۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۵

در نشست جشنواره «مسیر عشق» مطرح شد

هدف ما رسیدن به سینمای حسینی است/ به شعور نزدیک هستیم نه شعار

هدف ما رسیدن به سینمای حسینی است/ به شعور نزدیک هستیم نه شعار

نشست رسانه ای نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» ظهر امروز ۱۰ مرداد در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» ظهر امروز ۱۰ مرداد با حضور حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی( ع)، سید احمد میرعلایی دبیر جشنواره، سعید الهی قائم مقام دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی در حوزه هنری برگزار شد و سیاست ها، اهداف و برنامه های این جشنواره تشریح شد.

همزمان با برگزاری این نشست رسانه ای قرار بود سید جمال الدین شهرستانی معاون فرهنگی آستان مقدس حسینی (ع) از کربلا نیز حضور داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد.

در این نشست فراخوان این جشنواره نیز به صورت رسمی اعلام و ۲ پرچم از حرم امام حسین(ع) و حرم رضوی به دبیر جشنواره اهدا شد که بنا به گفته احمد میرعلایی قرار است پرچمی که از حرم رضوی اهدا شده توسط کاروانی از هنرمندان که به کربلا خواهند رفت به حرم امام حسین (ع) اهدا شود و پرچمی که از کربلا رسیده است در سفر هیات هنرمندان به حرم رضوی برای برگزاری جشنواره به آستان قدس اهدا شود.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام گنابادی نژاد ضمن تبریک دهه کرامت و ابلاغ تبریک حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت و برگزاری این جشنواره گفت: خوشحالم که با همت ولایی و ارادت به اهل بیت که در بزرگترین رویداد حسینی و زیارتی جهان دیده می شود جامعه هنری نیز با همدلی و همراهی خود را به این جریان رسانده است.گر دوربین های عکاسی و فیلمبرداری در حوزه هنر برای ثبت لحظه های اربعین حسینی و به طور کلی ارادت به اهل بیت به کار گرفته شود شاهد خواهیم بود که پرچم دار تسخیر قلب های جهانیان خواهیم بود

وی ادامه داد: این روزها ایام میلاد است و فضای حزن و اندوه نیست اما به هر حال این جشنواره برای حرمت به شهادت امام حسین (ع) و زائرین اهل بیت شکل گرفته است و نمی شود از ذکر نکاتی در این باره گذشت. اربعین حسینی یادآور تشکیل جبهه حق علیه باطل است که امروزه هم قربانیان زیادی در دنیا می گیرد و پیام این راهپیمایی بزرگ اربعینی مشخص است. شما بدانید که هنوز طرفداران جبهه حق نه فقط در میان شیعیان که در میان همه آحاد جمعیت جهان وجود دارد. در کشوری مانند هندوستان با جمعیت یک میلیاردی که جمعیت مسلمانان نهایتا به ۷۰ میلیون می رسد شما می بینید که روز عاشورا تعطیل است و حتی هندوهای این کشور در این مراسم حضور پیدا می کنند.
رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی( ع) اظهار کرد: اگر دوربین های عکاسی و فیلمبرداری در حوزه هنر برای ثبت لحظه های اربعین حسینی و به طور کلی ارادت به اهل بیت به کار گرفته شود شاهد خواهیم بود که پرچم دار تسخیر قلب های جهانیان خواهیم بود. اما کسی که می خواهد این پرچم بزرگ و پر افتخار را بلند کند باید در اندازه بزرگی این حرکت قدرت داشته باشد. اگر حرکت هنری ما در این مسیر جهانی نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

حضور ۲۰ میلیونی زائرین اربعین، باطل را از کربلا عقب راند

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: امروزه معاندین جبهه حق و اهل بیت فجیع ترین اتفاقات بشری را در این سال ها رقم زده اند. آنها تا ۴۵ کیلومتری کربلا رسیده بودند و حضور ۲۰ میلیونی زائرین اربعین بود که موازنه را در این سرزمین تغییر داد. تمام عناصر و ابعاد اربعین می تواند یک پروژه عظیم در نظر گرفته شود.

وی در پایان بیان کرد: نظام نفاق در این میان به دنبال دمیدن اختلاف در پیکره امت اسلامی است. برای همین هر روز شاهد شمار قربانیان در جهان اسلام هستیم. همه اینها به این علت است که ما از جایگاه وحدت بخش اهل بیت فاصله گرفته ایم. وقتی فرهنگ اهل بیت کمرنگ شود جدال و اختلاف آغاز می شود. درسی که زائرین اربعین به دنیای اسلام و جهان می دهد یادآوری همین موضوع است. اگر هنر و ظرفیت های آن به خوبی در فهم این موضوع به کار گرفته شود می توان قلب جهانیان را با پرچم اباعبدالله الحسین تسخیر کرد.

در ادامه مراسم میرعلایی بیان کرد: ما دوست داشتیم نشست مطبوعاتی را در قم برگزار کنیم. هم به دلیل همزمانی با دهه کرامت و هم به این علت که حضرت معصومه(س) یکی از پرچمداران به سمت زیارت امام زمان خود بود و در این مسیر رحلت کردند. اما دیدیم خبرنگاران برای رفت و آمد به زحمت می افتند.

وی ادامه داد: سه سال می شود که شورای سیاستگذاری این جشنواره برای برپایی این جشنواره در تلاش است. یکی از دلایل برگزاری این جشنواره این است که شما از این حماسه بزرگ و بی نظیر که بزرگترین گردهمایی در دنیاست هیچ خبر و نشانی در رسانه های جهانی نمی بینید و به شکل عجیبی آنها این رویداد را حبس خبری کرده اند.

میرعلایی بیان کرد: رسانه های جهان مراسم حج که برای همه ما محترم است را منعکس می کنند و حتی مراسم سینه زنی محرم و بخش هایی که دچار انحراف است را منعکس می کند اما از راهپیمایی اربعین خبری نیست. ما تصمیم گرفتیم به سهم خود این رویداد را به زبان تصویری برای جهانیان بازگو کنیم. آنچه در این راهپیمایی مشاهده می شود سراسر عشق و صمیمت است. هدفمان هم این است که با مشخصات یک جشنواره حرفه ای این رویداد را برگزار کنیم. بر این باور هستیم که اربعین می تواند به رشد مبانی که امروز در زندگی کم داریم کمک کند و پاسخ سوالات بسیاری را در جامعه جهانی بدهد.

دبیر جشنواره «مسیر عشق» گفت: هدف ما در بخش محتوایی رسیدن به سینمای حسینی در شعور است و نه در شعار و این مهم به راحتی به دست نمی آید. بخش های مختلفی برای این رویداد در نظر گرفته شده است که ما روی بخش فیلمنامه بسیار تاکید داریم. برای رسیدن به سینمای دینی نیازمند این هستیم که از حرکت هایی که در این راستا می شود حمایت کنیم. اگر فیلمی ساخته می شود و اشکالاتی هم دارد جلوی آن را نگیریم که فیلمساز دلسرد شود بلکه ایرادات را بگوییم تا در دفعات بعدی اصلاح شود.

میرعلایی در پایان بیان کرد: ما در بخش فیلم قطعا به استانداردهایمان وفادار خواهیم بود و اصرار نداریم حتما به فیلم ها جایزه بدهیم. اگر فیلمی در حد استانداردها نبود آن را تشویق می کنیم اما جایزه نمی دهیم. ضمن اینکه معتقد هستیم باید بخشی از نذورات جامعه به سمت نذر فرهنگی سوق داده شود. هدف ما در بخش محتوایی رسیدن به سینمای حسینی در شعور است و نه در شعار و این مهم به راحتی به دست نمی آید

  نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس «مسیر عشق» با موضوع تبیین ابعاد سیاسی، مذهبی، اجتماعی و حماسی راهپیمایی ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) از طریق تولید آثار هنری با تاکید ویژه بر محورهای حضور ادیان و دیگر مذاهب در راهپیمایی اربعین، تاثیر راهپیمایی اربعین بر سلامت روانی جامعه جهانی، نقش تربیتی راهپیمایی اربعین بر محیط خانواده و فرزندان، ترویج فرهنگ ایثار و فروتنی در خدمت به زائرین اهل بیت(ع)، راهپیمایی اربعین از نگاه تاریخی و... و همچنین معرفی و ترویج فرهنگ عاشورایی با تکیه بر محصولات هنری در بین مخاطبان ایران و جهان برگزار می شود.

بخش های رقابتی بین المللی این جشنواره شامل فیلم های سینمایی، داستانی بلند و کوتاه، مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند، نماهنگ، پویانمایی، مجموعه های تلویزیونی، فیلمنامه کوتاه داستانی، طرح فیلمنامه بلند و عکس است.

این جشنواره در دو بخش حرفه ای و مردمی برپا می شود.

آخرین مهلت دریافت آثار ۱۵ شهریور اعلام شده است و ۲۹ شهریور آثار پذیرفته شده اعلام خواهند شد. آیین گشایش جشنواره ۱ آبان در مشهد مقدس و اختتامیه در تاریخ ۵ آبان در کربلا برگزار می شود. همچنین نمایش آثار ۱ تا ۵ آبان در تهران برقرار است. 

کد خبر 4047458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha