۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۰۶

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

مدیریت شهری در شهرهای کوچک با چالش تامین درآمد روبرو است

مدیریت شهری در شهرهای کوچک با چالش تامین درآمد روبرو است

اراک- نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: شهرداری های شهرهای کوچک و زیر ۲۰هزار نفر جمعیت در کشور با چالش تامین درآمد روبرو هستند که باید برای حل این مشکل چاره ای اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی روز چهارشنبه در نشست شهرداران استان با معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در اراک، اظهار داشت: شهر داری کار بسیار پر مسئولیت و سختی است و به علت تنوع و گستردگی وظایف هیچ مجموعه و سازمان دیگه ای قابل مقایسه با این مجموعه نیست زیرا پاسخگویی به نیازها و مشکلات مردم را بر عهده دارد.

وی افزود: با توجه به مسئولیت هایی که دولت های گذشته به شهرداری ها محول کرده اند، وجود مدیریت متمرکز شهری و سپردن ۲۷ وظیفه ای که به شهرداری ها در لایحه دولت تهیه شده و هنوز تصویب نشده بسیار مهم است.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: یکی از اقدامات  راهبردی برای کوچک کردن دولت و سپردن وظایف آن به مردم و بهبود شرایط نظام بوروکراسی اداری کشور تصویب همین لایحه و سپردن این وظایف به شهرداری ها است که باید در این خصوص بیشتر کار شود.

کریمی خاطرنشان ساخت: کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان منتخب در کمیسیون های اقتصادی، عمران و شوراها تشکیل شده که آمادگی داریم پیشنهادات شهرداران را در این کمیسیون ویژه و مشترک در مجلس دنبال کنیم، زیرا منابع مالی و درآمدی پایدار در شهرداری ها از مسائل حائز اهمیت است که برای شهرداری ها نجات بخش است.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا بیش از ۶۰ درصد از منابع مالی شهرداری ها را دولت ها تامین می کنند و در حال حاضر مطمئن ترین منبع درآمدی شهرداری ها مبالغی است که از محل مالیات بر ارزش افزوده برای آنان اختصاص پیدا کرده و لایحه دائمی شدن این قانون موقتی در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در قانون برنامه ششم انجام شد و یکی از قدم های موثری که برای تقویت شهرداری ها صورت گرفت، تغییر ترکیب توزیع درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده و یا همان سهم عوارض مربوط به شهرداری ها بود که طبق این برنامه ۱۲ درصد برای کلان شهرها، ۵۳ درصد برای سایر شهرها و ۳۵ درصد برای روستاها سهم تعیین شد.

کریمی گفت: شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر غالبا روستا شهر هستند و توانایی درآمدزایی از خودشان را ندارند، معمولا این شهرها در شهرستان های محروم واقع شده و عملا منبع درآمدی برای اداره شهرداری نیست، بنابراین وزارت کشور برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باید مکانیزم و ساز و کار خاصی تعبیه کند.

وی اظهار داشت: همچنین شهرداران ذخایر تجارب در این زمینه هستند که با استفاده از بانک اطلاعاتی می توان از این افراد استفاده کرد و تقویت شرایط شهرداران با تاکید بر تخصصی بودن شرایط بسیار مهم است و جایگاه شهرداری باید به صورت تخصصی دیده شود.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان کرد: شوراها باید در بحث نظارت تقویت شوند و انتظار است که فشارهای وارده به شهرداران از طرف شوراها در هیت حل اختلاف مدیریت شود.

کد خبر 4048987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha