۲۰ آبان ۱۳۸۵، ۸:۴۰

تغییر نام خانوادگی زنان به تبعیت از همسر امکانپذیر است

تغییر نام خانوادگی زنان به تبعیت از همسر امکانپذیر است

امکان تعویض نام خانوادگی زن به تبعیت از شوهر خود امکانپذیر است و در صورت طلاق زوجین ، زن می تواند دوباره نام خانوادگی خود را به همان نام قبلی بازگردانده و شناسنامه جدید دریافت کند.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: زنان می توانند از زمانی که به عقد دائم همسران خود در می آیند به شعبات ثبت احوال مربوطه مراجعه و نسبت به تبعیت از نام خانوادگی شوهر ، نام خانوادگی خود را تغییر دهند. ضمن اینکه اگر ازدواج آنان منجر به طلاق شود نیز ، زن می تواند از تبعیت نام خانوادگی همسر خود خارج و نام خانوادگی اصلی خود را جایگزین آن کند بنابراین در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

سید احمد قشمی گفت: علاوه بر این ، تمامی افراد 15 سال به بالا که دارای نام های خانوادگی مستهجن و یا دارای مفاهیم غیر بومی هستند می توانند به ادارات ثبت احوال مراجعه و نسبت به تعویض نام خانوادگی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین اگر فرزندی با پدر خوانده خود زندگی می کند پس از رسیدن به سن 15 سالگی می تواند آزادانه نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی پدرخوانده اش تغییر دهد. در این صورت تنها نام خانوادگی فرزند تغییر می یابد اما مشخصات او در شناسنامه پدرخوانده به عنوان فرزند درج نمی شود. البته این افراد باید بدانند که تغییر نام خانوادگی برای بار دوم امکان پذیر نیست مگر اینکه تمایل به بازگشت به نام خانوادگی اصلی خود را داشته باشند.

قشمی در خصوص امکان تغییر نام اصلی در شناسنامه افراد اظهار کرد: در صورتی که نام فرد از اسامی ائمه و نام های ملی و ایرانی باشد قابل تغییر نیست اما تغییر و حذف اسامی مانند غلام ، قلی و... از ابتدای نام افراد در تمامی شعبات ثبت احوال امکان پذیر است.

کد خبر 404783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha