۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶

من دوست متواضع آمریکا هستم؛

چرخش ۱۸۰ درجه ای دوترته در قبال آمریکا در دیدار با تیلرسون

چرخش ۱۸۰ درجه ای دوترته در قبال آمریکا در دیدار با تیلرسون

رئیس جمهوری فیلیپین که به دلیل اظهار نظرهای تند و انتقادات گسترده از آمریکا برای خود شهرتی دست و پا کرده در دیدار با «رکس تیلرسون» خود را دوست متواضع واشنگتن دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین که بارها مواضع تندی را علیه ایالات متحده بیان کرده است، در دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مانیل گفت، من دوست متواضع آمریکا در منطقه هستم.

دوترته این مطلب را پس از استقبال گرم از رکس تیلرسون که برای شرکت در نشست اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) به پایتخت فیلیپین رفته است، بیان کرد.

وی ضمن ابراز شادمانی از دیدار با وزیر خارجه ایالات متحده گفت: شما زمانی به اینجا آمده اید که جهان وضعیت خوبی ندارد، به ویژه در شبه جزیره کره و در دریای جنوبی چین که مناقشه در آن تمامی ندارد. می‌دانم شما آنجا نگران هستید، چرا که شما هم مشکلات داخلی خودتان را دارید. ما دوست هستیم. ما هم پیمان هستیم. من دوست متواضع شما در جنوب شرق آسیا هستم».

با این حال او که در طول عمر حدودا یک ساله ریاست جمهوری خود به تندی علیه واشنگتن سخن گفته، در این دیدار هم بغض خود را پنهان نکرد و از آنچه «رویکرد دوگانه» آمریکا در سیاست خارجی خواند، انتقاد کرد.

فیلیپین از متحدان آمریکا در آسیا است، اما از زمان روی کار آمدن رودریگو دوترته، رویکرد مانیل در برابر واشنگتن، به ویژه پس از انتقاد باراک اوباما از سیاست‌های خشن او در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تفاوت کرده است.

انتظار می‌رود لحن رئیس جمهوری فیلیپین در قبال آمریکا، پس از آن که دونالد ترامپ مبارزه او علیه قاچاقچیان مواد مخدر در کشورش را ستود، تغییر کند و اظهارات امروز او می‌تواند نشانه‌ای از این امر باشد.

کد خبر 4053278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha