در وهله نخست باید این کاهش شدید را متوقف کنیم و سپس نسبت به بازگرداندن آن به وضعیت قبل اقدام کنیم.

وی با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی استان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر، افزود: دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان است که میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی برداشت های بیش از اندازه به صورت غیرمجاز است.

کد خبر 4037143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha